Kontraktinnehåll

Lilljessicah

Trådstartare
Vet att flera bukefalister brukar vara duktiga på den här biten.

Vad bör man ta med i ett egenskrivet kontrakt ( för jag antar att det inte finns något färdigt att få tag på? ) för en hund som lämnas ut på "trainingcamp" under obestämd tid?

Vem av ägaren/tränaren som står för alla fasta kostnader och ev. oförutsedda, men mer då?

Hur har ni gjort? :)

Sv: Kontraktinnehåll

Givet hundens ras, reg.ner etc. till att börja med ;)

Sedan bör det ju regleras under vilken tidsperiod det rör sig om (går ju att skriva in att kontraktet förlängs automatiskt 2 månader i stöten om det inte sägs upp), hur/vad hunden ska tränas.

Tycker lånaren bör stå för löpande foderkostnader, ev. kursavgifter/anmälningsavgifter + självrisk vid skada, dela på självrisken om det blir sjukdom och ägaren står för försäkringspremien.

Vem som betalar försäkringen varje månad ska också med. Även vem som har beslutsrätt gällande skador, sjukdomar etc som kan resultera i avlivning (Alltså, måste du kontakta ägaren om något akut inträffar, eller får du ta det ansvaret själv om inte direkt möjlighet finns till samråd osv..)

Det känns viktigt för mig i alla fall. Nu har jag bara ägt en hund ihop med annan person, men vi hade med det också för säkerhets skull. Och då skrev vi ner att den som hade hand om hunden fick ta alla akuta beslut, men om möjlighet fanns skulle självklart den andra bli kontaktad/tillfrågad.

+ Gnist

Tack båda två.

Det där med tidsperiod, förlängning etc var ju smart. Så långt räckte inte min näsa. ;)

Jag tror inte att det finns så mycket mer som ska med faktiskt.
Jag hade ett par punkter till, men vi ägde ju hunden ihop också - och hade bestämmelser angående avelsrätt mm. Det behöver inte detta kontrakt ju.

Jag hade skrivit det kort och koncist, med allt detta som räknats upp i tråden. Användningen för den lånade hunden, försäkringsfrågan, vad som gäller i akuta situationer, pengar (Gratis lånehund, betala för den, maten, saker etc) samt tidsperiod.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 492
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 469
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 620
Senast: Hermelin
·
R
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick... 2
Svar
22
· Visningar
2 052
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31