Köpa häst med hosta???

Sv: Köpa häst med hosta???

Han mår nog inte dåligt av lugn skritt på dammfria vägar i skogen. Gärna för hand.

Jag tycker inte att han bör ridas, iom att han hostar så fort ni travar på honom. Att han inte hostar när han springer i hagen kan bero på att det är mindre ansträngande, mindre dammigt alt att han går i en annan form när han rids.

Har inte riktigt förstått när jag läst tråden ifall ni ska köpa honom eller inte?

Hej!

Nej vi köper han inte

Det är ju inte frågan i sig för mig huruvida man kan rida en bronkit häst eller ej . Självklart kan man det beroende på bronkit hästens status .

Blir hästen påverkad av ansträngning så är det ju det du måste ta i beräkning , hästen ska inte ridas om den får problem att andas pga arbetet . Prata med en veterinär .

Det skrev jag faktiskt inte. Men under tiden ni väntar på att behandlingen ska verka, han får träffa veterinär igen osv så kan man i princip alltid skrittmotionera.

Det skrev jag faktiskt inte. Men under tiden ni väntar på att behandlingen ska verka, han får träffa veterinär igen osv så kan man i princip alltid skrittmotionera.

Han kommer endast att skrittas ibland
Vi skall på återbesök slutet av juli.
Vet sa att vi kunde fortsätta rida han när vi var inne med han men det känns fel och konstigt att rida så han hostar.

Han kommer endast att skrittas ibland
Vi skall på återbesök slutet av juli.
Vet sa att vi kunde fortsätta rida han när vi var inne med han men det känns fel och konstigt att rida så han hostar.

Nu spånar jag bara, men är det inte bra att slemmet kommer upp?

De flesta mår faktiskt bättre av att röra på sig och att ha en skaplig grundkondition. Det gäller även folk med astma. Blir han inte sämre av att rida skulle jag försöka hålla igång honom.

Vart på återbesök nu
Tyvärr så klarar han inte riktigt med att trava utan att hosta. Men vet sa att han såg bättre ut i halsen.
Och så har han fortfarande en infektion i kroppen, höga vita blodkroppar

Så nu medicineras han igen och nu får han bara gå ihagen och krya på sig och hoppas att infektionen går bort.
Skall ta nytt prov igen om 3v.

Vi lämnar tillbaka hästen om 2mån till ägaren.
Jag hoppas att han blir bättre innan dess

Det lilla jag har varit med om nu (bronkit) så har det varit jobbigt och stackars häst.
Medicin 4ggr/dag, 2ggr på morgonen med 1 timmes mellanrum och 2 ggr på kvällen med 1 tim mellanrum. Så hästarna står inne på dagarna och så slår vi gräs till dom. Det passa lite bra nu pga alla blinningar och stora kräk.

Aldrig mera en hosthäst......

Hästens största inre organ är hela andningsapparaten från näsborrar till lungpaket. Hästar är flyktdjur hela deras existens beror till större delen just på att de kan andas fritt. en häst med problem i andningsapparaten är utsatt för mkt stress = synnerligen plågsamt - tänk på det - oavsett hur mkt konstgjort/medicin man tillför. Minutiös dammfrihet måste råda o man måste uppmärksamma hästens andingsförmåga/tillstånd ovillkorligt. oavsett.. annars är det inte ett värdigt liv för ett så stort djur.
jmf en människa som kippar efter luft vid luftvägsproblem typ astma/allergi - /kladruby

Bra tänkt! Aldrig mer hosthäst säger jag med efter att ha tvingats avliva min för ett par år sedan.

Men när en häst ligger ner andas de tyngre än när de står upp. Den tyngden som hamnar på lungorna är rätt tung, därav den lite mer tunga andningen. Andas han inte tyngre mer än när han lkigger ner tror jag de inte är fel på andningen , Men jag tycker att du ska åka till en hästklinik och låta de titta ner i halsen/luftrören för att se vad det tror de är.

Självklart rekommenderar jag inte att köpa en hosthäst, de du beskriver låter som min häst. (Han blev dock sånhär 2 år efter jag köpt han)
Han hostar till och från året om. Mest på sensommaren, mest slemmhosta. Veterinär tror han är allergisk mot t.ex timotej vilket man aldrig kan komma i från=/ De senaste året ahr han blivit värre så Just nu får han lite medicin för att se om de blir bättre och fortsätter hostan ska jag ta blodprov och se om de hittar vad det är han är allergisk mot. Även om man kanske inte kan göra nånting åt de så har man svaret svart på vitt vad det är. Han är inte nedsatt för femöre, utan är slemmig och lite irreterad i halsen. Ingen feber, igen tungandning är en väldigt glad och alert kille=) så jag använder honom precis som vilken häst som helst, tävlar och tränar=)

Men det är alltid mer jobb och kostar mer med en häst som har någonslags hälsoproblem. Är han allergisk eller har kroniskbronkit är de något han kommer leva mer hela livet och kanske inte kunna leva tills han blir gammal utan få tas bort pga hälsoproblemet. De är ju sånt man får tänka.

Jag förstår säkert också att ni älskar denna häst eftersom ni ändå funderar på att köpa honom. Fundera på: kan ni ge honom den tiden han behöver, om han skulle behöva medicin vissa perioder t.ex , kunna åka ner 2 ggr om dagen för detta. Kan ge honom möjlighet till utebox/utedrift för hostans skull.

Jag betalade i torsdags sammalagt 4000:- för veterinär kostnad och medicin (Då har jag en islandshäst på 400kg, ju mer de väger desto mer medicin desto dyrare)

Bara en tanke ställare.

Lycka till=)

Sorry läste inte hela tråden, (Min dator visade bara första sidan^^)

Tyckte ni gjorde rätt och förstår att det är oroligt att lämna tillbaka honom, Håller tummarna på att han blivit bättre<3

Jag hade skrittat honom ialf :)

Min rekommendation från vet var att rida som vanligt, nu hostar min häst max 2 ggr när han väl hostar och de brukar vara vid uppvärmning, eller när han rusar som en tok i hagen. sen har ju min slemhosta och under medicineringen kan de hosta mer efetrsom slemmet ska upp och genom ridningen kommer de lättare upp.
Man vet ju själv när man tar slemlösande, man hostar ju som en tok=/

Men jag hoppas allt går bra!

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 020
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 671
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan När ska/kan man skaffa egen häst som vuxen? Jag höll på jättemycket med hästar till ungefär 23-års ålder, har även jobbat med hästar en...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 977
Senast: Wysiwyg
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 305

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka