Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Flera låna häst, och nu sista ett förslag på avbetalning som skulle ta nästan 1.5 år. Vad kan inte hända med en häst under den tiden???

Irriterande. Om man vill köpa något på avbetalning, då får man kontakta sin bank för ett lån. Känns inte speciellt lockande att låna ut sina pengar till någon okänd person som inte har kreditvärdighet hos banken... Inte till någon annan heller för den delen.
 
fina gnälliga buke ^_^, innan jag börjar gnälla på att posten tar sån jäkla lång tid på sig. hur lång tid brukar det ta för ett vanligt paket skickat med efterkrav, att komma fram om man kickar det på en fredag?

väntar på en sadel och säljaren skickade den i fredags :/... tycker ju att den borde vara framme nu..
 
fina gnälliga buke ^_^, innan jag börjar gnälla på att posten tar sån jäkla lång tid på sig. hur lång tid brukar det ta för ett vanligt paket skickat med efterkrav, att komma fram om man kickar det på en fredag?

väntar på en sadel och säljaren skickade den i fredags :/... tycker ju att den borde vara framme nu..

Ibland går det fort och andra ggr tar det 100år.....
 
Jag minns när jag hade ute en i princip ny (endast provad) Hurtta-sele på Blocket... La ut den för typ 300 :- till att börja med (jag gav mer än så i butik...). Fick ett svar från nån tjej som tyckte den var för dyr, "Man kan ju köpa den för 249:- på nätet" (Men KÖP den där då... grr).

Hur som, för att slippa liknande mail ändrade jag till 200 :-, frakt tillkommer. Då hör samma tjej av sig och bjuder 150 :- INKL. frakt (och tillägger dessutom "Vad säger du om det då?"), varvid jag tackar för intresset men påpekar att så bråttom har jag inte att få sålt den, och om hon läser annonsen noggrant så ingår frakt INTE. Då surnar hon till och anmärker spydigt att "Ja, men jag kan ju lika gärna köpa den på mitt jobb då. Där kan jag få den för 175:-". Så jag svarar att det var ju roligt och önskar henne lycka till med köpet.

Det går nån vecka och sen, rätt som det är, så dimper det ner ännu ett mail från henne där hon säger att hon är intresserad av min sele och vad jag vill ha för den. Som om vi aldrig hade mailat tidigare med varann *djup suck*. Jag svarar kallt "200 :- exkl. frakt" och hör sedan inte av henne något mer.
 
Utifrån Barrets inlägg kan jag konstatera att folk är idioter.

Har själv råkat ut får liknande dåre när jag sålde hästgrejor, fasiken så irriterad jag blir!
 
Utifrån Barrets inlägg kan jag konstatera att folk är idioter.

Har själv råkat ut får liknande dåre när jag sålde hästgrejor, fasiken så irriterad jag blir!

Ett liknande pucko råkade jag på när jag skulle sälja en bil. Hade en 3-dörrars blå Toyota RAV4 som jag annonserade i den lokala tidningen. Inte traktens mest vanliga bil och inte den tidning som direkt hade flest bilannonser... Valde att ha annons två lördagar i rad. Båda lördagarna ringer samma gubbe med en gnällig närke-dialekt och ställer samma frågor och undrade "kan man pruuuuuta". Han köpte inte bilen, jag är inte förvånad, han ville nog bara ha telefonkompisar eller nåt...
 
fina gnälliga buke ^_^, innan jag börjar gnälla på att posten tar sån jäkla lång tid på sig. hur lång tid brukar det ta för ett vanligt paket skickat med efterkrav, att komma fram om man kickar det på en fredag?

väntar på en sadel och säljaren skickade den i fredags :/... tycker ju att den borde vara framme nu..
Förr tog det tre arbetsdagar dvs må-fre. Så jag tycker du borde haft den igår, OM hon skickat paketet före inlämningstiden på fredag,
 
fina gnälliga buke ^_^, innan jag börjar gnälla på att posten tar sån jäkla lång tid på sig. hur lång tid brukar det ta för ett vanligt paket skickat med efterkrav, att komma fram om man kickar det på en fredag?

väntar på en sadel och säljaren skickade den i fredags :/... tycker ju att den borde vara framme nu..
Om du skickat med Posten och som paket borde den komma fram nästföljande vardag, dvs i måndags.
 
Håller med, dessutom får du ju sändningsnr om det är skickat som paket (en sadel lär inte gå att skicka på annat sätt med tanke på storleken.

Är det Posten hade jag nog efterlyst försändelsen vid det här laget (Postens kundtjänst, du måste ha försändelsens nr).
 
Om det är Bussgods, så kan det ta tid. Är du säker på att den är skickad med Posten? Men som Lovisaleonora skriver, så ska det helt säkert finnas ett kollinummer när det är skickat som paket och det numret står på säljarens fraktkvitto.
 
Jag är så trött på folk som mailar om bilder ur alla möjliga och omöjliga vinklar, helst fotat kl 4 i motljus med en ekorre kommandes in från vänster. Så fixar man allt det där - och hör sen aldrig av dem mer.

Helst vill jag maila tillbaka och be dem dra.....nånstans.
 
Aww, tog mod till mig och köpte tillbaka min gamla Piab -sadel som min gamla häst (RIP) hade.

Sadeln har varit till salu ett tag, och jag har letat andra Piabsadlar eftersom jag tror det finns chans att de passar nya projektet, men just denna sadel har påminnt för mycket om min förra häst så det har inte känts OK förrän idag.

Jag hoppas den passar!

Otroligt smidigt köp iaf, kontaktade tjejen imorse, gjorde upp att jag skulle komma förbi nu på kvällen men så skulle hon åt mitt håll och vi möttes på halva vägen :)
 
rätt bomvidd och utförande enligt säljaren, men det var en ren chansning med att köpa sadeln, den är Wide och hästen borde nog ha bomlöst i dressyren.
inte hittar en dressyrsadel med rätt form på ortspetsarna för henne än så länge. hoppsadlar med korta koppjärn/ ortspetsar går bra, men alla dressyrsadlar har för långa.. vilket gör att även de i xvid blir i bakvikt.

sadeln var åtminstone tillräckligt rak för en gång skull...
 
Det där är ju SÅÅÅ himla störigt.

Vet gånger där jag specifikt sagt "och det finns inga andra underligheten som jag behöver veta? Jag kommer nämligen inte att bli glad om jag kör hela vägen bara för att upptäcka att ni inte berättat allt". Och folk blåljuger och tror att man inte ska upptäcka lagningar, punktering och allt vad det är.

Åh, sånt där får jag alltid ångest av. Jag försöker verkligen vara genomärlig när jag säljer, men jag sjukligt virrig och inbillar mig alltid att jag glömt något jätteviktigt, kanske något stort som är så självklart att nämna att jag trott att jag redan gjort det och så vidare... :nailbiting:
 
För några år sedan hade jag min hästtransport ute till salu. Den var bara 1,5 år gammal och använd ett fåtal gånger så jag satte ut den för 51000, Jag får flera mail om att folk vill köpa den på avbetalning. Hallå! Ta ett banklån om du inte vill/kan pynta hela summan och om du inte får ett banklån hur kan du då tro att JAG vill låna ut pengarna till dig?:meh:

Transporten såldes senare vid en snabb mycket smidig affär för 49000 eftersom "jag måste ju väga ner den". Inte mitt problem egentligen men vad fanken, det var typ 3e januari. Vagnen är tre år senare fortfarande inte nedviktad men det kan jag bjuda på eftersom köparna var så bra att ha att göra med.
 
Åh, sånt där får jag alltid ångest av. Jag försöker verkligen vara genomärlig när jag säljer, men jag sjukligt virrig och inbillar mig alltid att jag glömt något jätteviktigt, kanske något stort som är så självklart att nämna att jag trott att jag redan gjort det och så vidare... :nailbiting:

Jag med, är nervös varje gång jag ska skicka iväg något ifall jag kanske missat att berätta om något.
Eller pekar och vill visa varenda skavank om någon kommer och ska köpa något.

Samtidigt som jag i samma veva tycker att man bör ju förstå att t.ex en begagnad sadel är just - begagnad!
Dvs sadeln är använd och vissa delar kan vara slitna.

Men åkte många mil en gång för en sadel som skulle vara i väldigt bra skick. Kom fram och ena bossan hade börjat lossna och dessutom sned i stoppningen..
Dock bra pris, har ju ändå tänkt stoppa om den så den passar hästen, men hade kanske tänkt kunna använda sadeln tills det var dags och jag hade inte åkt och köpt den om jag vetat om problemen innan.

Men fick nyss mail från tjejen som köpte ridbyxorna, hon var väldigt nöjd, då känns det bra :)
Var så otroligt smidigt att direkt med mobilen kunna ta kort på byxorna och lägga in direkt i konversationen när vi pratade på facebook.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 251
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 624
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 772
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp