Köpa eller hyra?

oavsett hur sjysst hästägaren är så flåsar denna alltid medryttare i nacken.
Va? De två jag har fungerat med har verkligen inte flåsat mig i nacken, snarare tycker de att jag är fantastiskt överkommunikativ typ.

Mår hästar på ridskolor turridningar och i tävlingsstall också dåligt för dom inte har någon som älskar dom till månen och tillbaka menar du?

Hästar behöver skötsel och hästkompisar.
Det där beror på hästen, min mamma köpte sin häst från en ridskola där den inte fungerade och min storhäst var en unghäst som sålders av från ett tävlingsstall då den inte hade kapacitet för internationell dressyr på seniornivå utan mer skulle passat som YR-häst och eventuell genomsnittlig svårklass-häst och var för sent mognad för att kunna gå Breeders. Både de blev betydligt tryggare och gladare hästar när de fick sina egna människor som de byggde mer av en relation till. Speciellt min som gick från att vara rätt nonchalant och plötsligt explodera utan förvarning till att faktiskt visa vad han kände innan han exploderade och följde mig som en hund.

Nyttja och nyttja?
Hästägaren söker hjälp och jag kan hjälpa till det betyder inte att jag vill bli en del av hästen varken ekonomiskt eller känslomässigt.
Visst tycker jag om hästar överlag men har aldrig fått samma känsla för någon annans häst som för mina egna därav är det ett stort nej att sponsra hästen.

Är ju samma sak om man är duktig och vill tävla och träna hästen åt ägaren inte ska man betala ägaren för man utbildar hästen?
Så du vill inte bidra ekonomiskt eller känslomässigt. Du lägger upp det som att ”hästägaren söker hjälp och jag kan hjälpa till”. Innebär det att du tycker att du gör hästägaren en tjänst utan egen vinning?

Så du vill inte bidra ekonomiskt eller känslomässigt. Du lägger upp det som att ”hästägaren söker hjälp och jag kan hjälpa till”. Innebär det att du tycker att du gör hästägaren en tjänst utan egen vinning?
Vi kan vända på det jag har haft medryttare själv och aldrig tagit betalt.
Så slipper jag dessa påhopp.
Det är en ren princip för mig jag tar inte betalar för tjänster och gentjänster oavsett om det gäller ridning eller skjutsa någon eller ställa upp på hundvakt. Ta och ge och dissa snikna människor är min grej.

Va? De två jag har fungerat med har verkligen inte flåsat mig i nacken, snarare tycker de att jag är fantastiskt överkommunikativ typ.

Det där beror på hästen, min mamma köpte sin häst från en ridskola där den inte fungerade och min storhäst var en unghäst som sålders av från ett tävlingsstall då den inte hade kapacitet för internationell dressyr på seniornivå utan mer skulle passat som YR-häst och eventuell genomsnittlig svårklass-häst och var för sent mognad för att kunna gå Breeders. Både de blev betydligt tryggare och gladare hästar när de fick sina egna människor som de byggde mer av en relation till. Speciellt min som gick från att vara rätt nonchalant och plötsligt explodera utan förvarning till att faktiskt visa vad han kände innan han exploderade och följde mig som en hund.
Ja uppenbarligen har vi olika känsla kring det hela jag får inte samma känsla med en medryttarhäst som med en egen häst jag älskar inte en medryttarhäst gränslöst eller känner mig fri att göra som jag vill med den då det faktiskt inte är min. Det begränsar min känsla.

Ja det är möjligt men jag tror majoriteten hästar är nöjda så länge dom blir omskötta och bor bra :)

Det är en ren princip för mig jag tar inte betalar för tjänster och gentjänster oavsett om det gäller ridning eller skjutsa någon eller ställa upp på hundvakt. Ta och ge och dissa snikna människor är min grej.
Det var ju inte riktigt ett svar. Anser du att du enbart gör hästägaren en tjänst, den gör inte dig en tjänst som lånar ut sin häst?

Oj jag tycker det låter som du är den snikna.

Jag skrev nyss att jag hade haft medryttare gratis jag är hundvakt gratis jag kör mina vänner gratis ja visst jag är sniken eller så är du bara trög och inte kan läsa och förstå en text!
Herregud vad du och flera upprör er över att jag inte vill betala eller ha betalt ,vill ni ha betalt av en medryttare så ta betalt ingen hindrar er.

Senast ändrad:
Jag skrev nyss att jag hade haft medryttare gratis

Anser ingenting annat än det jag skriver jag vill inte betala 1000 kr i månaden för någon annans häst.
Fast ovan lägger det ju upp det som att du har haft medryttare gratis = du är inte sniken. Dvs som hästägare gör du medryttaren en tjänst gratis.

Om du inte vill vara betalande medryttare så var det inte då. Men att framställa hästägare som snikna när de inte vill låna ut sina hästar gratis är en helt annan femma.

Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon enstaka gång, inget seriöst.

Nu bestämde jag mig äntligen för att försöka komma igång med ridningen igen, har kollat runt på medryttarhästar och även foderhästar/hyrhästar men känner inte att jag hittar det jag söker. Eventuellt kanske en hyrhäst, har en kvar jag ska prova och får då ha den som min egen i ca 1 år. De som söker medryttare söker oftast bara någon som kan rida ut i skogen men ändå betala över 1000 kr/mån, "dåliga" stall utan tillgång till ridhus/paddock osv... Jag vill ju gärna kunna träna på banan och utvecklas som ryttare och mixa de med en mysig uteritt mellan varven.

Jag går ändå i valet och kvalet mellan att hyra eller köpa, tanken med att hyra var för att inte binda upp mig för lång tid ifall jag känner att det blir för mycket med "egen" häst igen. Men jag är ändå sugen på att köpa en då chansen att hitta en bra match ökar med nästan 100% känns det som. Ska jag köpa en måste jag dock vänta upp mot ett år till för att kunna köpa i den prisklass jag tror passar mig, utan att tömma hela min buffert.

Vad hade du gjort?

Jag är även nyfiken på er som idag äger häst nu när det ekonomiska läget är som det är, hur stor buffert har ni sparad för era hästar?
Jag hade köpt.

Det går att sälja om man av någon anledning skulle tröttna på att ha häst.

Det är alltid känsligt att låna någons dyra ägodel.

Men va? Du får ju rida på deras häst som de betalar en massa pengar för varje månad. Du gör väl det för att du vill och tycker att det är roligt - inte för att göra dem en tjänst? Varför ska de sponsra din ridning?

och tycker om hästen jag är medryttare på men jag går inte in känslomässigt till 100 procent som det vore min egen.
Gör någon över 14 år det?
[/QUOTE]
Jag är 50 år och älskar min dotters medryttarhäst (som även jag rider ibland). Har även egen häst men hjärtat rymmer fler.

40
Jag tycker den enda som är otrevlig nu är du med dina påhopp.
Klart jag bryr mig om hästen och tycker om hästen jag är medryttare på men jag går inte in känslomässigt till 100 procent som det vore min egen.
40+ och ja, skulle kännas meningslöst om inte men kanse annorlunda om man ser hästen som ett medel för något mer än bra för själen.

Det känns som att tråden spårat ut lite här, alla får ha sina egna åsikter om vad som är "rätt" och "fel" gällande medryttare...

Vill tydliggöra att jag inte har något emot att betala för att vara medryttare - men jag tycker det är betydligt svårare att hitta en passande medryttarhäst än foder/köpa egen, kan mycket väl vara för att jag redan haft egen förut så man kanske har "högre krav" nu eller vet mer vad som passar en eller vad man vill få ut av det hela.

Jag har iallafall kommit fram till att jag kommer kika lite på foderhästar ett tag till, hittar jag ingen som passar mig så blir det att köpa. :banana:

Tycker det kan vara intressant att höra folks resonemang ibland, även fast tonen är tråkig 🙂
Jag vill inte betala 1000 kronor i månaden det är inget mer än så.
Ta betalt eller betala om du vill som sagt.
Du står inte heller med någon som helst risk, vilket kan vara nog så skönt.
Ja absolut visst är det så och jag kan förstå att många tycker det är värt det jag skrev bara att JAG inte är intresserad av det upplägget pga bristande intresse för häst som inte är min :)

40

40+ och ja, skulle kännas meningslöst om inte men kanse annorlunda om man ser hästen som ett medel för något mer än bra för själen.
Hästar är bra för själen :)
Jag tror många misstolkade det jag skrev ganska grovt.
Jag får inte samma känsla för en medryttarhäst som för en egen häst och jag kan liksom ingen annan styra över känslor.
Det betyder inte att jag ser en medryttarhäst som en fotboll som någon skrev.

och tycker om hästen jag är medryttare på men jag går inte in känslomässigt till 100 procent som det vore min egen.
Jag är 50 år och älskar min dotters medryttarhäst (som även jag rider ibland). Har även egen häst men hjärtat rymmer fler.
[/QUOTE]
Ja alla är vi olika :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 499
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
822
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 737
Senast: ako
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 319

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka