Kontrollera höfterna!

Sv: Kontrollera höfterna!

Jag vet... :D

Man kan välja om man vill göra den långsamt - hitta stabiliteten och stretcha sidorna lite. Eller snabbt - döjobbigt!

Mitt största problem är att jag upptäcker hur jag försöker kompensera genom att vicka på höfterna, vika mig i sidan m.m. Som sagt - väldigt avslöjande!

Testade övningen och ja, den var riktigt svår! Lyckades inte riktigt få till höftvridningen utan det blev mest "vickningar", vet du möjligtvis vad det kan bero på?

Att titta utat kan vara till hjalp i borjan, tills du fatt in kanslan for hur du ska gora for att lyfta upp ratt sittben.

Vissa ryttare far vrida hela huvudet utat, bakat, sa att inneraxel och inner hoft "foljer med" upp. Kan se lite roligt ut, men vad gor val det om det funkar:D

Ledsen att säga det... Taskig kontroll :angel:. Lider själv av samma problem, därav övningen. Det är när man gör sånt här som man förstår hur svårt det är att rida... Hur ska hästen kunna förstå när man inte gör det man tror sig göra med sin kropp?

Jag övar. Det handlar både om kroppskontroll och muskler. När jag gör det brukar jag försöka tänka på att samtidigt spänna rumpan lite och dra in svanken, tippa hela bäckenet uppåt lite. Det är när man tappar det bakåt och börjar svanka som det blir helt tok. Det kan också hjälpa att blunda och försöka hitta känslan så, det är inte alltid spegeln hjälper en att hitta känslan, den hjälper mer att kontrollera att man HAR hittat känslan.

Sedan kan man bygga på och också tippa bäckenet framåt och bakåt för att hitta sin balanspunkt. Det är också nyttigt att ha koll på - när man sedan ska börja göra övergångar mellan piaff och ökad trav... för bara sätet :D:D

Men det var ju inte det svret jag ville höra, att jag har dålig kontroll! :mad: ;) Nej, jag förstod det också, och nu ska det minsann övas!

Sombre: Ja, titta utåt fick jag jämt göra förut i ena varvet vid galoppfattningarna eftersom jag tenderade att hamna fel med vikten och min häst var då väldigt svag i den galoppen så reslutatet blev fel galopp. Har dock slutat med den eftersom det inte behövs längre, fast nu verkar den snarare behövas igen ;) Prövade dock att bara dra bak ytteraxeln så mycket jag kunde idag, och vips hästen behöll galoppen! Lite lättre än att titta utåt hela tiden, risken finns ju att man galopperar in i staketet :angel:

Liknande trådar

H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025