Kontraktsbrott av stallägare eller..

T

turbos

Funderar över följande:
En bekant flyttade till ett stall strax utanför Uppsala.
De regler som gällde för detta stall var bla följande.
Man får inte använda sig av slag , skrik eller våld vid hantering av hästarna.
Ridspön etc får ej förvaras i stallet utan skall förvaras utanför pga att vissa hästar har dåliga erfarenheter av dessa
Hästägaren inte dess bekanta eller skötare har ansvaret för fodring in och uttag.
Barn får ej vistas i stallet utan målsman eller annan vuxens tillsyn.
Alla hästar ska vara fullt försäkrade samt vaccinerade.
Vid ankomst av nya hästar och när dessa ska släppas in ska helst övriga hästägare vara med eller informeras och ges möjlighet att närvara vid ihopsläpp med nya hästar.
Min bekant tyckte att dessa regler var bra och det var även de som var avgörande vid val av stall.

Nu rätt som det är ändras alla regler utan förvarning,barn får ha ansvar för insläpp,ägare tillfrågas inte vid insläpp av nya hästar utan kommer ut och hittar sina hästar skadade efter bråk vid insläpp av nya hästar.
Folk tas in som hyresgäster som slår hästarna osv..
Barn lämnas ensamma i stallet. Dessa glömmer även sådana saker som att stänga grindar sätta på strömmen etc

Undran nu räknas detta som kontarktsbrott från stallägare?
Har man vid sådana gånger rätt att flytta utan att ta hänsyn till den föreskrivna uppsägningstiden på tre månader?
Tacksam för svar på dessa frågor.
hälsn turbos
 
Sv: Kontraktsbrott av stallägare eller..

Ja,jag tycker nog att hon skall flytta och stunta i uppsägningstiden. Stallägaren håller ju helt klart inte vad som står i kontraktet.
 
Sv: Kontraktsbrott av stallägare eller..

Står reglerna i kontraktet?

Det är nog avgörande.

Muntliga överenskommelser kan vara så svåra att bevisa vid en tvist.
 
Sv: Kontraktsbrott av stallägare eller..

Du får nog bita i det sura äpplet och ta dina tre månader om du vill flytta. Stallägaren har inte brutit kontraktet bara för att andra inte efterlever reglerna. Det låter som ni måste ha ett stallmöte där ni går igenom med dom nya vad det är som gäller. Jag kan bli lite sur när man försöker hitta anledningar till att bryta ett avtal. Man står för vad man kommer överens om och om du vill flytta så gör det inom avtalet för vad som är övernskommet. Är du missnöjd, prata med dom ansvariga.
 
Sv: Kontraktsbrott av stallägare eller..

Lånar din knapp..
För det första det är inte mig det gäller utan en bekant.
Reglerna finns skrivna skriftligt av stallägaren.
Att de nu inte följs kan bero på att denna stallägare "miste" flertalet av sina inhyrningar.

För min bekant framstår det som om att stallägaren från att ha varit noga med dessa regler nu är i ett stort behov av pengar.
Samt plockar in alla han kan få tag i med bla den konsekvensen att regeln vuxna skall ha ansvaret för fodringar m.mfrångås.
Kortfattat vi skippar reglerna och plockar in vad vi får.
Detta är lättare om vi inte har en massa regler.


Sedan har min bekant sto med föl samt att stoet är dräktigt, hon valde detta stall då ordning och reda var A och O samt att hon är av den åsikten barn ska ej hantera unghästar (undantag om de har vana, men så är det ej i detta fall. Detta med tanke dels på unghästen men även för barnen)

Andra saker som ingick tidigare i stallhyran var medlemskap och nyttjande av ridhus.
Även detta har plockats bort utan kompesation.

Vad händer om hennes föl eller dräktiga sto blir skadat pga av att stallägaren släpper in nya hästar i hagen utan att meddela om detta?
Det finns flera tomma hagar så det finns inget akut behov av att göra detta stallägaren skulle kunna vänta tills dess att alla har tid att närvara.

Till dig som jag lånat knappen av..
Om jag tolkar dig rätt- Man kan alltså som stallägare i praktiken göra som man vill??
Regler som gällde och fanns skriftliga vid skrivning av konrakt behöver man ej följa.

Låter otäckt däremot måste alltså de som hyr stallplats alltid följa sina åtagande (tänker på uppsägningstiden)

Om detta stämmer så kanske vi även skall göra en "svartlista" på stallägare.
hälsn turbos
 
Sv: Kontraktsbrott av stallägare eller..

Känner igen det hela.
Är själv med om liknande i varje fall att regler inte längre följs..
Har sagt upp mig och flyttar.


Vet inte hur det är med stallplatser i Uppsala, men säg åt din bekant att börja leta..
Är stallägaren dessutom desperat behov av pengar, jadå då lär det kunna komma in vad som helst.
Vilket brukar sluta med katastrof..
mvh El
 
Sv: Kontraktsbrott av stallägare eller..

Stallägaren har väl inte förbundit sig att kasta ut de som inte följer reglerna. I princip kan stallägaren skriva olika regler i olika kontrakt.
Att tillgången på ridhus tas bort är däremot ett kontraksbrott om det står inskrivet, det borde innebära att man kan strunta i uppsägningstiden.
PL
 
Sv: Kontraktsbrott av stallägare eller..

En stallägare har ju tyvärr rätt att ändra regler som den vill. Men om reglerna står inskrivna i ett kontrakt med uppsägningstid borde han vara tvungen att först säga upp det kontraktet, vänta uppsägningstiden och skriva ett nytt kontrakt med nya regler. Såvida det inte står i konmtraktet att reglerna kan ändras utan förvarning.

Om stallägaren under uppsägningstiden vill ha andra regler får han ha det för dem som flyttat in under de nya premisserna och själv stå för den service/standard han avtalat med din bekant.

Jag bor själv utanför Uppsala och det är oftast inga problem att hitta nya stallplatser, beroende lite på vilket håll man vill åt. Men förmodligen är det lite svårare för någon med både föl/unghäst och dräktigt sto med blivande föl. Du får gärna PM:a mig om vart detta stall ligger och vem som har det, så vet jag vart man aldrig ska flytta iaf!
 
Sv: Kontraktsbrott av stallägare eller..

Jag har själv stall och inackorderingar. Iofs har jag inget skrivet kontrakt till var och en. Tycker att muntligt ord gäller ändå. (litar på folk oftast vilket jag har fått erfara är väldigt dumt ibland tyvärr). Nåja, det är en annan historia.
Men jag tycker att har hon kontrakt skrivet om tex ridhus och stallägaren ändrar det och allt annat så tycker jag nog att ni också kan bryta kontraktet och flytta när hon hittat en annan stallplats. Det är ju inte bara en som ska följa kontraktet. Det stallägaren gjort är ett kontraktsbrott ett stort kontraktsbrott tycker jag. Eftersom hon nästan ändrat allt. Det är hästarna som lider när hon ändrar så där. Hade det varit jag så hade jag flyttat eftersom hon har både föl och är dräktig. Finns ingen anledning att stå kvar eftersom det inte fungerar i stallet. Det är inte bra för hästarna om det är en massa spring av barn i stallet och olika som släpper in- och ut hela tiden. Regelbundna tider och samma ritualer gäller i mitt stall. Då vet hela tiden hästarna vad som gäller. Dom behöver aldrig oroa sig för vad som ska hända osv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 226
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 000
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 091
Senast: Skye
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 508
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp