Köpa häst i ex spanien?

Sv: Köpa häst i ex spanien?

Jag är oxå inne på att köpa mig en PRE. Jag har planerat det under flera år och äntligen har jag möjlighet att göra slag i saken.:)

Vad ska man tänka på vid köp av en PRE? Mina hästkunskaper är det inget fel på men vad gäller typ, exteriör etc så är jag ju hjälplöst inne i halvblodsträsket på hur en häst ska se ut och hur den ska röra sig :crazy:

Vilka för resp nackdelar fins det med att köpa hästen i Spanien? Min spanska sträcker sig till att beställa öl, så en förmedlare är ett måste. Jag har hittat några sådana men ännu inte tagit kontakt.
Köp av häst i Spanien kräver ju hemtransport och resa dit för att titta på hästarna, vilket totalt måste bli en 30´ att lägga ovanpå hästens pris. Är det då nån ide att bege sig till Spanien? Vågar man köpa en dyrare häst osedd och oprovad?

Jeg tycker det finns flera fina unghästar till salu i sverige :)

Man ska vel kanskje inte nevne navn här, men har du sett på ungstoet som Stuteri Tranan har till salu? Hon har vunnit priser på utstilling, det samma har hennes mamma.
Tycker også at det 4-åriga stoet Esperanza er mycket interessant :)
Begge disse er annonsert ut til mycket bra priser (etter min mening).

Ps: jeg har ingen kontakt med uppföderne til ovenstående hästar, så det er inte reklam - bare min personlige mening om disse to ungstona :)

Vågar man köpa en dyrare häst osedd och oprovad?[/QUOTE]

Senast ändrad:
Vad letar du efter?

Vad för slags P.R.E. är det som du letar efter? Berätta gärna lite mer ingående så kanske jag kan föreslå uppfödare/stuterier och blodslinjer lite bättre.

Kön, ålder, utbildning, storlek? Vill du ha en häst att tävla med eller bara för "bekväm" ridning?

Egentligen finns det väl inga nackdelar med att köpa sin häst i Spanien/Portugal så länge man är noga med att besiktiga/röntga och framförallt försäkra den innan transport hem, men jag tror inte att man kan räkna med att tjäna några pengar på att importera isf att köpa i Sverige. Men som sagt är utbudet större i Spanien och chansen att hitta exakt vad man söker är stor.

Du kan kolla på de svenska föreningarnas sidor:

http://www.swedishprehorses.se/tillsalu/hasttillsalu.html

http://www.swepre.com/alias/hastar_till_salu.html

Kanske finns det du söker redan i Sverige...

Hålla med. Jag var smygspekulant på Carmencita innan jag hittade min Empra. Jättevackert sto :)

Är hon inte såld ännu? Såg sista annonsen med ett oförskämt lågt pris!:o

"Åh vad jag skulle vilja vinna lite pengar på lotto"

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 174
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 480
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 190
Senast: Presto
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 822
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar