Köpa en till hund? vad tror ni?

M

Mazarin

"Går det" att köpa en valp om man redan har en 6 årig tik hemma? Tiken är väldigt glad i andra hundar men blir lätt avundsjuk om man klappar andra hundar (alltså ej aggressivt men hon blir upprörd o skäller) osv... Skulle hon bli avundsjuk på valpen då eller kanske t o m känna sig bortglömd? Vill ju att damen ska må bra även om vi är sugna på en till... :bump:
Någon som varit i liknande och har lite erfarnhet att dela med sig av så skriiiv.. :angel:

Sv: Köpa en till hund? vad tror ni?

Jag tror inte det är speciellt vanligt att en vuxen hund blir sur och känner sig bortglömd, inte när det bara är 2 hundar totalt det handlar om speciellt. Min ensamma hane blev sur som ättika när den första andra hunden kom, han vägrade titta på honom i bilen när jag hade valpen i knät på väg från flygplatsen och hem. Sen samlade han ALLA leksaker till en hög på mattan och lillen fick absolut inte leka med dem. :rofl: Men detta pågick bara i 1 dygn sen har allt gått jättebra och nu har jag 3 st.

Jag förstår din oro! Själv hade jag samma tankar innan jag skaffade hund nummer två. Min tik är 4 år, väldigt "mammig" och vaktar sina saker väldigt noga när andra hundar hälsar på. Så med viss oro tingade jag en valp och nu har vi haft valpen i snart en månad. Första kvällen var det mycket morrande, andra dagen lite mindre morrande och lite lekande, tredje dagen lite morrande och mycket "samvaro". Sen har det gått jättebra, de har kul tillsammans och det är sällan något morrande, jag får gosa två hundar samtidigt för båda vill såklart gosa. Det enda som är lite jobbigt är att 4-åringen inte vill att valpen ska få ha tuggbenen. Så jag får hämta tillbaka dem till valpen hela tiden men det kunde ju vara mycket värre! Min 4-åring verkar inte tycka att jag svikit henne genom att skaffa en till hund utan hon har blivit piggare och gladare.

Det kommer säkert att fungera bra för dig också!!

Jag har ju en westie hane Jerry på 8 år o en pappis hane Edvin på 1 ½ år. Från första dagen har det funkat kanon.. O gammel hunden har blivit mycket piggare o tycker det är super att ha dragkamp med Edvin bl.a. Jerry har dock aldrig vart en knä hund utan kommer när han vill kramas o mysa.. Edvin däremot är knähund, ligger i soffan o sängen. Medan Jerry föredrar golvet o under sängen. Så för mig funkade det kanon.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 712
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 544
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 283
Hundträning Har länge läst på buke men aldrig postat något. Men känner lite att situationen är ohållbar här hemma nu, so here it goes. Jag har två...
Svar
5
· Visningar
1 564
Senast: Caps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur