Köp eller fodervärd?

makarontanten

Trådstartare
Hjälp mig skingra tankarna lite.

Jag är i tagen att köpa valp nu (förhoppningsvis) om ca 3 månader:laugh:.

Den valpkull som jag nu väntar på, ska födas om ca 3,5 vecka och allt hänger nu på hur många tikar som föds i kullen (jag vill ha en tikvalp). Uppfödaren ska behålla en tik själv, och jag är inte hundra procent garanterad tikvalp två, men nästan iallafall. Två tikar till är egentligen tingade, men uppfödaren väljer, och jag låg enligt "rykte", lite bättre till, då jag antagligen har mer att erbjuda än de andra två:laugh:.

Men så har jag också fått ett annat förslag. En kvinna jag lärt känna, och som jag tycker väldigt mycket om, känner denna uppfödaren. Kvinnan har hjälpt mig leta valp ( hon föder själv upp), och erbjuder mig nu att bli fodervärd om tikarna inte räcker till i denna kullen (samma kull, men lite komplicerat läge, som jag inte tar upp här nu).

Jag har fått alla detaljer om vad fodervärdsavtalet säger, jag vet vad kvinnan "kräver" av mig i detta. Allt låter bra, men jag har aldrig vart fodervärd innan, och skulle jättegärna vilja höra era åsikter och erfarenheter om detta. Vad är för och nackdelar med köp vs fodervärd?

Sv: Köp eller fodervärd?

Jag förstod inte riktigt, är det samma kull det är frågan om? Alltså att kvinnan ska köpa en hund i kullen du är spekulant på? Eller är det fodervärd i en annan kull som är aktuellt?

Tror man ska tänka väldigt noga innan man blir fodervärd, lätt att det blir trassel om man inte är helt på det klara med vad det innebär.

Största nackdelarna handlar väl om bestämmaderätten. Eftersom du inte äger hunden kan du heller inte bestämma allt, och då är det nog viktigt att ägare och fodervärd är överens och har en liknande syn på hur hunden ska skötas.

Och så har vi såklart det faktum att du måste lämna ifrån dig din hund för parning, dräktighet och valpning.

Jag skulle nog bara gå med på att bli fodervärd om jag kände ägaren/uppfödaren väldigt väl, visste att vi har samma syn på hund och hundhållning samt att det var en väldigt speciell kull som jag inte kunde få del av på annat sätt.
Jag skulle inte bli fodervärd om jag hade möjlighet att köpa från samma kull.

Jag var fodervärd till min första schäfer (hon är nu över 5 så jag äger henne). Har man en bra uppfödare och är vettig själv så går det fint. Jag gillar min uppfödare. Vi har inte varit överens om allt men han har alltid stöttat mig ( i bland lite för mycket :P) och vi gillar varandra och har haft jätteroligt genom åren.
Fördelar med att vara fodervärd är att man kan få den hund man vill ha även om uppfödaren vill behålla den själv. Det är den fördelen jag kan komma på på rak arm.
Fördelen men att äga hunden är att den är bara din och du behöver inte ta hänsyn till någon annan. Inga parningar och valpningar som stör tävlingskarriären eller något annat.

Flera av mina uppfödarvänner har haft problem med bråk med fodervärdar. Som jag ser det har det varit brist i kommunikationen. Uppfödaren vill para tiken, fodervärdarna vill inte och håller sig undan, byter telefonnummer mm och då är cirkusen igång.

Jag tyckte inte att min tik skulle gå i avel. Jag tyckte inte att hon tillförde rasen något och det var inte värt att riskera hennes hälsa för en halvbra kull. Min uppfödare höll inte med och vi hade långa telefonsamtal och diskussioner, men det var bara för mig att gilla läget.

Är man medveten om allt sånt här tjafs som kan hända och att man kommer bli tvungen att lämna bort tiken en tid vid valpning och kan samarbeta är det jätteroligt med en foderhund.

Långt och lite svamligt men så här tycker jag

Jag skulle nog bara gå med på att bli fodervärd om jag kände ägaren/uppfödaren väldigt väl, visste att vi har samma syn på hund och hundhållning samt att det var en väldigt speciell kull som jag inte kunde få del av på annat sätt.
Jag skulle inte bli fodervärd om jag hade möjlighet att köpa från samma kull.

Instämmer här.

Hade det inte varit en potentiell "once in a lifetime-hund" så hade jag inte blivit fodervärd. Helt enkelt för att det känns tryggt att äga hunden själv och då slipper lämna ifrån mig den.

KL

Ursäkta om jag "märker ord" nu... Men man äger väl ändå hunden, men inte avelsrätten? Standardavtalet säger väl 2 kullar när uppfödaren så önskar, men innan hunden är fyllda 5 år?

Jo, så är det men om man tänker på vad det innebär i verkligheten. Uppfödaren har rätt att ta 2 kullar och en kull tar ju ganska lång tid att "få fram". Under tiden tiken är dräktig och har valpar kan man missa många tävlingar, utställningar och annat man vill göra med hunden. En del tikar blir behöver lite att komma i form efter en kull och då går ännu mer tid.
Det blir en person till som man måste ta hänsyn till och ha med i sin planering så jag tycker man kan se det som att man inte äger hela hunden.

kl.
Jag kan absolut tänka mig att vara fodervärd igen, men då ska det vara är rätt uppfödare.

Tack för förtydligande. Jag är inte jätteinsatt eftersom tik inte intresserar mig. :)

Jag har bara varit fodervärd för hanhundar. Den ena hade en mentalitet som gjorde att jag inte tyckte han hade i aveln att göra, men han gick bra på utställning så det var bara att lämna iväg honom för parning.. den andra växte upp och blev kohasig och är aldrig använd i aveln. (Men den bästa hund jag nånsin har haft rent mentalt :love:)

Förelen är att man får en (förhoppningsvis) riktigt bra hund billigare, och bra support från uppfödaren som ju har ett speciellt intresse i just din hund. Beroende på hur man lägger upp det så får man hjälp med att visa på utställning, trimning osv.

Nackdelen är väl, förutom att man "inte har nåt att säga till om", att man förväntas hålla hunden i utställningsbart skick, vilket är ganska mycket jobb - speciellt om det är en pälsras, samt att hunden måste lämnas bort för parning/valpning. Sen finns det ju även andra saker som kan krävas, t.ex. meritering inom spår, bruks, lydnad osv, MH, och så utställningarna då. Nu kan man ju ha tänkt göra såna saker ändå, men det kan vara ganska stor skillnad på att man vill och planerar - och att man måste.

Jag vet att det låter lite konstigt, men jag vill inte gå in riktigt på detaljerna. Den kull ( tik) jag är speklant på, är i samma kull som jag kan bli fodervärd i.

Vi kan säga som så, att kvinnan jag lärt känna, är vän med uppfödaren, och de har uppfödning var för sig, men samspelar lite med avelsgenerna sins emellan sig. Tror tex "kvinnan" fött upp tiken som ska bli mamma till denna kommande kullen. Hänger ni med, även om det är lite luddigt;)..

Jag är helt införstådd med hur denna foderhundsägaren (heter det så?) tänker, och vad hon vill och kräver av mig. Jag vet också att hon bara är intresserad av kull om den blir "bra" ur avel och utställningssynpunkt.

Jag tycker mycket om henne och jag tror faktiskt inte det skulle bli några bråk oss emellan. Vi har samma syn på hundar, bara det att hon är intresserad av avel och utställning, och jag inte är det. Jag ser det som att hunden får komma ut på lite mer äventyr om vi delar olika intressen på hunden.

Nu är jag i första hand intresserad av att köpa, fodervärd i andra. Jag kan inte säga att kullen i sig är "något extra" just för mig. Mer det är mer det att jag litar på kvinnan som hjälper mig med letandet av bra uppfödare, som hittat en seriös och bra uppfödare som nu ska ha valpar, och som dessutom bor ganska nära där jag själv bor.

Men fortsätt gärna med mer för och nackdelar här i tråden, man är aldrig fullärd och kan alltid få mer kött på benen om allt:)

Jag har bara varit fodervärd för hanhundar. Den ena hade en mentalitet som gjorde att jag inte tyckte han hade i aveln att göra, men han gick bra på utställning så det var bara att lämna iväg honom för parning.. den andra växte upp och blev kohasig och är aldrig använd i aveln. (Men den bästa hund jag nånsin har haft rent mentalt :love:)

Förelen är att man får en (förhoppningsvis) riktigt bra hund billigare, och bra support från uppfödaren som ju har ett speciellt intresse i just din hund. Beroende på hur man lägger upp det så får man hjälp med att visa på utställning, trimning osv.

Nackdelen är väl, förutom att man "inte har nåt att säga till om", att man förväntas hålla hunden i utställningsbart skick, vilket är ganska mycket jobb - speciellt om det är en pälsras, samt att hunden måste lämnas bort för parning/valpning. Sen finns det ju även andra saker som kan krävas, t.ex. meritering inom spår, bruks, lydnad osv, MH, och så utställningarna då. Nu kan man ju ha tänkt göra såna saker ändå, men det kan vara ganska stor skillnad på att man vill och planerar - och att man måste.

I mitt fall, kommer det inte vara jag som ställer ut och meriterar. Jag får följa med, hjälpa till mm om jag vill, men i huvudansvar är det ägaren som gör detta. Det är en trimras och detta sköter då även ägaren till 100%, så där ser jag inga problem, mer än att det kanske kan vara lite tråkigt att "lämna iväg hunden" om den blir bra och kommer ställas ut mycket.

Samtidigt ser jag det som en fördel också. Jag jobbar en del helger och har blivit singel sen jag hade hund sist ( tog bort henne i påskas). Kanske kan det vara skönt att vara lite hundfri ibland också. Slippa ordna med hundvakt, göra något icke-hundvänligt, eller bara vara slö och slapp utan att behöva tänka hundrastning och träning, någon dag då och då.

I mitt fall, kommer det inte vara jag som ställer ut och meriterar. Jag får följa med, hjälpa till mm om jag vill, men i huvudansvar är det ägaren som gör detta. Det är en trimras och detta sköter då även ägaren till 100%, så där ser jag inga problem, mer än att det kanske kan vara lite tråkigt att "lämna iväg hunden" om den blir bra och kommer ställas ut mycket.

Samtidigt ser jag det som en fördel också. Jag jobbar en del helger och har blivit singel sen jag hade hund sist ( tog bort henne i påskas). Kanske kan det vara skönt att vara lite hundfri ibland också. Slippa ordna med hundvakt, göra något icke-hundvänligt, eller bara vara slö och slapp utan att behöva tänka hundrastning och träning, någon dag då och då.

Är du säker på det? Inte för att vara negativ, men är säker på att uppfödaren vill göra så mycket själv. Har man inget intresse för att själv göra vad som behövs för att hålla hunden i form och meriterad skulle jag inte ta en foderhund. Man få lite annan press på sig även om det inte är meningen.
Nu vet jag inte vilken ras det gäller, men jag som fodervärd till en brukshund tycker att det varit jobbigt ibland. Även om det inte är uppfödarens fel och jag hade inte lovat något, så hade jag press på mig för att komma ut och tävla och meritera hunden. Jag hade tävlat i vilket fall som helst, det var därför jag fick henne men det blir ändå lita annorlunda när man måste.

Jag hade inte velat lämna bort min hund till uppfödaren annat än vid parning och valpning, men alla är vi olika.

Tänk igenom allt och allt som kan hända och kommer du ändå fram till att du vill bli fodervärd så kör på. Du kanske får ett nytt intresse för utställning. Men tänk ändå igenom om du är beredd på att lämna bort henne så mycket.

KL

Ursäkta om jag "märker ord" nu... Men man äger väl ändå hunden, men inte avelsrätten? Standardavtalet säger väl 2 kullar när uppfödaren så önskar, men innan hunden är fyllda 5 år?

Nej, det är om man är "halvfodervärd"/köp med bibehållen avelsrätt som man äger hunden ändå. Om man är fodervärd äger uppfödaren hunden tills den fått sina kullar/kommit upp i ålder.

En fördel med att vara fodervärd är väl att man faktiskt kan ha chansen att lära sig väldigt mycket för framtiden, om man har en vettig och kunnig uppfödare till hunden. Det kan vara otroligt lärorikt och lära gemene sällskapshundsmänniska ganska mycket nytt om hundar, samtidigt som motstidiga åsikter och synpunkter fodervärd och uppfödare emellan kan förpesta förhållandet.

Själv skulle jag tveklöst valt att äga själv; jag vill få göra mina egna val och skulle inte tycka om att använda en sämre hund i aveln (om det visar sig vara så) bara för att det finns ett avtal om att uppfödaren har rättigheter.

KL.

Hej hopp. Är jag som Makaronen pratar om..
Är jag som frågat om hon vill vara fodervärd.
Och nu ska jag berätta hela historien (frågat om jag får det)..

För flera år sedan hade jag och Makaronen kontakt här på buke pga en annan sak. Hon hette då något annat, fattade tycke redan för henne då. Och hjälpte henne med en sak, även om det inte var direkt hon som behövde hjälp... Ja vi behöver inte gå in på vad..

Sen bytte Makaronen nick och allt föll i glömska. Sen skrev hon om sin hund här när hon fick avliva den mm. Och jag bara kände, åh vad jag vill hjälpa henne.
Skrev till henne via pm och gav några förslag. Ja det var kanske tidigt inpå sin förra hund, men jag ville ändå skriva...
Det ena ledde till det andra och hon skulle ha en hund valp från mig. Tiken gick tom och blev inget.
Har nu gått och väntat på att en annan tik ska löpa och då skulle Makaronen ha en därifrån istället. Men hon löper nu och jag känner att ha leveransklara valpar i januari är ingen höjdare..

Men då är det så att min bästa vän och uppfödarkollega väntar valpar. Tiken är från mig och vi samarbetar lite tillsammans. Så denna tik "fick" hon, mot att jag sen då kan "få" en tillbaka i framtiden.
Och då är det så att skulle denna tiken bara tex få 2 valpar (av tikar alltså). Så bara för Makaronen ska känna sig säker att få en här, så har vi diskuterat att eftersom jag är säker på en valp om det blir två tikar, så kan makaronen få bli fodervärd åt min valp, just för känna sig hundra att få en ur denna kullen och slippa vänta.
Skulle det bli fler tikar så kan hon välja, köpa en eller bli fodervärd. Men vill min vän sälja till henne fast det bara blir två tikar, så har jag sagt jag kan vänta på min valp.

Fattar nån hur jag menar :D

Att det inte är hundra för köp om det bara blir 2 tikar, är just för om det kommer en köpare som kanske är uppfödare, vill meritera osv.... Finns ingen kö, utan uppfödaren väljer efter vilka kön och många valpar det blir.
Så gör jag också, man får vara med på valplistan, men säljer så klart till de bästa först och främst. Nu menar jag inte att Makaronen inte är den bästa :D För jag är säker på hon är en toppen hundägare (annars hade jag inte frågat om fodervärd)
Men kommer en kollega eller nån som man vet vill meritera, så väger det lite mer. Om hunden även får det bra alltså.

Så därför... Blir det två tikar, båda verkar väldigt bra. Då kommer jag fråga om Makaronen vill ta den på foder, jag får tillbaka mina linjer och hon är helt säker på att få en valp..

Många vet jag har schnauzer och är mycket jobb med en sån päls om man ska ställa ut. Så den sköter jag fullt ut, men är ju bra om den blir borstad ibland :D
Mina fodervärdar för göra vad de vill, jag lägger mig inte i. De måste bara hålla hunden i form, inte förstöra pälsen med att klippa mm. Blir något fel, ja då hjälps vi åt att fixa det..
Men vill de gå på kurser, tävla.. Ja så får de göra det. Jag vill bara ställa ut, göra MH/MT. Jag står för alla utgifter som har med sånt att göra och tex hd-röntgen mm.

Tror ingen av mina fodervärdar är besvikna på mig, utan snarare tvärtom, att jag ställer upp väldigt mycket.

Måste bara säga att du verkar vara en helt suverän ägare till en fodervärdsvalp :love:

Så hade jag inte haft något emot att ha det, som själv stod för meritering, trimning, röntgen osv på mina fodervärdshundar :)

He,he;)

Förstår ni nu vilken underbar uppfödare jag hittat:love:(eller ja, hennes vän, eller vad vi nu ska säga om det hela om vem som äger vem och vad:D)???

Det var lite svårt att förklara allt från början, då jag inte visste hur mycket information Grana ville jag skulle lämna ut om henne här på forumet, men när hon såg min tråd, frågade hon om hon fick förklara, vilket hon såklart fick.

Så nu har ni hela bakgrunden och förstår läget jag är i. Fodervärd åt Granas valp, eller köp hos hennes vän i samma kull, med Granas tik som mamma till valparna;), för nog sjutton MÅSTE det bli iallafall 2 tikvalpar!?

Grana vet att jag helst vill köpa, och visst skulle jag kunna vänta på en annan kull, eller vänta till Grana parar nästa gång, men jag vill ha en hund nu, och eftersom hon är den hon är, så känns allt ändå rätt med fodervärd, just för att det är hon med allt vad det innebär.

Så, utifrån all denna information som nu kommit fram, skulle ni tveka på foderhund om det nu blir så för mig?

Med tanke på hur ni skriver om varandra så nej, jag hade inte tvekat. Klart att jag hade tyckt att det varit tråkigt att lämna bort min hund ett tag. Men man får ju då hjälpa en god vän med dennes avel. Nu beror det ju på hur långt ifrån varandra ni bor, men om min hund fått valpar annanstans så hade jag ändå ändrat min adress till valplådan :D :love:

Med tanke på hur ni skriver om varandra så nej, jag hade inte tvekat. Klart att jag hade tyckt att det varit tråkigt att lämna bort min hund ett tag. Men man får ju då hjälpa en god vän med dennes avel. Nu beror det ju på hur långt ifrån varandra ni bor, men om min hund fått valpar annanstans så hade jag ändå ändrat min adress till valplådan :D :love:

Vi bor ca 4-5 mil ifrån varandra, inte så långt alltså:laugh:

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 546
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 082
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 931
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 544
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka