Kontrollera höfterna!

SofiaOfSweden

Trådstartare
Härom dagen när jag red lektion för min dressyrtränare så insåg jag att efter snart fyra år för denna tränare har jag fortfarande inte kommit till rätta med mina höfter.

Jag har ingen kontroll över dem, vid galoppfattningar t.ex. åker höften över på fel sida så min häst byter eller fattar fel galopp. Det känns väldigt frustrerande när det ofta blir fel, speciellt när jag vet att det är mitt fel. Min tränare går jämt igenom problemet med mig och vrider mina höfter hur jag ska sitta, men ändå klaffar det inte.

Det är något i kommunikationen mellan min hjärna och mina höfter som brister! Jag tror inte att det har med min övriga sits att göra då jag vet att jag har en mycket god generell sits, det är bara höfterna som är problemet.

Vad tycker ni att jag ska göra? Finns det någon särskild träningsform som hjälper till att stabilisera höfterna/ge mig mer kontroll över dem, t.ex. pilates eller yoga? Jag börjar känna mig ganska desperat och väldigt frustrerad på mig själv!

Sv: Kontrollera höfterna!

Gå till en naprapat eller något och kolla upp så att du inte har en massa låsningar som ställer till med hyss i höfterna!

Det är något i kommunikationen mellan min hjärna och mina höfter som brister! Jag tror inte att det har med min övriga sits att göra då jag vet att jag har en mycket god generell sits, det är bara höfterna som är problemet.

Vad tycker ni att jag ska göra? Finns det någon särskild träningsform som hjälper till att stabilisera höfterna/ge mig mer kontroll över dem, t.ex. pilates eller yoga? Jag börjar känna mig ganska desperat och väldigt frustrerad på mig själv!

det finns mängder av stabiliserande träningsmetoder.
det du skulle behöva göra är att gå till sjukgymnast med jämna mellanrum. en sjukgymnast masserar och knäcker och framför allt lär dig att träna rätt och att hitta rätt muskler så att du lär dig att använda din kropp!

en naprapat eller kiroprktor kommer endast säga att du är sned och knäcka dig.

Vad menar du med fel sida?

Antingen kan du inte hålla fram rätt sittben eller så viker du dig i midjan.Eller....

Det är ju rätt många saker som skall koordinera rätt och som sve skriver - med låsningar är det helt omöjligt att koordinera. Kroppen lyder inte

Fråga mig :angel:

Sedan så koordinerar gör man ju hela tiden, hur ser tex. dina volter ut?
Kan du släppa in båda bakbenen? Förmodligen inte eftersom hästen byter...

Jag trodde också att det satt i sittbenen på mig, men det visade sig sitta i axelns placering dvs viktens placering

Kan du sitta på rätt bakben - så kan du kontrollera vilken galopp det blir

Senast ändrad av en moderator:

Balansboll! Pilatesboll är ett annat namn för samma sak. Köp en stor rackare, gränsla den och öva. Tänk dig att du vill ha bollen i en riktning och lär dig att flytta den ditåt med hjälp av bäckenet. Det är lustigt hur svårt detta kan vara..men med träning kan du inverka på bollen som du vill, sedan överför du till hästen.

Ja, det är det där med att hålla fram rätt sittben som inte klickar. När jag sitter på en vanlig stol så fungerar det utmärkt, inga låsningar eller eventuell stelhet i höfterna men när jag sitter på hästen så fungerar det bara inte.

Svea och remmis: Ja jag kanske skulle ta och gå till en sjukgymnast/naparat för att se vad de har att säga, jag förlorar ju inte så mycket på det precis.

Degree: Ja, balansboll har jag alltid velat köpa men aldrig gjort, nu har jag iaf en stor anledning till att inte köpa!

Det kan ju vara så att hästen placerar dej som den vill ha dej pga sin egen snedhet och att du inte lyckas parera det. I kombination med att du omedvetet viker dej i sidan eller öht sitter snett. Det är nog den vanligaste anledningen att man tycker att man inte kan få fram höfterna/ena höften.

Man är ju ofta sned i kroppen mer eller mindre pga hur man bär, går, osv, och måste vara medveten om det även på hästen. Jag måste tänka på det mycket. Jag har ibland känt att jag bara inte får fram vänster höft tex men då beror det på att den redan är där omedvetet:o

Det är inte säkert alls att du behöver behandling utan bara bli medveten om hur du egentligen sitter.

Hur går hästen när tränaren rider den? Har hon samma problem? Andra människor som rider hästen? Har du problemet när du rider andra hästar?

Inga problem syndes för ett år sedan när min tränare red hästen en snabbis, men jag är nästan helt säker på att det är jag som är problemet eftersom jag är medveten om mitt problem och försöker rätta till det. I fall min tränare säger till mig hur jag ska sitta genom att ta tag i mina höfter och vrida dem rätt så känner jag att hjärnan och höfterna inte kopplar koordinationen, så det är koordinationen det är fel på och inte ev. låsningar har jag kommit fram till nu efter en stunds funderande efter dagens pass och era inlägg.

Fredrik_: Det kan mycket väl stämma att min häst förflyttar mig i sadeln pga. sin egen snedhet som vi har jobbat med mycket under dessa fyra år men som i princip är borta. Jag vet dock att han är mycket mycket viktkänslig och byter galopp så fort jag byter sittben och det ser jag självklart som något positivt och är mycket glad över att jag har en så pass känslig häst, men som ryttare känns det lite frustrerande när allt blir fel pga. hans känslighet och min okoordination :crazy:

Ja fråga mig igen - jag har haft samma probelm -och jag har slitit mitt hår...

Har hästen lyckats en längre tid, så _är det skitsvårt_

Först att fatta rätt
sedan behålla
och sedan behålla även på kortsidan :rofl:

Ja herregud

om probelemet _bara_ är sittbenen
Så tänk att du är kille, och har en snopp
Den skall peka utåt alltid när du galloperar och på böjda spår.

Ta dig tid att bara fokusera på detta en period - så du får in känslan.
Är det bara sittbenen så kommer du får feedback av hästen

jag gissar att det gäller högergaloppen och att du är högerhänt

Denna mentala bild är också bra när man börjar med förvänd galopp

Haha, det där måste vara det mest lustiga tips jag någonsin fått men jag ska testa det!

Nej, det är högergaloppen och jag är vänsterhänt

Bra med påminnelse!! denna hade jag glömt bort :bow: Ska genast testa :D

Ja fråga mig igen - jag har haft samma probelm -och jag har slitit mitt hår...

Har hästen lyckats en längre tid, så _är det skitsvårt_

Först att fatta rätt
sedan behålla
och sedan behålla även på kortsidan :rofl:

Ja herregud

om probelemet _bara_ är sittbenen
Så tänk att du är kille, och har en snopp
Den skall peka utåt alltid när du galloperar och på böjda spår.

Ta dig tid att bara fokusera på detta en period - så du får in känslan.
Är det bara sittbenen så kommer du får feedback av hästen

jag gissar att det gäller högergaloppen och att du är högerhänt

Denna mentala bild är också bra när man börjar med förvänd galopp

Ett rätt i all fall :D

Och iom att du är vänsterhänt så blri det också logiskt att ditt problem "bara" är sittbenet

Rapportera hur det går :idea: utan lampa

Jag har fått en jättebra övning av min naprapat kallad "höftdans med gardinstång". Observera att man får inte var fåfäng eller stänga in sig när den ska utföras... :rofl:

Du tar en vanlig gardinsstång c:a 150 cm lång. Ställer dig framför en helkroppsspegel och håll stången lodrät framför dig, håll i med båda händer strax ovanför midjehöjd. Stången står c:a 2 dm framför dig. Böjer lite på knäna och hitta tyngdpunkten i bålen (inom CR kallat kraftcentrum). Sedan ska du vrida höfterna från höger till vänster utan att röra axelpartiet. Alltså rotera bäckenet från höger till vänster så långt du kan. Var noga med att inte tippa framåt eller bakåt, vika åt sidan m.m. - detta kollar du i spegeln. Väldigt bra för att träna upp kordination, styrka, smidighet i bäckenet, också väldigt avslöjande vilken sida som är svårast...

För att inte bygga på mer snedheter skulle jag
* trampa ner ngt i inre stigbygeln
: kontrollera stigläderlängden
* kolla ofta i spegeln att fötterna är i samma höjd- att inte sadeln har flyttat på sig.

*vända för ytterhjälper- att den är på yttertygeln

Jag har fått en jättebra övning av min naprapat kallad "höftdans med gardinstång". Observera att man får inte var fåfäng eller stänga in sig när den ska utföras... :rofl:

Du tar en vanlig gardinsstång c:a 150 cm lång. Ställer dig framför en helkroppsspegel och håll stången lodrät framför dig, håll i med båda händer strax ovanför midjehöjd. Stången står c:a 2 dm framför dig. Böjer lite på knäna och hitta tyngdpunkten i bålen (inom CR kallat kraftcentrum). Sedan ska du vrida höfterna från höger till vänster utan att röra axelpartiet. Alltså rotera bäckenet från höger till vänster så långt du kan. Var noga med att inte tippa framåt eller bakåt, vika åt sidan m.m. - detta kollar du i spegeln. Väldigt bra för att träna upp kordination, styrka, smidighet i bäckenet, också väldigt avslöjande vilken sida som är svårast...

Ska det vara en cirkelrörelse eller mer en "halvcirkel"?

Egentligen ingen cirkelrörelse alls utan en vridning fram och tillbaka så långt du klarar. Tänk dig att bäckenet är ett cykelstyre där varje höftknöl är handtagen, så ska du svänga styret åt höger och vänster. Knäna måste få följa med i rörelsen lite, därför ska de vara böjda och sviktande, men axlarna och överlivet ska vara stilla och avslappnade. Förstår du?:) Det är svårt att förklara... Det är en övning även golfare använder för att hitta svingen :idea:.

Egentligen ingen cirkelrörelse alls utan en vridning fram och tillbaka så långt du klarar. Tänk dig att bäckenet är ett cykelstyre där varje höftknöl är handtagen, så ska du svänga styret åt höger och vänster. Knäna måste få följa med i rörelsen lite, därför ska de vara böjda och sviktande, men axlarna och överlivet ska vara stilla och avslappnade. Förstår du?:) Det är svårt att förklara... Det är en övning även golfare använder för att hitta svingen :idea:.

Ska se om jag kopplat: Vrida såsom vid sväng alltså sväng vänster blir / och höger blir strecket åt andra hållet? (basen är alltså vänsterhöft och toppen högerhöft).. ( provar för fullt med tokfnissande barn som tittar på:rofl:)
lite trådstöd här, ber om ursäkt:o

Japp!! :idea: Som sagt man ser inte helt klok ut (speciellt inte om man har en gardinsstång framför sig) men nyttigt är det. :):)

Liknande trådar

H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025