Köpa föl!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kakan79
  • Startdatum Startdatum
K

kakan79

Jag funderar på att köpa ett föl nu i höst,har bara köpt unghästar förrut från 4-år.Så vad ska jag titta på (förrutom härstamningen) rent extriör dom ändrar ju sig en hel del ,men jag antar att det finns riktlinjer som alla erfarna fölägare och unghäst vana har? Jag är ute efter ett dressyrämne.

Sv: Köpa föl!!

Hej,

Det är oftast väldigt svårt att se på fölet hur det kommer att utvecklas. Från att ha varit väldigt rörliga, smidiga o välbalanserade kan de plötsligt knappt röra sig vettigt. Det beror väldigt mycket på hur de växer eller var de är i sina tillväxtperioder.

Jag tycker det är viktigt att titta på härstamningen o framförallt vad mamman o stostammen lämnat. Pappan är oftast betydligt mer känd eller bedömd så det brukar inte vara så svårt.

Fölbedömningar är på gott o ont! Är fölet rätt i tiden kan det säkert ge väldigt bra indikationer men om de växer o får dåliga poäng upplever vi som uppfödare ofta att köpare hänger upp sig mer på det resultatet än allt annat som kan avgöra om det blir en bra häst. Det kan i alla fall ge lite omdömen om typ, benställningar o rörelser men får absolut inte tas för allvarligt!

Vi brukar rekommendera köpare att titta på många föl för att kunna skaffa sig lite erfarenhet o våga börja säga nej, dvs inte bar falla för fölens charm!

Lycka till med ditt letande!
Mvh, Ann

Jag har sett en clinic med Jan Brink där han säger att han tittar efter hur hästarna (föl/unghästar) rör frambenen. Han vill ha lite knälyft, att de inte rör sig med för raka framben. Detta kan han när hästarna rör sig både i trav och galopp.

Så jag skulle nog försöka följa det rådet, plus titta vad det är för stam och gärna se hur släktingarna rör sig.

Jag håller med Ann.

Titta på vad modern/mödernet lämnat innan.
Jag tycker att man kan se ett samband med hur fölungen är ca 3 månader med hur de senare kommer att se ut. All tid däremellan kan vara katastofal, de är ofta stela, kantiga och kan växa helt i otakt, medan en del växer jämnt och fint och behåller rörligheten under uppväxten.
Min rekommendation är att du tittar på flera föl när de är ca tre månader och väljer ett som du tycker om och som har ett bra möderne. Fölet bör röra sig luftigt och fint vid den åldern, för jag har sällan sett föl som har korta markbundna gångarter vid den åldern utvecklas till gångartsstjärnor senare.
Det är bra att besöka fölchampionat/bedömningar för att se många föl samtidigt, men man ska ha i minnet att en del visar föl som är i fel växtfas och som kanske skulle ha bedömts helt annorlunda en annan dag. Lägg alltså inte alltför stor vikt vid siffrorna och kom ihåg att det kan skilja massor mellan två olika bedömningsplatser med olika domare.

Lycka till!

Ha ha typiskt JB titta på FRAMbenen. Själv skulle jag försöka se på bakbenen och ffa hasarbete. Sen hur balanserade de är när de galopperar. Kolla att benstället är hyffsat, hellre ut-tåat än in-tåat. Och sen försöka kolla om ungen är i uppförsbacke eller inte.

Jag har alltid fått höra att det är bättre om föl är lite intåade för de rätar utåt när de växer men är de helt raka från början kan de bli uttåade och är de uttåade så blir de ännu mer uttåade till den dagen då denställningen är klar.

???

1000-tack för alla bra svar :bow: nu är det bara ut och titta och leta!

No1 skrev:
Jag har alltid fått höra att det är bättre om föl är lite intåade för de rätar utåt när de växer men är de helt raka från början kan de bli uttåade och är de uttåade så blir de ännu mer uttåade till den dagen då denställningen är klar.

???

Exakt tvärtom är det efter hand som hästen breddar sig i bringan så vrids tårna innåt. En unghäst skall vara utåttåad för att bli korrekt sedan. Utomlands bedöms unghästen som korrekt i benen om den är utåttåad på visningen men får däremot en negativ bedömning om den är för rak.
Har själv en häst som på treårs visningen var mkt smal och tanig fortfarande då bedömdes hon ha korrekt benställ (alltså helt rakt) nu när den har breddat ut sig i bringan är den rejält inåttåad på båda fram. Så jag köper numera inte en unghäst (om den inte har breddat ut sig i bringan än) som inte är utåttåad, vis av erfarenhet.

Håller med övriga om att framförallt stostammen är viktig.
Att du tittar på MÅNGA föl, videofilmar och gör en noga koll hemma i lugn och ro.
Benställningen är viktig om du köper ett sto, för ev framtida betäckning.
När du tittar på rörelsen, så titta inte så mycket på bara "benen" utan mer på hur fölet rör sig i sin helhet, hur den håller halsen, att den har en rörelsemekanik "genom" hela sin kropp.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 493
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
5 459
Senast: Ninnurur
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 395
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka