kontrollera hett humör

Sv: kontrollera hett humör

Ja, antagligen är det så. Vi har en skolpsykolog, men han är abra där de dagar mitt schema är fullsmockat :S
Jag ska lösa det på något sätt! Det är något som är fel, det vet jag. För några månader sedan fick jag diagnosen borderline, men de redde aldrig ut det ordentligt. Jag hoppas de antog fel..

har du fått en sådan diagnos bör den absolut följas upp med ytterligare utredning , säker diagnos adikvat behandling och god uppföljning ursäkta att jag tjatar men detta är ju jätteviktigt för dig din ridning och säkert åxå dina studier:

Trevligt att många svarar, men ni hade väldigt gärna fått läsa igenom lite noggrannare innan ni svarar. Det är fortfarande ingen smygande ilska, jag känner det inte komma, och det är inte hästen jag är arg på!

Jag har inte bytt p-piller, men jag ska, bara för att se om det är den sorten jag har som gjort mej knäpp.

Pratat med psykologen som trodde jag hade borderline. Han erkände att han bara "drog till med något" för han tyckte det passade in.. Så det var inget sådant fel. Men tyvärr hade han inte tid att prata mer med mig den dagen..

Jag har kört med det här påklistrade leendet ett tag nu. Det funkar, bara jag får gå hem och slå lite på pojkvännen sen haha! Nej så illa är det inte. Det har lugnat ner sig nu. Ett tag..

Jag har ingen aning om var i livet du befinner dig. Jag själv har haft stora problem med pms. En helg före mens var jag fullständigt olidlig. Detta startade strax efter trettioårsåldern inträdde (innan kände jag nästan aldrig av det). Man kan också vara så stressad att det går ut över de inre organen (binjurar m m). Kanske vore idé att kolla hormonerna. Antar i alla fall att du är tjej men vet ju inte och är du det inte så är det nog inte pms i alla fall (ha ha).

Ok, läste vidare och såg att du tog p-piller. Då behöver jag inte fundera mer på kön.

Borderline har jag varit med om att flera stycken fått den diagnosen när psykologen inte har en susning......

Hehe, ja nog är jag tjej alltid. Har ett par år kvar till trettio. Är 18, men ville inte skriva det högre upp i tråden (jag vet vilka tankar det kan väcka hos folk..) Jag funderade på om det kunde ha med mensen att göra, men jag ser inget samband. fick ett utbrott till idag, trots att jag bara tänkte positivt och klistrade på ett leende.. Gick inte ut över hästen den här gången, utan över paddockstaketet..

En bra idé är att skriva dagbok. Där du för anteckningar om så mycket som möjligt. Hur du sovit, ätit, vad du gjort, blivit arg över, vad du tror utlöst ilskan. Efter en tid kanske man kan se något mönster och samband och på så sätt hitta förklaring.

Jag kan också bli så heligt irriterad så jag nästan sprängs. Numera när jag känner den speciella ilskan behöver jag bara kasta en snabb blick på p-piller kartan för att bekräfta att det beror på de där förbannade hormonerna :devil: Ska finnas naturläkemedel, Jättenattljus tror jag det heter som ska vara bra mot iallafall mina problem.

Om du har möjlighet prova och sluta ät ppiller och se om du blir annorlunda.

Jag känner en tjej (numera mor och glad) som var som du. Kunde fungera hur fint som helst länge och så helt plötsligt bara slog det slint. Hon kom inte ens ihåg att hon nyss försökte klippa till en...

Iaf, hon provade olika ppiller, stavar inopererade i armen, pspruta etc. Lite olika resultat men aldrig bra. Läkaren kom fram till att det inte hade med ppillrena att göra.

Hon har som tur är en bra sambo och efter litet tag kom de överens att skaffa barn. Hon slutade med pillren. Blev inte gravid på ett år. Utredde detta och hon hade problem med hormonnivåerna. Kroppen trodde att hon var gravid redan... Fick något piller och harmoniserade upp detta, blev gravid och nu mår hon bra! Kanske något liknande?

Jo det kan vara nåt sånt.. Kan vara värt att kolla upp, när man nu får tid på sjukstugan (sist tog det ett halvår att få en bruten handled röntgad, behöver nog inte säga att den är helt kass nu :smirk: )...

Vill inte gärna sluta med p-piller i och för sig, tycker det är skönt att kunna bestämma själv när man ska ha mens. Men som sagt, det kan vara värt ett försök.

Vet inte om man kan kolla detta även om man äter ppiller. Ring och fråga. Är de som vissa är och inte kan ge något svar kan du ju prova att sluta och se vad som händer.

Skönt att veta att man inte är ensam. Kan vara glad och så, men det kan räcka med att Zorro den lille bullen inte böjer sej ordentligt och jag tappar kontrollen. Tyvärr har det gått ut över honom några gånger med spark i sidan och ryck i munnen fast jag egentligen borde gjort nå helt annat. Tänker inte efter förrns det är försent. Det har lett till att jag fått nästan en liten ledsen häst. Men jag har börjat tänka att även om det går skit och hästen gör fel så är det inte hans fel utan mitt eget då jag säkert inte varit så tydlig i vad jag menar. och gör han fel så avbryter jag och börjar om. Har tänkt så dem senaste två gångerna när jag ridit och jag har redan märkt skillnad. Det är roligare att rida och det känns bra både för han och mej när vi är klara.

En kväll kunde jag inte somna för jag låg och mådde så dåligt över hur jag blivit och det var då jag bestämde mej att det aldrig får hända igen.

Ni kan läsa mina bloggar "svårt att sova" och "det känns bra nu". Där jag skrev hur jag kände och hur jag skulle göra för att det skulle bli bättre och resultatet av detta. http://www.nogg.se/flankie

jag har också periodvis mycket irritation och blir så klart världens mest pms monster (fast jag har inte mens då jag använder p-spruta).
Dock vet jag helt säkert att sprutan inte har med mitt humör att göra. Utan mina dagar är fullspäckade med olyckor och annat skit. Tex under en vecka lyckades jag vara med i en bilolycka, cykelolycka, ridolycka och mopedolycka. När det blir så mycket otur hela tiden så tröttnar man rejält.

Iof, den här irritationen släppte aldrig efter jag gått in i väggen vilket jag gjorde för sju år sen. Dom enda dagarna som det var ok var då allting var kravlöst.
Tror faktist jag aldrig kom ifrån den utan har varit småstressad sen dess.

nu har det börjat bli mycket stress igen, man sover oroligt vilket man gjort flera år, har mycket att göra, ams jagar med jobbsök och sånt där. Önskar jag kunde vara lika fri som jag var under sex år. Då kunde man bara sitta på gräsmattan och fundera på hur molnen såg ut. Då var allting så fridfullt.

Så, jag vet verkligen hur det känns att vara förbannad :(

låter märkligt... för att få den diagnosen krävs en ordentlig utredning med personlighetstester:crazy: så ngn "slaskdiagnos" vet jag inte om det är :confused:

Till TS: testa att vara utan p-piller (och andra hormonpreparat) helt i några månader och se om det blir bättre. Kan mkt väl vara hormoner som spökar, har själv problem och har nu 12 år senare hittat en sort jag tål.... En del är jättekänsliga.

/Balance

Hjälp behövs och det kan man få mot Borderline! Och som någon nnan skrev, håll upp med p-pillerna, det kan man få väldiga humörsvängningar av, alla kan inte ha p-piller!

Om du känner att du inte kan kontollera dig så tycker jag du får ha en paus från hästen och ridandet, det är inte meningen att hästen ska få ta skiten. Pausa ett tag!

Ja, antagligen är det så. Vi har en skolpsykolog, men han är abra där de dagar mitt schema är fullsmockat :S
Jag ska lösa det på något sätt! Det är något som är fel, det vet jag. För några månader sedan fick jag diagnosen borderline, men de redde aldrig ut det ordentligt. Jag hoppas de antog fel..

Om du har diagnosen borderline så är din ilska helt förstålig...det är en STOR del i denna otrevliga sjukdom:crazy:

Se till att genast hitta en bra psykolg/psykoterapeut som kan hjälpa dig att hjälpa dig själv!!!!

Nu alltså inte om ett tag utan NU!

Det är en såpass svår störning/sjukdom att man inte kan bryta det negativa mönstret själv:cry:

Att gå kurser i mentalträning ger också bra resultat.

Men sök hjälp, kräv den nu!!!!!

detta inlägg blir långt men...
min tråd vart låst och mysko sa att jag kunde lägga det här så

jag behöver hjälp med mitt humör och självförtoende!

iförgår när jag red gick det skit dåligt. hon gjorde ingenting som jag ville, då blev jag skit förbanna och för sökte att inte låta det gå ut över hästen gav henne långa tyglar och lungade ner mig. och började sedan om! lika dant då satt jag och svor åt hästen.skrittade genast av henne och gick in i stallet för just den stunden kände jag mig så värdelös. jag gjorde i ordning allt sanbbt för jag ville bort från stallet.
när jag kom hem var jag jätte arg och ville sluta med hästar helt och hållet. jag började bråka med mamma vi skriker åt varandra och jag vill bara dö... bräkar hela kvällen och vi somnar osams och jag vet att mamma ligger och gråter för vi bråkar hela tiden för jag har ett sånt humör ena stunden kan jag vara jätte snäll och trevlig andra stunden kan jag vara förbannad slänga sönder saker och förstöra allt som kommer i min väg.....

sen när jag red i går gick allt jätte bra hon gjorde galoppombyten och galoppökningar och allt kändes perfekt ändå blir jag arg för att det går så bra som det gick. och undrar om jag är värdelös på att rida för att det inte alltid går bra och det har sängt mitt självförtroede enormt. men jag vet alla har bra och dåliga dagar.

sen i stallet där min medryttarhäst står vantrivs jag något så enormt stallägaren är jätte snäll och trevlig men alla (förutom en som jag trivs jätte bra med et är min mammas jobbar kompis och är bäst vi jätte bra vänner, även fast hon är 42 och jag snart 15) verkar kolla snett på mig och undra vad jag igentligen jag gör här.när dom skrattar tror jag självklart att det mig dom srattar åt. jag är så att jag måste alltid vara bäst och ha sista ordet(jag vet det är dålig försöker jobba på det lita kan jag ju skylla på att jag har lejon som stjärntecken) och när jag vet att det är fullt med människor som kan och vet mer än mig blir jag välldigt osäker på det jag gör och tror att alla kollar och tycker att jag gör allt fel. sen är jag kär i stallägarens son och då vill jag ju inte att självförtoendet ska ligga i botten varje gång jag är där. problemet är också att jag vet att jag vet ganska mycket om hästar och ridning brukar hålla lektion för en 10 årin par gånger i vecka och det har gett henne mycket. det är jag ganska stolt över

dom ända gångerna jag känner mig säker på det jag gör är i skolan där ingen vet lika mycket som jag om hästar allså! (skryter inte allså hittade bara inte det rätta ordet)och hos min faster (hon har också hästar).

vad ska jag göra? jag vill ju inta vara arg när jag rider för då lår ju hästen spänna sig. och jag vill ju har självförtoender tillbaka.(det har gåt ner och ner i många år nu och om jag ska skriva varför tar det säkert hela natten så)

idag är jag lite gladare för det var första gången på välllldigt länge som jag faktist kände mig fin jag hade sminkat mig och fixat hårt och var riktigt söt jag är så glad<3

någon som kan hjälp mig?

tack för att ni orkade läsa allt

/hanna

kanske skulle pröva mental träning...
låta bli att ta med spö på ridturen...

kanske bara ta det lungt med hästen ett tag... ta lite sommar vila båda två eller bara skritta runt o ha det mysigt... ha inte förstora krav på dig själv...

hur gammal e du?

------

såg nu att du har en diagnos... se till att du får proffesionell hjälp... det är inget du ska behöva bära o reda upp själv...

Senast ändrad:

Har inte läst hela tråden så du kanske redan har fått det här svaret men bara en tanke som dök upp.
Du är inte sockerberoende? Min väninna var det ett tag och kunde få riktiga rasreiutbrott för ingenting just pga av sitt sockerberoende.

Sen det kom under kontroll har även humöret blivit mycket bättre.

Jag tappar nästan aldrig humöret.

Men när jag var yngre och hormonerna mer oregerliga så kunde jag bli FLY förbanna när ridningen inte fungerade. Och inte blev det bättre av det.

Så jag lärde mig att skritta ut i 20min och sen fortsätta alt lägga ner för dagen. Det hjälpte alltid.

hej,

det låter jobbigt det där.

jag tycker att det låter som att du har en pressad situation, stressigt och mycket att göra. kanske är det så att du inte hinner känna efter vad som är fel och när du ska ha lite lugnoch ro på hästryggen så blosar missnöjet plötsligt upp?

det här problemet verkar finnas i hela ditt liv, det är som du påpekar egentligen inte ett "hästproblem". alltså, vad är det du vill, tygla ditt humör eller bli av med det?

sök proffessionell hjälp. du har alltid rätt att gå till skolpsykologen, om du har lektioner så är det en giltig anledning frånvaro. han/hon kan hjälpa dig att komma vidare om du behöver det?

nu kanske du har sommarlov? på ungdomsmottagningar finns ofta kurator. sedan finns ju bup. jag pratade med psykolog när jag var 17-18 på bup, visst det var jobbigt, men efteråt är det skönt och med rätt person lär man sig att se sina egna beteenden och tankebanor.
du får offra något annat, men det är alltid värt tiden!

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 198
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 034
Senast: Efwa
·
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 610
Senast: Gry
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 977
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar