Sv: Köpa häst med hosta???
Men när en häst ligger ner andas de tyngre än när de står upp. Den tyngden som hamnar på lungorna är rätt tung, därav den lite mer tunga andningen. Andas han inte tyngre mer än när han lkigger ner tror jag de inte är fel på andningen , Men jag tycker att du ska åka till en hästklinik och låta de titta ner i halsen/luftrören för att se vad det tror de är.
Självklart rekommenderar jag inte att köpa en hosthäst, de du beskriver låter som min häst. (Han blev dock sånhär 2 år efter jag köpt han)
Han hostar till och från året om. Mest på sensommaren, mest slemmhosta. Veterinär tror han är allergisk mot t.ex timotej vilket man aldrig kan komma i från=/ De senaste året ahr han blivit värre så Just nu får han lite medicin för att se om de blir bättre och fortsätter hostan ska jag ta blodprov och se om de hittar vad det är han är allergisk mot. Även om man kanske inte kan göra nånting åt de så har man svaret svart på vitt vad det är. Han är inte nedsatt för femöre, utan är slemmig och lite irreterad i halsen. Ingen feber, igen tungandning är en väldigt glad och alert kille=) så jag använder honom precis som vilken häst som helst, tävlar och tränar=)
Men det är alltid mer jobb och kostar mer med en häst som har någonslags hälsoproblem. Är han allergisk eller har kroniskbronkit är de något han kommer leva mer hela livet och kanske inte kunna leva tills han blir gammal utan få tas bort pga hälsoproblemet. De är ju sånt man får tänka.
Jag förstår säkert också att ni älskar denna häst eftersom ni ändå funderar på att köpa honom. Fundera på: kan ni ge honom den tiden han behöver, om han skulle behöva medicin vissa perioder t.ex , kunna åka ner 2 ggr om dagen för detta. Kan ge honom möjlighet till utebox/utedrift för hostans skull.
Jag betalade i torsdags sammalagt 4000:- för veterinär kostnad och medicin (Då har jag en islandshäst på 400kg, ju mer de väger desto mer medicin desto dyrare)
Bara en tanke ställare.
Lycka till=)