kontrollera hett humör

sthu

Trådstartare
Jag har på senaste tiden fått väldigt svårt för att kontrollera mitt humör. Jag kan till synes helt utan anledning helt plötsligt bli asförbannad och det går i "bästa" fall "bara" ut över hästen när jag rider. Inte så att jag slår honom eller något, jag sitter bara och är skitsur, och som ni säkert vet spänner man sig och är inte så ridvänlig.. I värsta fall slår jag faktiskt honom, och efteråt mår både jag och han helt vedervärdigt. jag har fruktansvärt dåligt samvete för det här, men jag kan verkligen inte kontrollera mig!
Vad fasen ska jag göra? Att räkna till tio går inte, det är itne så att jag känner ilskan komma smygande, utan helt plötsligt kan jag ha drämt till den stackars hästen och märker ingenting förrän efteråt. Det går på en tiondels sekund. Hästen har, förståligt nog, börjat avsky när vi är ute, för nu kan han ju inte lita på mig längre.
Förut var mycket stabilare, och hästen litade helt på mig och vi hade kul ihop! Det här är varken bra för hästlivet eller det vanliga sociala livet..
Vad gör man? Finns det inget annat än att gå till en psykolog? Jag har ont om både tid och pengar till det just nu...

Sv: kontrollera hett humör

jag kan oxå bli så asförbanad när jag rider för att det inte går som jag vill..men då släpper jag tyglarna så får det bli fri skritt med ilsken matten på ryggen tills jag lugnat ner mig .

det bästa för mej som också kan vara hetlevrad är att förbereda sej mentalt INNAN ridpasset.

jag brukar tänka igenom allt jävligt som skulle kunna hända och hur jag ska reagera om det händer.

tex: OM hästen stegrar sej och vill vända vid stenen som har lite läskig snö på toppen så ska jag INTE bli arg utan bara vara lugn och bestämd osv.

jag intalar mej själv i god tid att det gör inget om det går skit, jag tar det som det kommer, går det bra så kan vi öva de där galoppfattningarna, går det mindre bra är det inte hela världen om vi bara travar lite.

det fungerar verkligen. och sedan får jag tvinga mej själv att tänka positivt när jag ska på tävling träning osv. det blir en god cirkel till slut!:)

Jag kan också bli såndär vissa dagar.
Speciellt om jag har missat en måltid, hästen är jobbig och ingenting går som det ska.

Då jag känner ilskan "komma krypande" brukar jag först tänka på att skärpa till mig eftersom jag faktiskt rider och istället för att koncentrera mig på själva ilskan börja ge mig själv uppgifter. Typ att göra halt, sätta igång hästen osv. Om inte det funkar brukar jag släppa tyglarna och låta hästen få gå med långa tyglar ett tag tills det att jag lugnat ner mig lite.

Men jag vet - det ÄR jobbigt när man blir såndär!
För mig kan det komma utan anledning, hästen kan till och med sköta sig bra men trots det kan jag bli irriterad och sur.

Äter du ordentligt innan du rider?
För mig kan det nämligen hjälpa att äta typ en frukt eller något innan så mitt blodsocker inte är så lågt.

Det har mycket sällan med hästen att göra. Jag är egentligen inte det minsta arg på honom. Okej att han går mej på nerverna ibland, men oftast kan jag bara tappa humöret på såna småsaker som att han vill ta en annan väg än jag tänkt genom skogen och sådant. Det slutar med att han inte alls vill göra något jag vill. Många skulle antagligen säga att jag inte har problem med honom, men jag känner honom som en mycket egensinnig, men ändå lydig herre. Det här tar hårt på mig, att inte kunna förutse när jag blir arg. De gånger jga kan det är det inga problem, då kan jag ju kontrollera det och situationen klarar sig.
Jag brukar inte äta direkt innan jag rider, men innan jag åker till stallet. Om jag tar med frukt eller liknande glömmer jag alltid var jag lagt den och det slutar emd att hästen hittar den och behåller den för sig själv.
Hästen är som jag sagt helt oskyldig i det här. Ingen ängel, men ingen liten djävul heller. Vi kom överens nästintill perfekt tidigare. Men mitt humör på senaste tiden har varit lite väl hetsigt. Jag slår över från glad till förbannad till att sitta och gråta eller vad som helst på två sekunder. Försvarsmekanismer i fullt arbete, kan man säga.
Jag har märkt att det blivit mycket värre sen jag började läsa psykologi B, jag kanske gör någon slags sjuk analys av mig själv..

Det kanske skulle vara bra för dig att äta ordentligt och regelbundet hela dagen och framförallt innan ridning. Blodsockerfall gör väl de flesta grininga.
Kanske är det också så att du sakna styrka/kondition? Det är också en vanlig orsak till att man blir frustrerad över "småsaker".
och som någon annan också sa, försök tänka dig igenom ett bra ridpass innan då åker till stallet, mycket sitter i huvudet. Försök hitta på någonting annat när du börjar känna ilskan komma krypande... att skritta ett tag på lång tygel och bara andas ett tag kan gör underverk. Både du och hästen kan slappna av och hämta andan lite.
Andas du ordenligt när du rider? Här kommer också kondtionen in ju, allt hänger ihop!
Några saker att annalysera, du som läser psykologi :D

Som jag sa, hästen har ingenting med min ilska att göra. Den bara går ut över honom, även om han inte gjort någonting.
Ilskan kommer inte heller smygande, hade den gjort det hade jag itne haft något problem för sådan ilska har jag lärt mig kontrollera.

Kondisen är itne på elitnivå, inte styrkan heller, men den är absolut inte dålig. Jag kan springa ett par kilometer och gå några mil innan jag är trött. Visserligen har jag problem med ryggen, funktionell skolios, men det har jag med lärt mig leva med. Klart det är inte roligt, men man lär sig. Där kommer även bra andning in.
Mina tyglar är alltid långa, jag rider "hobbywestern" och tränar PNH och lite trick.

Jag äter regelbundet som jag har det nu, äter jag mer än vad ajg gör kommer jag bli så mätt att jag spyr (en liten portion för mig är stor för många andra haha. Okej inte så illa, men jag äter rejält.). "Blodsockerilska" är oftast av den smygande typen, och det är som sagt itne den jag lider av.

Jag säger det än en gång, det är inte någon smygande ilska som jag kan känna komma, utan den bara dyker på mig innan jag hinner reagera. Kanske bäst att söka hjälp ändå..

Såndär var jag också för lite mer än ett år sedan. Arg helt utan anldening och så fort någon av mina vänner eller någon i min familj frågade vad som var fel började jag nästan gråta.
I mitt fall var huvudsakliga anledningen att jag hade mycket i skolan och att jag inte trivdes tillsammans med min dåvarande pojkvän (då älskade jag honom över allt annat, inbillade jag mig). Så jag gick till skolans psykolog, du kanske har en på din skola? Och han hjälpte mig att förstå situationen och reda ut mina inre bekymmer.

Det bästa är att få hjälp utifrån, det är ofta svårt att komma på den egentliga orsaken på egen hand.
Lycka till.

Jo, det var ju bara några av "de vanliga" problemen som är lätta att göra något åt. Känner ju inte dig så det var bara lite tips vad man kan tänka på....
Du verkar ju veta hur din kropp fungerar. Om det kommer så plötsligt och du vet att du sköter om dig annars så skulle nog jag också råda dig till att söka hjälp utifrån, psykolog eller liknande. Det kan ju vara vad som helst som ligger bakom. Kankse är det en blockering som behöver komma ut och övervinnas.
Lycka Till!

Ja, antagligen är det så. Vi har en skolpsykolog, men han är abra där de dagar mitt schema är fullsmockat :S
Jag ska lösa det på något sätt! Det är något som är fel, det vet jag. För några månader sedan fick jag diagnosen borderline, men de redde aldrig ut det ordentligt. Jag hoppas de antog fel..

*KL*
Sök balans, inre och yttre.
Yoga är bra för att balansera humöret och göra människan medveten.

Det är bra att hoppa över ridningen dom dagar man är irriterad och arg, för att skona hästen.
Har du ändå hoppat upp på hästen och inser att du är frustrerad så kan du prova att sucka högt och ljudligt -flera gånger.
Det gör att negativ energi frigörs.

ha en höbal som boxboll i stallet där du avreagerar dig ordentligt. En ordentlig smäll för den tjocka boken som du måste läsa ut på alltför kort tid. En smäll för det proppfulla schemat. Osv.

En psykolog är nog det bästa, men det vet du nog själv också...

Låter som om du skulle behöva släppa alla krav på dig själv och hästen ett tag och bara vara........

Jag kan känna igen känslan, men jag vet oftast orsaken till varför jag blir så arg och frustrerad. Om hästen har en dålig dag, i kombination med att jag har tex lite lågt blodsocker, eller bara är lite trött, så blir det en ond cirkel.

Hon känner att man omedvetet spänner sig, och då sätter dumheterna in, som gör att man blir ännu mer på dåligt humör, och spänner sig ännu mera.

Ibland känner man sig tvungen att klippa till, eller gör en ojusst handling mot hästen ridmässigt, men det bästa är när man bara kan släppa tyglarna och skritta på tills ilskan runnit av. Man ångrar sig efteråt annars!

Pröva som någon sa att ta en frukt precis innan du sitter upp. Börja rid kravlöst, och kom ihåg att man inte alltid kan "fortsätta" på det där flytet man hade dagen innan. Du är inte ensam om det här, och jag är övertygad om att många inte ens vågar erkänna att dom känner såhär. Hoppas det löser sig!

Missade att du sa att det INTE hade något med blodsocker att göra.

Ett tips är att rida när någon tittar på, som moraliskt stöd. Ha en liten minidialog under passet med kommentarer till varann då och då. Rid utan spö (det kan vara bra som övning ibland) och om du känner dig sådär plötsligt arg så säg det till personen, Fan vad arg jag blir när h*n gör såhär! För någonting måste ju hänt som utlöst ilskan? Det kanske räcker med att h*n slår med huvudet eller svarade för långsamt för skänkeln...

Jag har gjort så, och det funkade mycket bra.

Jag har aldrig spö när jag rider, och som jag sagt ett flertal gånger nu, det är inte hästen som gör något! Jag känner inte av att jag är arg eller irriterad innan, utan det kan svänga på en tiondels sekund.

Ska kanske (än en gång) förtydliga att att inte har med hästen att göra. Jag rider nästan bara i skogen, lite "hobby-western", inga sporrar inga spön ingenting sånt. Jag har lyckats kontrollera mig på sista tiden, så det går inte längre ut över hästen. Ett steg i rätt riktining.. Men å andra sidan får det mig inte att må bättre, jag bara "lagrar" ilskan och tar ut den någon annan gång.. På någon annan om det vill sig illa..

Yoga och inre balans låter ju trevligt, men för det första har jag inte tid, med både hästar och skola att sköta. För det andra har jag inte råd, man har det inte så bra som student och allt här i världen kostar pengar. Dessutom är jag mycket tveksam till om yoga kan lösa sådana här problem på sikt.. Jag tror det är en ganska tillfällig lösning. Då är det bara en tidsfråga innan jag exploderar igen. Höll på med lite meditation ett tag, det funkade. Ett tag. Sedan exploderade allt utan förvarning och jag slog nästan ner en klasskompis.. Trots att jag vid den tiden mediterade ganska mycket. och ofta.

har du fått diagnosen borderline måste du naturligtvis ha proffshjälp,säker diagnos o adikvat behandling detta är ju jätteviktigt för att du skall kunna fortsätta rida o ha kul då du rider det är faktiskt meningen att det skall vara det , dessutom undrar jag om inte ovanstående är nödvändigt för att du skall klara av dina krävande studier samt ditt sociala liv , försök åxå få stöd av någon anhörig person som du litar på ....

Hej!

En snabb fråga, du har inte bytt p-piller eller nåt sånt senaste tiden? Brukar kunna påverka humöret.

Annars kan ju stress vara en orsak.

Själv har jag haft jätteproblem med mitt humör, men bytte från p-piller til hormonspiral, bytte stall, till ett där jag trivs jättebra och drog ner på all press/stress både i skolan och i stallet. Slutade hoppas på att kunna starta tävlingar och slutade ha mål med ridningen mer än att det skullevara kul och gå "bra" ( i harmoni mao).

Mitt totalgalna humör har på detta blivit mycket lugnare.
Lite gäller det också att se i vilka situationer man blir arg och inte försätta sej och häst i dessa situationer! Svårt men fullt "görbart".

Lycka till!

/ Lavinia, med lugnare och gladare häst sen matte lugnat ner sej

Jag hade en period då jag också var extremt lättretad, övre tonåren, jag kunde hoppa av och sparka på träd och grejer :o

Nu gör jag som någon annan skrev. Förbereder mig mentalt. Jag har kort stubin och min häst är väldigt löjlig, hoppar och grejar för allt.

Så jag klistrar på leendet redan innan jag hoppar upp och tänker igenom allt. Annars kan jag bli skitarg om hon börjar tramsa och då blir det hela ännu värre.

//E

Rid min häst tills du inser att det inte ger nåt att få raseriutbrott :p
Nä, skojar bara, men jag hade lite problem med det där jag med ett tag, vilket slutade med att hästen blev jättenervig och totalt osammarbetsvillig (heter det så???) varje gång.
Släpp tyglarna, ta ett djupt andetag och bara skritta, spelar ingen roll om du är mitt i en galoppiruett när du börjar känna som du beskriver.
Ett annat bra knep är att mocka innan du rider, det är konstigt nog rätt avkopplande och man får ur allt annat som stör ur skallen.
Låt både häst och ryttare vila från allt vad träning heter ett tag. Låt bli att ens sitta upp på t.ex en vecka. Gå max en promenad, resten av tiden får h*n bara gå i hagen och ta det lugnt.

Hoppas att det löser sig, för sånt där är verkligen inte skoj!
:bow:

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 198
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 034
Senast: Efwa
·
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 610
Senast: Gry
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 977
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar