Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
@DarkInNight

Jag la upp ett säljes album på min fb så vännerna kunde se vad jag hade att sälja och sen har jag bara lagt ut det på hästnet.
Blocket och tradera kostar ju pengar så därför har jag dissat dem till att börja med och fb grupper tycker jag är så jobbiga så det dissade jag av den anledningen.

Ekonomiskt har det dock varit dåliga affärer men jag resonerar som att det är ivägen här hemma, jag kommer inte att använda det igen och några slantar på kontot för grejerna är bättre än inga slantar alls som det skulle bli om jag skänker iväg eller kastar grejerna.
 
*suck* Jag blir så osäker på folk som prutar. Jag har en annons som jag la upp i måndags. Ett klädesplagg som kostar 770 kr i affär. Säljer den för 300 kr. Fick en mejl ifrån någon i morse som vill betala 214 kr inklusive frakt (som kostar typ 3 kr)

Jag vill inte sälja dyrt, men det här budet känns inte bra heller. Och varför ska jag betala frakten?
 
@pulkaskurk
smart att slippa kostnaderna för försäljning, och som du säger, alla pengar är bra pengar.
Förresten, apropå försäljning, fick du stoet sålt?

@StrawberryWine fick du ett bud på exakt 214 kr ? Haha det var ett oväntat bud kan jag tycka, annars brukar ju bud vara rätt jämna typ 200 kr inkl frakt eller 250 kr så.
Om det inte känns bra så sälj inte, men samtidigt kan man ju missa en chans att få det sålt överhuvudtaget. Svårt det där!
 
@pulkaskurk
smart att slippa kostnaderna för försäljning, och som du säger, alla pengar är bra pengar.
Förresten, apropå försäljning, fick du stoet sålt?

Jo det blir ju lite skevt när de få slantar man lyckas få för tex benskydd äts upp av annonskostnaden.
Känns sjukt ovärt.
Tycker att tex blocket är bäst för dyrare saker som sadlar osv.

Ja stoet hon var ju ute till försäljning, å så kom det liksom flera stycken å ville KÖPA henne!! :eek: :nailbiting:

Men det gick ju inte, hon är ju MIN häst! :love: Å sambon ville inte heller sälja henne så hon blev kvar :D
Men hon verkade inte vara svårsåld iaf.
Så vi hittade lite alternativa lösningar som jag hoppas blir bra nu.
 
@pulkaskurk
Aww :love:
Hoppas du fått till lösningar så du orkar med hästeriet så gott det går nu.

Försäljningskostnader som äter upp förtjänster.. Jo jag har ett exempel på det, sålde barnklänning på tradera med slutbud 1 kr. Avgiften till tradera var 3 kr. :devil:
Inte mycket till förtjänst där inte :p
 
@pulkaskurk
Aww :love:
Hoppas du fått till lösningar så du orkar med hästeriet så gott det går nu.

Försäljningskostnader som äter upp förtjänster.. Jo jag har ett exempel på det, sålde barnklänning på tradera med slutbud 1 kr. Avgiften till tradera var 3 kr. :devil:
Inte mycket till förtjänst där inte :p


Haha fy fan vad värdelöst! Få betala för att bli av med fina saker :(

Ja lösdrift med tillsyn, behöver bara se till att det finns kraftfoder i tunnan och hovis/veterinär och det är sånt sambon kan fixa om ja inte orkar och sen har jag två jättegulliga medryttare :)
Så bara hopps att det funkar i längden, ena medryttaren har jag haft i flera år så hon lämnar mig inte i första taget och jag hoppas att den andra är av samma kaliber, men det verkar iaf vara så :)
Jättegulliga stallägare och hästen är nöjdare än någonsin med sin tillvaro så det kan nog inte vara så himla mycket bättre faktiskt.
 
Ja det är toppen :)
Synd att det är lite väl spartanskt bara..Finns inget stall, ingen sadelkammare och såna där små detaljer som kan vara trevligt på vintern :o
Men det blir nog bra :D
När jag hade det lika spartanskt så köpte jag en liten bod.. Vad nu den modellen hette..
Men typ isolerad manskapsbod fast bara 1,2x1,2 meter bred, satt upp lite sadelhängare och element så kunde jag ha de viktigaste prylarna där samt även värma mig själv en snabbis om det var snorkallt ute.
Väl värd sina tusenlappar :D
 
Har en solskenshistoria: såg en sele på FB som var till salu. Trodde inte denna selen fanns ens, en Tärnsjösele Novis samt en findäckel Fredrik - i storlek SHETLAND :eek: Jag var tvungen att köpa den! Förde över strax över 10.000:- i förskott då säljaren ville ha förskottsbetalning och med andan i halsen öppnade jag paketet ett par dagar senare. Där låg selen som var precis som utlovat, i stort sett helt orörd och Tärnsjöloggorna satt där de skulle :) Nypriset har varit runt 40.000:-!
 
Åh vad härligt @Shetlandskusk och @pulkaskurk :banana:

Prutaren kanske räknade ut 30% rabatt :p Jag vet inte, orkar inte räkna ut det. Jag har sänkt priset med 50 kr.

Efter en massa mejl fram och tillbaka har jag nu lyckas sälja till Prutaren för 290 kr. Har aldrig varit med om att någon bara fortsätter att pruta ett par kronor, men hon kanske tycker det är kul. Till slut blev vi då båda nöjda och glada.
 
Åh jag måste bara gnälla lite -det handlar inte om en speciell annons utan om ett slags fenomen.
Det här med hästsäljare som "skickar film till seriöst intresserade som mailar/ringer och ber om film"... Faktiskt tycker jag att det blir lite knasigt. Jag kan läsa en annons om en häst som låter intressant stam-, utbildnings- och beskrivningsmässigt men jag vill ju gärna se film på hästen INNAN jag mailar/ringer och besvärar säljaren. Kan ju vara så att det på filmen visar sig att min uppfattning om "fantastiska gångarter" inte stämmer överens med säljarens. Är det så svårt att lägga filmen i annonsen direkt så man kan avgöra sånt först?
Det händer ju även att man sitter och tittar på annonser utan att leta häst själv just då, men ser man nåt riktigt bra så har man den med i huvudet och rätt var det är träffar man på en vän som DEN hästen hade passat perfekt till..

Aja, jag önskar att man lägger ner "maila för film" och lägger ut film direkt så folk kan se vad det är för häst direkt.
 
Jag håller med dig @mooi ! Jag letar efter transport och oj så många säljare jag hade kunnat skippa att höra av mig till om de bara skrivit ut lastvikt/skick/pris, you name it. Varför inte bara skriva ut all info så man inte behöver besvära i onödan? :banghead:
 
Åh jag måste bara gnälla lite -det handlar inte om en speciell annons utan om ett slags fenomen.
Det här med hästsäljare som "skickar film till seriöst intresserade som mailar/ringer och ber om film"... Faktiskt tycker jag att det blir lite knasigt. Jag kan läsa en annons om en häst som låter intressant stam-, utbildnings- och beskrivningsmässigt men jag vill ju gärna se film på hästen INNAN jag mailar/ringer och besvärar säljaren. Kan ju vara så att det på filmen visar sig att min uppfattning om "fantastiska gångarter" inte stämmer överens med säljarens. Är det så svårt att lägga filmen i annonsen direkt så man kan avgöra sånt först?
Det händer ju även att man sitter och tittar på annonser utan att leta häst själv just då, men ser man nåt riktigt bra så har man den med i huvudet och rätt var det är träffar man på en vän som DEN hästen hade passat perfekt till..

Aja, jag önskar att man lägger ner "maila för film" och lägger ut film direkt så folk kan se vad det är för häst direkt.

Fast jag kan knappast vara ensam om att ha en saluhäst borta hemifrån för utbildning. Då har man inga färska filmer som gör hästen rättvisa utan åker och filmar vid behov så att det blir så aktuellt som möjligt.
 
det borde vara obligatoriskt att åtminstone skriva ut reg nr på släp, reg numret säger allt man vill veta om släpet. antalet ägare, vikter, om det har körförbud osv.

lika så borde det vara obligatoriskt att skriva ut tum, bomvidd, model, märke och ålder på sadlar. eller bara sadel numret!
de flesta sadlar har ett nr som man enkelt kan majla och fråga tillverkaren om vad det är för ngn.

99% av de som säljer passier, stubben, kieffer osv har ingen aning om vad för bomvidd eller vad för modell de har. även om allt det är enkelt att ta reda på genom att kolla sadel numret :/
 
Jag tycker också det är skitsvårt när folk prutar. Köpte en sadelgjord för många år sedan. Jättefint läder (känt märke) som kostat ca 1100kr i nypris. Jag själv köpte gjorden för 700kr men sedan blev den för kort för ponnyn så den blev liggandes i många år i ett uppvärmt utrymme. När den sedan såldes vidare så gick den för 300kr.

För någon månad sedan skulle jag köpa ett kimbelwickbett i en viss storlek. Hittade ett som var använt 3 gånger som de skulle ha 150kr + frakt. Kände att det inte riktigt var värt det eftersom jag kunde köpa från samma ställe för 299kr och då helt nytt som jag kunde lämna tillbaka om det inte passade, har hyfsat nära till en av butikerna. Men 150kr inkl frakt kändes det som en bra lösning för båds parter :)
 
Idag åkte jag iväg för att köpa en speedcart. Skulle vara i bra skick förutom i behov av ny färg.

Fem mil senare visar det sig att vagnens ena skakel är lagad (hade varit helt av) och minst två olagade rosthål i stommen. Den fick inte följa med hem :p

Så tråkigt, jag är glad att jag hade andra ärenden åt det hållet för annars hade jag åkt tio mil med släpvagn och förstört en hel förmiddag i onödan.

Vet inte om säljaren visste om hålen men lagningen visste de om innan iaf.
I min värld är det sånt man berättar INNAN en potentiell köpare sätter sig i bilen och kör en massa mil.
 
Det där är ju SÅÅÅ himla störigt.

Vet gånger där jag specifikt sagt "och det finns inga andra underligheten som jag behöver veta? Jag kommer nämligen inte att bli glad om jag kör hela vägen bara för att upptäcka att ni inte berättat allt". Och folk blåljuger och tror att man inte ska upptäcka lagningar, punktering och allt vad det är.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 251
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 617
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 772
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp