Köpa häst med hosta???

Sv: Köpa häst med hosta???

Vi gav vår häst medicin från vet bl.a. Kortison. Sommaren efter kunde han inte gå på bete, fick då fångkänningar. Vilket ju är en stor risk vid behandling med kortison. De enda som hjälpte oss va carragen (rödalger). Sök gärna här på buke på rödalger,vad jag har skrivit innan:)

Vad skönt både för er och hästen att ni fått den genomgången och en diagnos med behandling för hästen !
Tråkigt givetvis att det därmed inte blir det köp ni hoppats på men klokt beslut tycker jag ...

Erik : jag tror verkligen inte man ska stämpla cortison som ett problem för fång i sig , det som avses är att risken ökar om andra faktorer existerar i kombination dvs hästen har andra fång risk faktorer med i ekvationen .

Senast ändrad:

Jo, risken är betydligt högre att hästen får fång under behandling med kortison än utan kortison. Detta även på en häst som är utan fångproblem sedan tidigare.

Nja ... Det är inte mer än andra preparat med högre kolik risk tex .
Bägge dessa är kopplade till en hel rad väldigt komplexa sammanvärkande variabler . Fång är extremt komplicerat i fråga om variabler vad som utlöser det ... Medicinen i sig utlöser det inte ensam , jag lovar .

Vad skönt både för er och hästen att ni fått den genomgången och en diagnos med behandling för hästen !
Tråkigt givetvis att det därmed inte blir det köp ni hoppats på men klokt beslut tycker jag ...

Erik : jag tror verkligen inte man ska stämpla cortison som ett problem för fång i sig , det som avses är att risken ökar om andra faktorer existerar i kombination dvs hästen har andra fång risk faktorer med i ekvationen .

Tack så mycket!
Skönt att man kan få råd av andra vad dom tycker

Vi gav vår häst medicin från vet bl.a. Kortison. Sommaren efter kunde han inte gå på bete, fick då fångkänningar. Vilket ju är en stor risk vid behandling med kortison. De enda som hjälpte oss va carragen (rödalger). Sök gärna här på buke på rödalger,vad jag har skrivit innan:)

Tack! Jag kanske skall prova det efter medicineringen

Jag hade inte köpt, min 26åring har kroniska luftvägsproblem och dammallergi, hon fungerar bara i utebox på spån (stallströ, inte lantbruksströ), mycket utevistelse och äter endast hösilage. Dock klarar hon inte nu i sina äldre dagar några längre sträckor i trav/galopp då lungorna och luftvägarna inte orkar med men när hon var yngre var det bättre. Det är ett evigt pyssel och hopplöst om man måste leta nytt stall av någon anledning eftersom det måste finnas möjlighet att ha hästen på spån, ge hösilage, ha bra luft och mycket ute osv. Det är att köpa sig problem tyvärr.

Såg nu att ni hade bestämt er att inte köpa. Hoppas det blir bra för hästen i vilket fall :)

Jag hade inte köpt, min 26åring har kroniska luftvägsproblem och dammallergi, hon fungerar bara i utebox på spån (stallströ, inte lantbruksströ), mycket utevistelse och äter endast hösilage. Dock klarar hon inte nu i sina äldre dagar några längre sträckor i trav/galopp då lungorna och luftvägarna inte orkar med men när hon var yngre var det bättre. Det är ett evigt pyssel och hopplöst om man måste leta nytt stall av någon anledning eftersom det måste finnas möjlighet att ha hästen på spån, ge hösilage, ha bra luft och mycket ute osv. Det är att köpa sig problem tyvärr.

Såg nu att ni hade bestämt er att inte köpa. Hoppas det blir bra för hästen i vilket fall :)

Ägaren har kollat upp ett bra stall till hästen sen när vi lämnar tillbaka han.
Det blir skitjobbigt att lämna tebax han för han är som en STOR lat hund

Nu har jag det stora problemet hur jag får i han all medicin
Jag skall ge ha 5ggr/ dag
Han gilla inte Ventipulmin och betfor
Och Hippotrim pasta vill han spotta ut, jag får ge han i omgångar. Det visade sig att han hade en infektion i kroppen oxå.
Fabrol tog jag ihop med lite kornkross och mineraler.

Jag kanske skall prova Ventipumin ihop med kornkross och mineraler????

Tips och råd önskas om ni har några...

Tack på förhand

det är inte sant, cortison har alltid varit en risk , detta har vetrinärer varnat för länge ( att det kan trigga igång fång,) har en vetrinärbok från sent 80-tal.

Hej!

Medicinerna funkar jättebra på hästen...

Men jag undrar.....hästen hostar inte i hagen men han hosta igår när min dotter skritta och trava han försiktigt....

Är det bronkit? Varför hostar han inte i hagen?

Någon som vet?

Min häst har just nu aktiv bronkit och han hostar inte alls. Så bara för att hästen inte hostar i hagen betyder det inte att han är bra från bronkiten.

Bronkit kan mycket väl yttra sig som hostningar i början av ett ridpass, ja. Att hosta i början av ett pass är typiskt "hosthästbeteende".

När de går i hagen kan de ju röra sig fritt, så de kan väl "parera" hostan då.

Kl

Men vad är konstigt öht att häst hostar när den ansträngs men inte i vila ? Förstår nog inte ? En häst med konstaterade luftvägsproblem som hostar även i vila är ju seriöst drabbad . Att den hostar i arbete är ju väntat men diagnosen är ju diagnos . Oavsett ?

Nu har jag en fråga till angående vår hosthäst!

Är det bra att rida när han hostar hela tiden?
Min dotter vill inte rida han längre när han hostar när han rids.

Idag prov red hon andra gången under medicineringen och i skritt hosta han inte alls, sen när hon trava 3 vara i paddocken så hosta han hela tiden under traven, sen skritta hon, ingen hosta sen trava hon igen och det verkade som han ville hosta men kunde inte.

Gör vi rätt i att inte rida han???????

I hagen springer han mm utan att hosta...........

Jag tycker inte att han bör ridas, iom att han hostar så fort ni travar på honom. Att han inte hostar när han springer i hagen kan bero på att det är mindre ansträngande, mindre dammigt alt att han går i en annan form när han rids.

Har inte riktigt förstått när jag läst tråden ifall ni ska köpa honom eller inte?

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 020
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 671
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan När ska/kan man skaffa egen häst som vuxen? Jag höll på jättemycket med hästar till ungefär 23-års ålder, har även jobbat med hästar en...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 977
Senast: Wysiwyg
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 305

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat