Jag har ett fullblod med typiska fullblodshovar som går sönder lätt m.m. Och min hovlslagare rekommenderar hästar med sämre hovkvalite att gå utan skor i perioder då detta stärker dem. Kan ju testa vid tex bete på sommaren el vintervila när man inte kommer rida.
Min häst fick betydligt bättre kvalité efter han gått utan, nu är han sällskapshäst och går aldrig med skor längre
Ja det är en lite vanlig rekommendation från många hovslagare emellanåt eftersom det inte sällan stämmer in på hästar med så att säga "lite kass hovkvalitet inom normalspannet"
Om man däremot har en känsligare och mer plattfotad häst som fullbloden tyvärr ofta , med dessutom tunn sula och dålig hovkvalitet allmänt med hovväggar som lätt slits ner direkt .
Då blir rådet att "härda" dem oskodda emellanåt om man samtidigt vill öht kunna använda sin häst och hålla den frisk och glad utan smärta, helt tokig .
Sommartid : ofta extremt hårt i backen . Vintertid : knöggel .
Jag har haft fullblod i årtjugonden med bättre och sämre hovar . Och ett par med katastrofhovar när de kom. Massa tappskor osv och kexkvalitet på hovarna pga att fd ägarna vid tappsko låtit det gå lite länge att slå på ny sko osv - resultat : katastrof . Hovväggen har då trasats av ännu mer, hoven har slitits, inget finns att fästa sko i, och hästarna har varit extremt sulömma.
Samtliga hästar har inom bara ngt halvår som Max, med duktiga kunniga hovslagare, ffa hovslagare som kan fullblod, och vet att de oftast inte kan gå några dagar med tappsko osv , fått jättebra hovkvalitet och slutat tappa skor dessutom .
Jag frågade min hovslagare av nyfikenhet någon gång för många år sen, då vi alltid har så intressanta diskussioner, vad som skulle hända med min fullblodsindivid med bra hovar och typ Aldrig tappskor senaste 10 åren , som dock har platta tunna sulor och de få gånger tappsko finns, är så känslig att skon måste på direkt, om jag bestämde mig för att "härda" hans hovar/sulor genom att sko av.
Svaret blev att det nog skulle ta upp till ngt år för den hästens sulor att härda sig lite, och att hästen då troligtvis, -såvida inte hållen enbart på en mjuk gräsäng -skulle välja att stå stilla så mycket som möjligt i hagen.
Min avsikt med kommentaren är att jag tycker rådet att sko av för att härda hovarna, alltför ofta cirkulerar utan att man inser att det är ett råd som faktiskt inte håller sant / är fungerande för långt ifrån alla hästar. Så jag tycker inte man som lekman ska använda sig av det rådet som lösning alls /råd till andra lekmän.