Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså.. ^^

Jag svarade i en fb-grupp där en tjej sökte gratis buskar. Vi har ett buskskrälle vi tänkt rycka upp så jag erbjöd den men hon sökte annan sort :)

Det blev en diskussion om min växt, jag råkar nämna att det bott trädgårdsintresserade här innan oss.
Sen får jag ett PM från en tjej som vill ha bilder på mina övriga växter i trädgården och erbjuder sig att komma och gräva upp min trädgård trots att hon bodde så långt ifrån.
Det var också så att hon var sjukskriven och hade inte råd att köpa saker.

Jag vet inte, jag är nog otroligt lättirriterad just nu, men jag tycker det är fräckt att tro att man ska få komma och gräva upp någons trädgård bara sådär, leta efter ovanliga växter att ta hem. Jag inte har uttryckt någon sådan önskan, ville bara vara snäll och skänka busken eftersom vi tycker den är ivägen.
Även om vi inte har ett trädgårdsintresse så gillar jag de växter som är fina, inte är ivägen och sköter sig själva.

..och jämt ska det berättas att man inte har råd med det ena eller det andra och förväntas få det gratis för att man är sjukskriven/student/föräldraledig/etc.
 
..och jämt ska det berättas att man inte har råd med det ena eller det andra och förväntas få det gratis för att man är sjukskriven/student/föräldraledig/etc.

Ja jag avskyr såna. Var en människa som letade dator. Jag sa att jag kunde sälja min för 500, men åh det var så svårt för hon var pensionär och allt. Kunde jag inte bara ge den? Eh nej..
Samma med en annan kvinna som sökte lite större kläder. Jag sa att jag kunde ge paketpris och då började hon dra snyfthistorier om att hon går på soc och är så fattig, kunde jag inte bara skänka kläderna? Alltså, jag är också sjukskriven och inte direkt rik. Jag kanske inte kan ge bort allt jag äger bara för att andra vill ha mer än de har råd med.
 
Ja jag avskyr såna. Var en människa som letade dator. Jag sa att jag kunde sälja min för 500, men åh det var så svårt för hon var pensionär och allt. Kunde jag inte bara ge den? Eh nej..
Samma med en annan kvinna som sökte lite större kläder. Jag sa att jag kunde ge paketpris och då började hon dra snyfthistorier om att hon går på soc och är så fattig, kunde jag inte bara skänka kläderna? Alltså, jag är också sjukskriven och inte direkt rik. Jag kanske inte kan ge bort allt jag äger bara för att andra vill ha mer än de har råd med.

Känner lite så jag med.
Har själv studerat många år tillsammans med föräldraledighet, inte heller något man blir värst rik på alltså ^^

Jag skänker bort i den mån jag kan och har möjlighet till, gärna till de vänner som behöver det, men aldrig till någon som tigger och förutsätter en massa saker.
 
Har två saker ute på annons just nu ena kvinnan sökte loksele till minshettis åh ja de e precis sådan vi har bara legat o skräpat sen vi köpte hästen vi vet ju inte enns hur den ska sitt, har några år på nacken så visst behöver deb rustas så hon blev glad o fick köpa sen för 200+ frakt ska leta bra låda i morgon
 
När jag lägger ut annonser lägger jag alltid ut med prutmån på ca 10-15%. När jag svarar på annonser förväntar jag mig faktiskt också att det finns den prutmånen på varan. Tycker det som är kutym att göra så.

*peppar peppar* har jag aldrig blivit lurad av varken sälare eller köpare. Skickade senast förra veckan iväg en sadel för 4.000:- utan att kräva förskottsbetalning. Köparen betalade direkt hon hämtade ut sadeln:).

Just nu är jag på sadeljakt och har svarat på ca fem annonser och fått ett svar-att denne ska återkomma.... Det dumma med hästnet är att man bara får in en enda bild i annonsen på begmarknaden. Hade varot så mycket lättare om säljaren direkt kunnat lägga in flera bilder på varan.
 
När jag lägger ut annonser lägger jag alltid ut med prutmån på ca 10-15%. När jag svarar på annonser förväntar jag mig faktiskt också att det finns den prutmånen på varan. Tycker det som är kutym att göra så.

*peppar peppar* har jag aldrig blivit lurad av varken sälare eller köpare. Skickade senast förra veckan iväg en sadel för 4.000:- utan att kräva förskottsbetalning. Köparen betalade direkt hon hämtade ut sadeln:).

Just nu är jag på sadeljakt och har svarat på ca fem annonser och fått ett svar-att denne ska återkomma.... Det dumma med hästnet är att man bara får in en enda bild i annonsen på begmarknaden. Hade varot så mycket lättare om säljaren direkt kunnat lägga in flera bilder på varan.

Jag brukar länka till Flickr där jag lägger upp alla bilder som jag vill visa
 
Det dumma med hästnet är att man bara får in en enda bild i annonsen på begmarknaden. Hade varot så mycket lättare om säljaren direkt kunnat lägga in flera bilder på varan.

Säljer jag något som "kräver" flera bilder så knåpar jag ihop flera bilder i en i Photoshop
 
Känner mig märkligt nog lite gnällig över min hästförsäljning. Det är förvisso inte någon superaktion på marknaden så jag har satt priset lågt. Har fått många mailvänner som vill ha bilder och film och svar på hundra frågor, för att sedan inte svara alls.

Säkert 5-6 stycken som velat pruta ytterligare på priset, det vill inte jag.

2 som velat byta mot andra hästar med olika sjukdomshistorier, jag har för många därför jag vill sälja.

Flera låna häst, och nu sista ett förslag på avbetalning som skulle ta nästan 1.5 år. Vad kan inte hända med en häst under den tiden???

Det är faktiskt en riktigt fin häst som är lätt på alla sätt och fullt frisk så nu tar jag snart bort min annons och behåller honom. Jag vill ju att han ska komma till någon som vill ha honom för hans skull, inte för att han var det absolut billigaste som gick att hitta.
 
När jag lägger ut annonser lägger jag alltid ut med prutmån på ca 10-15%. När jag svarar på annonser förväntar jag mig faktiskt också att det finns den prutmånen på varan. Tycker det som är kutym att göra så.

Nog finns det prutmån, men pruta femhundra på 1400 när de är helt nya med nypris 2200.
Nja. Inget jag skulle göra iaf, ner till halva nypriset känns som absoluta max att pruta på.

Det där med svar på annonser att man inte får ett svar tillbaka stör jag mig också på. SÅ himla onödigt att gå runt och vänta på svar som aldrig kommer.
Har mer än en gång funderat över om alla svar på hästnet verkligen kommer fram?
 
Det där med svar på annonser att man inte får ett svar tillbaka stör jag mig också på. SÅ himla onödigt att gå runt och vänta på svar som aldrig kommer.
Har mer än en gång funderat över om alla svar på hästnet verkligen kommer fram?

Verkar som att svaren på hästnet väldigt ofta hamnar i skräpposten. Har själv upptäckt långt senare att jag missat en massa svar på annonser jag haft då jag nästan aldrig kollar skräpmailen. Hade inte en tanke på det eftersom jag fick en del svar som uppenbarligen kom fram som de skulle.
 
Ja det där med att få gensvar när man svarar på annons verkar onekligen inte särskilt lätt...

Sen med prutning. Alltså jag tycker inte att det är oförskämt att lägga ett lågt bud. Antingen vill man sälja eller inte och så himla besvärligt är det inte att tacka nej till ett bud:p.

Jag har varit på sadeljakt de senaste dagarna. Sadeln jag velat ha kostar ca 10' ny. De flesta på begmarknaden kostar mellan 4-6'. Hittade en idag som var ute för 6'. Den har varot ute på annons i nästan två månader. Gav ett bud på 4,5' som inte godtogs. Hittade sen en likadan (fast rätt färg och nyare) för 4' som jag förstås köpte. Så det handlar för mig om hur gärna och hur fort man vill/behöver sälja.
 
Antingen vill man sälja eller inte och så himla besvärligt är det inte att tacka nej till ett bud:p.

Sist svarade jag inte alls :p :o
vill han inte betala mer än runt en tredjedel av nypriset för en helt ny sak så får han leta någonannanstans

Om något legat ute länge på annons tycker jag det är mer ok att pruta.
 
Haha, jag hade inte heller svarat om folk kommit med ett för lågt bud;). Om man inte känner att det är lämpligt med ett motbud.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 251
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 617
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 772
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp