Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh här kommer lite gnäll. Hittade en jättefin Mattespad jag vill ha på Hästnet. Mailade säljaren och skrev att jag ville ha den och skickade med min adress direkt och frågade om priset var ink frakt. Hen svarar att frakten är 155:- för det kostar ett postpaket, och jag skulle betala en hundring av det beloppet. Jag svarade och tipsade att packa in padden ordentligt i en plastkasse och tejpa bra, då kostar frakten ungefär hälften.

Inget svar.

Jag vill ju ha padden och kan såklart betala den där hundringen i frakt, men tycker det är onödigt för bådas parter att betala dubbel frakt:/.

Har även mailat på en annons om fina benskydd och sagt att jag vil ha dom. Tre dagar senare fortfarande inget svar. Suck.
 
Åh här kommer lite gnäll. Hittade en jättefin Mattespad jag vill ha på Hästnet. Mailade säljaren och skrev att jag ville ha den och skickade med min adress direkt och frågade om priset var ink frakt. Hen svarar att frakten är 155:- för det kostar ett postpaket, och jag skulle betala en hundring av det beloppet. Jag svarade och tipsade att packa in padden ordentligt i en plastkasse och tejpa bra, då kostar frakten ungefär hälften.

Inget svar.

Jag vill ju ha padden och kan såklart betala den där hundringen i frakt, men tycker det är onödigt för bådas parter att betala dubbel frakt:/.

Har även mailat på en annons om fina benskydd och sagt att jag vil ha dom. Tre dagar senare fortfarande inget svar. Suck.

Verkar som att han hade tänkt att tjäna lite extra på frakten. Jag brukar alltid skicka med Schenker, dom är mkt billigare än Posten.
 
Verkar som att han hade tänkt att tjäna lite extra på frakten. Jag brukar alltid skicka med Schenker, dom är mkt billigare än Posten.

Eller så är hen bara som jag och tycker det egentligen är himla drygt att skicka saker och ska man göra det så ska det vara löjligt enkelt.
I mina ögon är enklaste sättet att skicka med färdig påse eller paket från posten, det är dock inte det billigaste.
Schenker hatar jag att skicka med hur billigt det än må vara, men för mig är det drygt.
 
Fast det är väl knappast svårt att lägga en pad i en kasse och tjepa? Precis lika avancerat som att stoppa den i en låda och tejpa lådan ändå tycker jag. Men halva frakten.

Jag använder också posten av bekvämlighetsskäl. Smidigt att lämna in och smidigt att hämta ut i lokala Icabutiken:).

Säljaren har iaf hört av sig och skulle kolla frakten. Jag vill ju ha padden för den är jättefin och i en ovanlig färg.
 
Tjaa ska man ha en plastpåse så måste man leta fram en jäkla massa tejp och tejpa så att skiten inte går sönder i tex hörnor som gärna fastnar i som kan förstöra varan, leta fram en pappersbit att skriva dress på och tejpa fast.
I mina ögon betydligt fler moment + att plastpåsen är skör.
Dessutom är det ju jag som säljare som får skit om det har hänt varan någonting på vägen.
Så nä jag gillar inte alls den lösningen om jag inte måste, tycker det är mycket drygare än att ta med tex paden till posten stoppa ned i kartong skriva på adressen och vara klar.
Blir ingenting att städa undan heller.
 
Oj så avancerat du får det att låta:D. Städa undan? Jag brukar använda typen av kasse man får i ridsportbutiker som är ganska grov och sen tejpa sas dubbel presentinslagning. Sen skriva adressen på en lapp och tejpa dit. det tar inte ens fem minuter. Har skickat schabrak så ett flertal gånger och aldrig har ngn köpare klagat på någon som gått sönder osv,

Känns som att det är så besvärligt som man gör det.
 
Jag är också en sån som tycker det är drygt att paketera, oftast får jag ju "hjälp" av en tvååring också och det gör inte saken lättare.

Man ska leta reda på lämplig kartong/papper/påse/ samt ev stötdämpning, packa så att det blir så billigt som möjligt, på med en massa tejp, väga, fixa frimärken, skriva lapp med mottagare och avsändare.

Jo jag tycker det är drygt och tar en massa tid, men jag gör det ändå för att köparen ska få billig frakt. Skickar även med schenker.

Därför blir jag lite sur när jag inte har mer än 4,5-4,6 i fraktkostnadsomdömet på tradera, tar aldrig ut mer än det kostar och anstränger mig för att skicka på billigaste sättet.

Kanske borde börja med färdiga förpackningar jag med :)
 
Men det här med sadlar.. Lämnade in till en sadelprovare just för att slippa allt bök med att sälja. Månaderna gick. Var inne på sadelprovarens hemsida för att kika och där låg min sadel ute, men med fel färg. Detta störde mig något enormt eftersom jag själv var mycket noga med färg när sadeln inhandlades.
Enligt sadelprovaren var den "svårsåld" (relativt ny Stübben-sadel, helt jäkla felfri).

När jag hämtar ut den igen eftersom jag tröttnat på att inget hände kläcker människan ur sig att "den är som när jag lämnade in den, bara följt med på två provningar" (efter MÅNADER hos hen), att folk inte ville köpa en sån sadel till det priset eftersom de fanns så många så mycket finare som bara kostade lite mer och massa andra negativa saker.

Sålde sadeln själv inom 1,5 vecka till högre pris än vad den var värderad hos denna sadelprovaren (men lägre än vad jag köpte den till, av en annan mer välrenomerade sadelprovare som tyvärr bodde längre bort). Kommer inte rekommendera denna människa till någon.
 
@Fiorano Ett tips för framtiden (om nu den aktuella säljaren inte hör av sig igen) : en Mattespadd får plats i Postens gröna kuvert XL för 89:-. Jag fick just en M-padd (storlek medium) skickad till mig på det sättet. Skulle säljaren tycka att det är bökigt att få ner padden i kuvertet/påsen, finns det en kartong (storlek S) för 99:- som också skulle funka utmärkt.
Jag använder mig av Postens "färdiga" förpackningar så mycket som möjligt. Det är smidigt. Mjuka saker såsom schabrak och paddar skickar jag dock i plastpåsar (oftast dubbla påsar, tejpade) i de fall där frakten blir billigare med den typen av paketering (vilket inte alltid är fallet, lite beroende på vad måtten blir när grejerna är paketerade. Posten har ju sina gränser för storleken på sådant som ska skickas som brev istället för paket).
 
@Liten Tack för tipset! Sa vidarebefodra till sälaren:). Har också använt postens färdiga kuvert-dom är väldigt smidiga, passar lätta att få ner träns, pannband och bett tex:)-

Fö kan jag tycka att lite "jobb" får man räkna med när man säljer. Annars får man väl skriva att det endast är avhämtning som gäller om det nu känns besvärligt att packa och lämna in.
 
:):)

Fö kan jag tycka att lite "jobb" får man räkna med när man säljer. Annars får man väl skriva att det endast är avhämtning som gäller om det nu känns besvärligt att packa och lämna in.

Jag räknar med att det är lite jobb med att skicka saker, men tycker inte det är roligare för det :p
Ett tråkigt måste helt enkelt, typ som dammsugning.

Avhämtning är nästan värre, har ett antal säljhistorier på lager om helt hopplösa avhämtningar :devil:
 
Det är ju annars väldigt smidigt att skicka om man har färdiga kartonger klara.
Ibland sparar jag ihop ett gäng men de ska ju förvaras också någonstans i väntan på att användas.
 
Oj så avancerat du får det att låta:D. Städa undan? Jag brukar använda typen av kasse man får i ridsportbutiker som är ganska grov och sen tejpa sas dubbel presentinslagning. Sen skriva adressen på en lapp och tejpa dit. det tar inte ens fem minuter. Har skickat schabrak så ett flertal gånger och aldrig har ngn köpare klagat på någon som gått sönder osv,

Känns som att det är så besvärligt som man gör det.

Ja men man ska ju hitta papper och penna, vilket i mitt hem är en bristvara för när använder man det nu för tiden?
Man ska hitta tejp och lämplig kasse och så ska man packa in fint och bra.
Jag är en mästare på att stöka till så det blir alltid en massa skräp och grejer som måste städas undan sen.
Det är enklare att ta fram, sanslöst drygt att plocka bort ;)
Så jo det är drygt att hålla på på det viset när det finns färdiga förpackningar som är skitenkla och praktiska och bara kostar lite mera än vad det gör att krångla på egen hand.
Jag tycker mig anstränga mig nog genom att putsa grejerna riktigt fina, förpacka i en bra förpackning och skicka varan fortast möjligt.
Att vänta på köpare för avhämtning är ju ännu värre :crazy:
Då föredrar jag alla ggr att skicka grejerna.
 
Seriöst, är folk läskunniga..?! Jag är urless på att få femtioelva sms och mail med frågor där svaren redan står i annonsen, ord för ord. Och sen, när de fått svar, då går de upp i rök. Suck. Numera gäller "först som betalar får varan" här hemma..
 
Seriöst, är folk läskunniga..?! Jag är urless på att få femtioelva sms och mail med frågor där svaren redan står i annonsen, ord för ord. Och sen, när de fått svar, då går de upp i rök. Suck. Numera gäller "först som betalar får varan" här hemma..

Eller hur, folk verkar ibland vara katastrofalt puckade och icke läskunniga :crazy:

Idag fick jag ett mail om en som ville pruta på en sadelgjord jag har till salu.
Den är utlagd för 20kr, hel och ren, knappt använd men det finns pyttelite ytrost på spännena.
Jag begär alltså en futtig tjuga för den och man har mage att pruta på den?
Personen ville köpa den för 8kr...
Jag vet inte, men när något säljs i den prisklassen och faktiskt är i bra skick så tycker jag det är oförskämt att pruta på det viset.

Vill ingen ha den för en tjuga så kommer den att hamna i reservdelslådan på ridklubben så det finns lite nödutrustning om någon glömt eller att grejerna går sönder vid träning/tävling.
Känns bättre så.
 
Eller hur, folk verkar ibland vara katastrofalt puckade och icke läskunniga :crazy:

Idag fick jag ett mail om en som ville pruta på en sadelgjord jag har till salu.
Den är utlagd för 20kr, hel och ren, knappt använd men det finns pyttelite ytrost på spännena.
Jag begär alltså en futtig tjuga för den och man har mage att pruta på den?
Personen ville köpa den för 8kr...
Jag vet inte, men när något säljs i den prisklassen och faktiskt är i bra skick så tycker jag det är oförskämt att pruta på det viset.

Vill ingen ha den för en tjuga så kommer den att hamna i reservdelslådan på ridklubben så det finns lite nödutrustning om någon glömt eller att grejerna går sönder vid träning/tävling.
Känns bättre så.


Haha! sånt där är ju humor när det bara blir så otroligt absurt!

:p:D

Du ska inte passa på att erbjuda hemleverans eller åtminstone stå för frakten? ;)
 
Okej nu är jag tjurig. En tjej ville köpa ett av mina träns på FB. Jag hade fler som var intresserade, men den här tjejen var först. Skrev att "visst skicka PM så löser vi det". Har inte fått något PM. Tråden var igår.
Idag addade jag henne som vän så jag skulle kunna skicka meddelande. Skickade och frågade om hon skulle ha tränset. Jag ser att hon har läst det, men inget svar. Skickade ett till flera timmar senare och frågat om hon ändrat sig, fortfarande inget svar, men ser att hon gör annat på FB.

Tråden på FB togs bort också så jag har inte kvar namnet på de andra som var intresserade. Struliga jäkla människor! Frågade henne flera gånger i tråden igår om hon skulle ha tränset eftersom fler var intresserade och jodå hon skulle ha det. :rage:
 
Seriöst, är folk läskunniga..?! Jag är urless på att få femtioelva sms och mail med frågor där svaren redan står i annonsen, ord för ord.

Nu gäller detta visserligen inte en annons, men jag har hand om en sida för en ideell förening. Adressen till föreningen står klart och tydligt högst upp på sidan, och det finns även en kort infosida där det står exakt vad man behöver veta. Jag börjar nästan få problem med att hålla tungan i styr när jag heeela tiden får exakt samma frågor från folk varje dag, ibland kan samma fråga ställas direkt under varandra i kommentarerna på våra uppdateringar. Kan inte riktigt komma fram till om folk är blinda, icke läskunniga eller bara lata som f*n. :arghh:
 
Dom flesta avhämtningar jag har haft har varit smidiga så ibland funkar det bra. En kille hade jag dock lust att strypa, sa att han skulle komma och hämta upp, bestämde tid kom inte hörde inte av sig. Så höll det på i en vecka. Jag la ut annonsen igen, han skrev igen så jag skrev att han inte fick köpa den för att han aldrig dök upp. Detta upprepade sig ett par gånger och jag tog med varan till bytardagen istället där en tjej vart jätte glad över den.

Sen vill jag lägga in ett lyckat köp. Fick tag på en slimmad kamera med väska och minneskort. Slimmad som få, precis vad jag ville ha. För en billig peng. Enda som fattades var USB sladden och en sådan hade min parter :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 251
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 624
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 772
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp