kontroll av hov

T

Tuki

vilka sätt finns det, förutom röntgen, att ta reda på vad som kan vara fel med en hov.

Bakgrunden är den att min häst har en hov som han haft problem med från och till. Alla fyra hovar är jättefina, inga sprickor och god kvalité. Han skos regelbundet. Men på en av hovarna har han en punkt som han från och till (mest till tyvärr) har ont i (dvs. reagerar på visiteringstången). Det är alltid på samma punkt. Vi har varit inne på klinik vid ett flertal tillfällen och röntgen visar inget.

Är det någon här som har liknande erfarenheter? Kan det kanske vara en cysta?

Hej!

Var någonstans på/i hoven är det? Du har möjligtvis inga foton på hans hovar? Skulle vara intressant att se!

MVH/Linda

foton har jag tyvärr inte eftersom vår digitalkamera är ute och reser med min bror.:mad:

Men jag kan försöka förklara med ord, hästen har ont i en liten del av hoven (området ifråga är ungefär lika stort som en enkrona) som finns snett framför strålen (mellan strålen och tån fast lite åt sidan - dvs. på sulan).

Liknande trådar

Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 987
Senast: Fibusen
·
Hästvård Bakgrund: H.Hs hovar är i grunden ett enda stort mångfacetterat problem. Det är hålväggar, sprickor, (tappskor), extremt plattfotade...
2
Svar
25
· Visningar
3 765
Senast: Soffan74
·
Hästvård Jag bryter ihop över mitt fullblods hovar snart. Har haft henne i drygt två år och har haft hovtrassel större delen av tiden. I nästan...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 275
Senast: axel
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 655
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈