Köpa häst med benfragment på röntgen?

P

Picasso

Om utlåtandet säger att det finns ett "lindrigt benfragment" i en framkota och veterinären rek att man INTE tar bort det då han bedömer att det inte kommer att ge några besvär - risken med ett ingrepp skulle vara större. Hur skulle ni göra då, köpa hästen (3 år) eller inte???

Fråga en annan veterinär, alltid bra med en second opinion. Om du inte kan lita på dom vem kan du då fråga??

Så KAN det vara, men det kan lika gärna vara åt andra hållet också....vart sitter benbiten? på framkant eller bakkant kotan??

Många hästar klarar sig utan operation, men mina egna chansar jag aldrig med och "min" vet skulle aldrig ifrågasätta mig om en rutinop på benbit...Jag jobbar med konvalecenter och ser även baksidan på dessa oopererade bitar, och jag har också hört att en del veterinärer säger som din...skitsnack säger jag....INGEN lösbenbit op har gått åt h-e för mig iallafall....och då har jag minst 100 st som gått igenom dessa, det enda är isåfall att benbiten åsamkat så mycket skit och ledytorna har blivit förstörda,, och det hade aldrig hänt om hästen varit opererad itid...

men som sagt så finns det även hästar som har dom och är besvärsfria livet ut, men jag skulle aldrig chansa.....

Baktill tror jag (bra eller dåligt?).

Du som har erfarenhet av sådan op, vad kostar det? Och vad gäller försäkringsmässigt, dvs jag vet ju att försäkringen inte betalar en förebyggande op men hur är det när op är gjord, kan hästen försäkras reservationslöst då?
Och du skulle alltså, om jag tolkar Dig rätt, köpa hästen (om den är "rätt" i övrigt) men ordna med op?

det är bättre när dom ligger baktill i kotan, ligger dom i framkant får dom ALLTID problem.
En op ligger på ung 6-8 000, så jag skulle pruta på det priset om jag vore du..och jag tror absolut inte att hästen kommer att få problem efter heller....
det där med försäkringar vet jag inte, för vi som har travare får inte försäkra A1...men vi får inga reservationer på hästen om vi opererat bort en bit....

vad som är rätt eller fel vet man aldrig, men VET man att det finns en bit är det irriterande, vet man att den är BORTA så känns det bra.

-99 7000 kr för ett ben 10 000 för två på ATG-klinik...

Du måste ha hittat ett bra ställe. :)

Jag skulle också ta bort biten för säkerhets skull, jag fick egentligen välja när jag opererade min men jag tycker det är bättre att de är borta för det är många hästar som fått sluta karriären pga benbitar.
/// ghost

Eftersom du funderar på att köpa hästen antar jag att du är rätt förtjust i den. Försök tänka dig in i hur det skulle vara om hästen senare blir obrukbar p.g.a. denna benbit? Hur klarar du det, rent emotionellt?

Känner du att du skulle klara att ev. göra dig av med hästen i ett senare skede och har säkrat finanserna kan man ju chansa. Om inte, se dig om efter en annan häst. Det finns så många trevliga hästar, ingen anledning att köpa på sig problem.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 243
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30