Köp eller fodervärd?

Sv: Köp eller fodervärd?

Jag är fodervärd åt en tik som ägs av samma uppfödare som vi har köpt hanen av. Vi hade lärt känna dem ganska bra under hanens första levnadsår och när vi bestämde att vi ville ha en mops till, en ung vuxen, låg det nära till hands att fråga dem om de hade någon som de ville bli av med. Då föll det sig så att de hade en jämnårig halvsyster till vår hund, som de trodde att de ville ha valpar efter i framtiden men som inte passade in i deras ganska stora hundflock. Sagt och gjort, vi lånade hem henne på prov och sedan blev hon kvar :love:

Under det dryga år som har gått sedan dess har vi öht inte haft några problem med uppfödaren. De ställer inga krav på oss att ställa ut tiken, även om vi givetvis är beredda att göra det. De åker själva ofta på utställningar och jag är säker på att de gärna skulle ta henne med sig och ställa ut henne om de eller jag ville det. Vi hör av oss då och då och berättar hur hon har det, och jag håller dem uppdaterade om hennes löp för att de ska kunna ta ställning till om de vill para henne. De har börjat diskutera hanhundar till henne och har informerat mig om vilka de överväger. För mig är det en självklarhet att de bestämmer om och när tiken ska paras och med vem, men jag är glad över att bli inkluderad. Självklart kommer jag att få vara med när hon valpar. De bor bara några mil ifrån oss.

Så länge man har en god relation med ägaren och har gjort klart från början vad som ska gälla, så behöver det inte bli några problem alls. Tvärtom kan det vara mysigt och trevligt att ha någon annan att "dela" hunden med. Vi tycker att det ska bli jättekul med valpar efter vår fina tik, men är glada över att inte behöva ta ansvaret själva, eftersom vi inte har någon erfarenhet. För oss har detta alltså varit en jättebra lösning. Eftersom du och Grana verkar komma mycket bra överens och ha diskuterat igenom hur ni vill ha det, kan jag inte se något som hindrar.

Det finns egentligen bara en sak som oroar mig (vilket inte har med Grana att göra alls)..

En kompis till mig, som jag rådfrågade lite om detta med foderhund, berättade att hon kände en person som var fodervärd åt en spets. Som gällande regel skulle uppfödaren ta hem tiken för parning, valpning och det runt omkring. Foderhunden kom sen tillbaka som ett nervvrak från uppfödaren och fodervärden fick börja om från början med allt för att få hunden lugn igen mm.

Nu tror jag, att Grana och jag i ett fodervärdsavtal, kommer träffas ganska regelbundet (trimmning, tjat, utställning mm), så hunden tror jag inte kommer hamna i en så stressande situation som spetsen jag berättade om nu. Men ändå, en liten tanke som jag inte har ett dugg belägg för, mer än vad kompisen berättade om denna:

Hunden blir parad, inga problem. Hunden ska sen i sitt hormonstinna tillstånd (med valpar i magen) komma hem till en "ny" person som inte ingår i flocken i vanliga fall för att valpa. Hunden blir stressad av allt det nya och fodervärden får alltså tillbaka en hund som mår mycket dåligt..

Nu är det EN historia. Jag tror inte Grana och jag hamnar där, med tanke på att hon själv vill ställa ut, trimma mm och känna hunden lite mer än vad exemplet visade här.

Då kan jag bara säga att när jag hämtar hem foderhundarna, så blir de helt galna när de ser mig. Flyger in i bilen och kunde de prata skulle de säga *skynda skynda, så jag får hälsa på mina kompisar och springa som en tok i skogen/gården och leka*:bump: :rofl:

Händer också om de blir hämtade att man ser på matte/husse, att blev de inte gladare än så att jag kom. En del får ta på koppel för få hunden att följa med. Har t om hänt att nån burit sin hund till bilen :D
Detta brukar jag säga ska bara matte/husse ta som något positivt, då vet de att hunden trivs här..
För när de väl är hemma igen, så är allt som vanligt och hunden går inte och längtar hit..

Skulle hunden bli sån som din kompis pratar om, nja då kanske det inte är något att avla på om den inte fixar att komma hit ibland..

Det finns egentligen bara en sak som oroar mig (vilket inte har med Grana att göra alls)..

En kompis till mig, som jag rådfrågade lite om detta med foderhund, berättade att hon kände en person som var fodervärd åt en spets. Som gällande regel skulle uppfödaren ta hem tiken för parning, valpning och det runt omkring. Foderhunden kom sen tillbaka som ett nervvrak från uppfödaren och fodervärden fick börja om från början med allt för att få hunden lugn igen mm.

Nu tror jag, att Grana och jag i ett fodervärdsavtal, kommer träffas ganska regelbundet (trimmning, tjat, utställning mm), så hunden tror jag inte kommer hamna i en så stressande situation som spetsen jag berättade om nu. Men ändå, en liten tanke som jag inte har ett dugg belägg för, mer än vad kompisen berättade om denna:

Hunden blir parad, inga problem. Hunden ska sen i sitt hormonstinna tillstånd (med valpar i magen) komma hem till en "ny" person som inte ingår i flocken i vanliga fall för att valpa. Hunden blir stressad av allt det nya och fodervärden får alltså tillbaka en hund som mår mycket dåligt..

Nu är det EN historia. Jag tror inte Grana och jag hamnar där, med tanke på att hon själv vill ställa ut, trimma mm och känna hunden lite mer än vad exemplet visade här.

Den oron kan jag absolut förstå och det kan säkerligen ligga en del i den. I vårt fall hade ju tiken bott hos ägaren tills hon var ett år, så det är i högsta grad hemma för henne. Dessutom brukar ägaren passa båda hundarna när vi reser bort, plus att vi umgås en del med dem privat, så hon är van att vara där, känner alla hundarna och älskar sina ursprungsägare. Trots det kommer jag insistera på att vara med vid parning och valpning, eftersom tiken är mycket knuten till mig och söker trygghet hos mig i alla jobbiga situationer. Jag skulle aldrig vilja att hon fick genomgå något sådant utan mig.

Som du själv skriver kommer ju Grana att ha kontakt med din hund på olika sätt. Kanske kan hon också tänka sig att ställa upp som hundvakt då och då, för att vovven ska få tillfälle att vistas där över natten ibland?

;)
Då kan jag bara säga att när jag hämtar hem foderhundarna, så blir de helt galna när de ser mig. Flyger in i bilen och kunde de prata skulle de säga *skynda skynda, så jag får hälsa på mina kompisar och springa som en tok i skogen/gården och leka*:bump: :rofl:

Händer också om de blir hämtade att man ser på matte/husse, att blev de inte gladare än så att jag kom. En del får ta på koppel för få hunden att följa med. Har t om hänt att nån burit sin hund till bilen :D
Detta brukar jag säga ska bara matte/husse ta som något positivt, då vet de att hunden trivs här..
För när de väl är hemma igen, så är allt som vanligt och hunden går inte och längtar hit..

Skulle hunden bli sån som din kompis pratar om, nja då kanske det inte är något att avla på om den inte fixar att komma hit ibland..

Jag tror dig, dina hundar har det verkligen super, och vem kan inte trivas hos dig:love: Vi har ju diskuterat så mycket omkring detta, så du vet nog helt hur jag står;).

He,he, utan att kapa min egen tråd med allt för mycket "dig och mig", så litar jag på dig, har fullt förtoende och ser egentligen inga problem alls. JAG är alltid nojjig, måste alltid ha en plan i mitt kontollbehov du vet;).

Öhh, hur räknar du nu?, Fågelvägen?:D;) Måste genast kolla upp detta så jag har kontrollen över situationen;)

2 minuter senare:

Eniros karta sa 21,4 km, men det kan väl inte stämma??

Haha, om ni flyttar närmare och närmare varandra i den här takten bor ni väl i samma hus snart ;)

Det där tror jag har mycket att göra med HUR uppfödarens hem är också (och såklart hur hunden är mentalt från början).

Tar man min hund som exempel, så blir hon stressad på kenneln hon kommer från, och jag skulle inte kunna lämna henne där. På kenneln finns många hundar som bor i olika rum och det finns ingen chans för min hund att lära känna alla, hon kan inte umgås med alla samtidigt och har inte riktig koll på var alla är i huset (det är nog det som gör henne stressad, om jag lämnar henne "ensam").

Sedan har vi en "granne" med salukis från samma kennel. Hon bor 15 min promenad från oss och har 3 (nu 4) hundar i en normalstor 3a. Redan när Wahidah hade varit där bara någon enstaka gång så kunde jag lämna henne där, och hon var så lugn! Hon rullade ihop sig och sov fint och någonstans tror jag faktiskt att hon är mer avslappnad och glad där än hemma :o Vanligtvis när Wahidah kommer till hundvakter så far hon runt som en tok, ska leka med allt, kolla allt, undersöka allt... Hos vår granne så går hon ett varv, hälsar på hundarna och tar det lugnt.

Vår granne är lugn och otroligt salukivan. Hennes hundar är lugna, trygga och är nu Wahidahs bästisar. Hade det varit HON som var uppfödaren, ja då hade jag utan tvekan kunnat lämna Wahidah där för en valpkull utan att oroa mig för stressad hund. (Nu ska Wahidah inte ha valpar, men om man leker med tanken)

Det där tror jag har mycket att göra med HUR uppfödarens hem är också (och såklart hur hunden är mentalt från början).

Tar man min hund som exempel, så blir hon stressad på kenneln hon kommer från, och jag skulle inte kunna lämna henne där. På kenneln finns många hundar som bor i olika rum och det finns ingen chans för min hund att lära känna alla, hon kan inte umgås med alla samtidigt och har inte riktig koll på var alla är i huset (det är nog det som gör henne stressad, om jag lämnar henne "ensam").

Sedan har vi en "granne" med salukis från samma kennel. Hon bor 15 min promenad från oss och har 3 (nu 4) hundar i en normalstor 3a. Redan när Wahidah hade varit där bara någon enstaka gång så kunde jag lämna henne där, och hon var så lugn! Hon rullade ihop sig och sov fint och någonstans tror jag faktiskt att hon är mer avslappnad och glad där än hemma :o Vanligtvis när Wahidah kommer till hundvakter så far hon runt som en tok, ska leka med allt, kolla allt, undersöka allt... Hos vår granne så går hon ett varv, hälsar på hundarna och tar det lugnt.

Vår granne är lugn och otroligt salukivan. Hennes hundar är lugna, trygga och är nu Wahidahs bästisar. Hade det varit HON som var uppfödaren, ja då hade jag utan tvekan kunnat lämna Wahidah där för en valpkull utan att oroa mig för stressad hund. (Nu ska Wahidah inte ha valpar, men om man leker med tanken)

Här bor alla hundar med oss, som vilka familjehundar som helst. Hundar brukar trivas här.
Men visst kan det bli som du skriver. Men då skulle iallafall jag ta hänsyn till det.. Men har inte hänt hittills :)

Haha, om ni flyttar närmare och närmare varandra i den här takten bor ni väl i samma hus snart ;)

Ha ha... är ni säkra på att inte en av er bor i hönshuset? ;)

Makaronen -

kör på fodervärd. Jag hade älskat att få vara fodervärd åt en av Granas hundar. Vettiga hundar, vettig uppfödare och då kan det bara bli toppen! :love:

Ha ha... är ni säkra på att inte en av er bor i hönshuset? ;)

Makaronen -

kör på fodervärd. Jag hade älskat att få vara fodervärd åt en av Granas hundar. Vettiga hundar, vettig uppfödare och då kan det bara bli toppen! :love:

Ja, alltså ska jag bli fodervärd åt någon, så ska det vara åt Grana, ingen annan. Men i första hand vill jag ju köpa ändå. Men tacka vare er alla ni som svarat här i tråden ( och till Grana som mest), är jag inte så tveksam till det hela med fodervärd längre:laugh:.

Håll nu alla tummar att tiken nu "spottar ut" många tikvalpar:love:

Kanske ska fråga Grana om jag får bo i hönshuset när det är dags för valpning;)

Schnauzern är en mkt trevlig hund
Har en fd arbetskollega som oxå föder upp sånna o även vita dvärgar, de gillar jag än mer

Delvis knapplån

Ni är så söta allihopa så man blir glad av att läsa det ni skriver:love:

Lite roligt i det hela är att slumpen föll på just schnauzer. Min förra hund var ju sjuk, och hur mycket jag än ville behålla mitt hjärta, så fanns det många stunder under hennes liv där jag visste att den dagen skulle komma när det inte gick längre. Jag hade i mina sorgsna stunder under de åren tittat ut vad jag kanske skulle vilja ha den dagen jag ville ha hund igen.

Två raser fastnade jag för, kromfohrländer och schnauzer, och detta var långt innan Grana skrev till mig. Jag visste inte ens var Grana hade för hund/hundar. Är det ödet att just hon skrev till mig och födde upp schnauzrar?

I denna härvan har jag ju dock mailat en kromfhorländer-uppfödare och vart med Grana och tittat på en annan valpkull med schnauzer. Inget av det har kännts riktigt bra.

Men nu, äntligen, känner jag mig så lugn och trygg med mitt beslut:laugh: Väntar och längtar ihjäl mig, och hela mitt hem är redan fullt med allt i prylväg en ny hund kan tänkas behöva för typ 3 år framåt:o:D

Delvis knapplån

Ni är så söta allihopa så man blir glad av att läsa det ni skriver:love:

Två raser fastnade jag för, kromfohrländer och schnauzer, och detta var långt innan Grana skrev till mig. Jag visste inte ens var Grana hade för hund/hundar. Är det ödet att just hon skrev till mig och födde upp schnauzrar?

I denna härvan har jag ju dock mailat en kromfhorländer-uppfödare och vart med Grana och tittat på en annan valpkull med schnauzer. Inget av det har kännts riktigt bra.

Men nu, äntligen, känner jag mig så lugn och trygg med mitt beslut:laugh: Väntar och längtar ihjäl mig, och hela mitt hem är redan fullt med allt i prylväg en ny hund kan tänkas behöva för typ 3 år framåt:o:D

Man kan alltid köpa fler prylar om man vill. :D Jag har två koppelset för min hund, dyra rackare - men åh vad jag älskar dem! De kostade alldeles för mycket, men INGENTING om man jämför med hästutrustning.

Så numera har jag bestämt mig för att jag inte skall gräma mig över ett dyrt halsband eller koppel. Det är mycket billigare att ha hund än att häst.

Min kollega har en kromfohrländer och visst älskar hon sin hund, men när vi jämfört våra respektive hundar, så verkar hennes hund vara betydligt vaktigare och mer på tårna än min. Hon tycker det är en hund som mer är som en jack russell i temperamentet än en schnauzer.

Jag kan bara gratulera dig till denna slump, makaronen! Jag kan inte tänka mig en bättre ras, och skulle jag haft en p/s så hade jag valt en valp från Granas kennel också.

Hon skall bara förstå vitsen med de svarta också. ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 546
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 082
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 935
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 544
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka