Kontrakt för medryttare

R

Riverbridge

Jag ska ev. skaffa en medryttare på min blivande foderhäst. Jag är väldigt mån om honom och jag är för övrig väldigt pedantisk och i princip över beskyddande när någon annan ska handskas med honom. Har skrivit ett kontrakt och tänkte dela med mig av några punkter på det.

Skulle bli jätte glad om ni säger vad ni tycker. Om ni tex. tycker att jag är för sträng osv.

Kontrakt ang. medryttare på hästen Erush

Hästens ägare ( I detta fall fodervärd ) : Wilma **********
Hästens medryttare: **********
Häst: Erush

* Medryttaren ska rida Erush 1 gång i veckan. Om Medryttaren inte kan ta hand om Erush någon dag pga. olika skäl ska Wilma ( Jag ) kontaktas i god tid.

* Medryttaren får endast rida i paddocken över vägen. Om Medryttaren vill rida i ridhuset får hon betala avgiften själv samt är det ett måste att Wilma informeras om det innan. Alltså inga uteritter. ( Undantag kan ske men då måste Wilma kontaktas och tillfrågas innan )

* Medryttaren får endast rida dressyr på Erush, alltså ingen hoppning. ( Undantag kan ske men då skall Wilma kontaktas och tillfrågas innan, hon ska även närvara om medryttaren vill hoppa. )

* Erush skall alltid ha senskydd / styrkkappor på både bak och frambenen under ridning. Om ridning sker när det är mörkt ute skall Erush även ha reflexer på benen, och även gärna bära sitt ridtäcke med refläxer på och även Medryttaren måste bära reflexer.

* Den dag Medryttaren tar hand om Erush bär hon ansvaret för att Erushs box blir mockad, att hans mat blir iordninggjord och att Erush blir borstad och visiterad.

* Innan Medryttaren lämnar stallet ska hon skriva ner i en speciell bok hur länge hon red och vad ridpasset innehöll.

* Vid ev. skador som Erush kan tänkas ha / få tex. sår, hältor eller snuva ska Wilma kontaktas omedelbart.

* Om Wilma vill rida på Medryttarens dag är detta ok, men Medryttaren ska kontaktas i god tid innan.

* Wilma kan när som helst säga upp detta kontrakt med omedelbra verkan, men om Medryttaren vill säga upp det är det 2 månads uppsägningstid alt. att vi kommer överens om något.

* Medryttaren får inte tävla eller delta i träningar med Erush.

* Ingen av Medryttarens kompisar får rida på Erush, och Medryttaren måste även fråga Wilma om tillåtelse innan hon tar med en kompis till Erush.

Så, vad tycker ni? :)

Sv: Kontrakt för medryttare

Jag ska ev. skaffa en medryttare på min blivande foderhäst. Jag är väldigt mån om honom och jag är för övrig väldigt pedantisk och i princip över beskyddande när någon annan ska handskas med honom. Har skrivit ett kontrakt och tänkte dela med mig av några punkter på det.

Skulle bli jätte glad om ni säger vad ni tycker. Om ni tex. tycker att jag är för sträng osv.

* Medryttaren ska rida Erush 1 gång i veckan. Om Medryttaren inte kan ta hand om Erush någon dag pga. olika skäl ska Wilma ( Jag ) kontaktas i god tid.

* Medryttaren får endast rida i paddocken över vägen. Om Medryttaren vill rida i ridhuset får hon betala avgiften själv samt är det ett måste att Wilma informeras om det innan. Alltså inga uteritter. ( Undantag kan ske men då måste Wilma kontaktas och tillfrågas innan )

* Medryttaren får endast rida dressyr på Erush, alltså ingen hoppning. ( Undantag kan ske men då skall Wilma kontaktas och tillfrågas innan, hon ska även närvara om medryttaren vill hoppa. )

* Erush skall alltid ha senskydd / styrkkappor på både bak och frambenen under ridning. Om ridning sker när det är mörkt ute skall Erush även ha reflexer på benen, och även gärna bära sitt ridtäcke med refläxer på och även Medryttaren måste bära reflexer.

* Den dag Medryttaren tar hand om Erush bär hon ansvaret för att Erushs box blir mockad, att hans mat blir iordninggjord och att Erush blir borstad och visiterad.

* Innan Medryttaren lämnar stallet ska hon skriva ner i en speciell bok hur länge hon red och vad ridpasset innehöll.

* Vid ev. skador som Erush kan tänkas ha / få tex. sår, hältor eller snuva ska Wilma kontaktas omedelbart.

* Om Wilma vill rida på Medryttarens dag är detta ok, men Medryttaren ska kontaktas i god tid innan.

* Wilma kan när som helst säga upp detta kontrakt med omedelbra verkan, men om Medryttaren vill säga upp det är det 2 månads uppsägningstid alt. att vi kommer överens om något.

* Ingen av Medryttarens kompisar får rida på Erush, och Medryttaren måste även fråga Wilma om tillåtelse innan hon tar med en kompis till Erush.

Så, vad tycker ni? :)

Punkten jag har fetmarkerad tycker jag är väl orättvis. Men i övrigt så är det din (foder)häst och om du kan få någon att ställa upp på de premisserna så är det väl en sak mellan er.

Punkten jag har fetmarkerad tycker jag är väl orättvis. Men i övrigt så är det din (foder)häst och om du kan få någon att ställa upp på de premisserna så är det väl en sak mellan er.

Tänk om medryttaren är elak mot min häst, tex. slår den. Och då säger jag upp henne och så är hon kvar i 2 månader till ? :confused: Nae tack säger jag! Men du får gärna säga hur du tänker / andra alternativ! :)

Några frågor:
Vet ägaren om att du ska ha medryttare?
Ska du ta betalt av din medryttare?
Har du någon medryttare redan som är villig att skriva under på detta?
Annars så tror jag det kan bli svårt...

Några frågor:
Vet ägaren om att du ska ha medryttare?
Ska du ta betalt av din medryttare?
Har du någon medryttare redan som är villig att skriva under på detta?
Annars så tror jag det kan bli svårt...

1: Ja
2: Nej
3: Vet inte än :)

Eftersom medryttaren inte behöver betala tycker jag att jag borde kunna ställa lite högre och mer krav.. ?

Senast ändrad av en moderator:

Tänk om medryttaren är elak mot min häst, tex. slår den. Och då säger jag upp henne och så är hon kvar i 2 månader till ? :confused: Nae tack säger jag! Men du får gärna säga hur du tänker / andra alternativ! :)

Tja, förhoppningsvis så är du noggrann så att du hittar en person som med största sannolikhet inte slår din häst.

Det jag tycker är orättvist med punkten är att du ska kunna säga upp personen med direkt verkan medan medryttaren själv tydligen har en uppsägningstid på två månader. Det känns inte rimligt.

Sedan är jag nyfiken, varför får deltagaren inte delta i träningar? Tävlingar kan jag förstå, men det är ju en win-winsituation med en medryttare som lär sig att nyttja din häst på ett så bra sätt som möjligt.

Du bör även tänka på att ett kontrakt inte har någon juridisk giltighet vilket gör att du inte har något att sätta emot om du råkar på en medryttare som inte sköter sig (annat än att förbjuda personen ifråga att nyttja din häst). Det är i mitt tycke bättre att försöka hitta en ryttare som delar din hästfilosofi och som du känner att du kan lita på, än att försöka reglera din medryttare med ett kontrakt av den typ som du har förevisat.

1: Ja
2: Nej
3: Vet inte än :)

Eftersom medryttaren inte behöver betala tycker jag att jag borde kunna ställa lite högre och mer krav.. ?

Jag kan säga att jag aldrig hade ställt upp på de krav som du skriver, oavsett om jag hade betalat eller ej. Men som sagt, din häst, dina krav, men då riskerar du också att bli utan medryttare.

Två månaders uppsägningstid från medryttarens sida känns lite väl länge med tanke på att du själv kan låta denne gå på direkten. Och, vad ska du egentligen göra om h*n helt enkelt vägrar att rida din häst de två återstående månaderna?

För det första vill jag bara tacka alla som svarat! Ni hjälper mig massor! Jag har lite svårt att släppa ansvaret till någon annan än mig själv, även om det bara gäller över en dag! Men ni hjälper mig att se det som är orimligt! Den del av texten jag fet markerar har jag ändrat. Är detta bättre? :)

Det här med att jag inte vill att medryttaren tävlar / tränar för tränare är för att jag ska tävla och träna med Erush och vill därför inte att hon gör det. att jag inte vill att hon ska ta med kompisar är för att jag inte vill att Erush ska behöva möta nya personer som hanterar honom varje vecka.

* Om Wilma vill rida på Medryttarens dag är detta ok, men Medryttaren ska kontaktas i god tid innan ( minst 2 dagar innan )

* Om någon av parterna vill säga upp detta kontrakt gäller 2 månaders uppsägningstid. Undantag kan ske om det skulle vara så att medryttaren missköter sig på något sätt

Lycka till att hitta någon som skriver under på det där... :rofl:

Tack ! ( antar att du var sarkastisk )
Hästen är väldigt speciell och kan vara enormt svår innan man känner honom. Ni kan inte ana hur många gånger jag själv satt med rumpan i marken och grus i munnen dom första månaderna.. Därför vill jag inte att hon rider ut! Då kan det hända vad som helst... ;)

Lycka till att hitta någon som skriver under på det där... :rofl:

lite så känner tyvärr jag åxå....:crazy:

TS: jag skulle ha skippat alla punker och istället skrivit: "som medryttare förbinder du dig att ta hand om hästen, som om den vore din egen, de dagar i månaden som den är ditt ansvar.
du förbinder dig även att rätta dig efter stallregler, samt att hålla ordning på och sköta utrustning."

att tvinga nån att bara rida på ridbana är ju supergtrist.

frihet under ansvar tror ja stenhårt på, samt att ha en rak och tydlig kommunikation!

lite så känner tyvärr jag åxå....:crazy:

TS: jag skulle ha skippat alla punker och istället skrivit: "som medryttare förbinder du dig att ta hand om hästen, som om den vore din egen, de dagar i månaden som den är ditt ansvar.
du förbinder dig även att rätta dig efter stallregler, samt att hålla ordning på och sköta utrustning."

att tvinga nån att bara rida på ridbana är ju supergtrist.

frihet under ansvar tror ja stenhårt på, samt att ha en rak och tydlig kommunikation!

Som sagt så är hästen väldigt speciell och jag vill inte riskera att medryttaren flyger av och skadar sig och hästen blir påkörd / försvinner iväg / skadar sig ;)

Som sagt så är hästen väldigt speciell och jag vill inte riskera att medryttaren flyger av och skadar sig och hästen blir påkörd / försvinner iväg / skadar sig ;)

Men om hästen är så otroligt speciell kanske det bästa är att inte skaffa någon medryttare?

Olyckor händer lätt även i ridhus.

kanske inte ska ta honom på foder om du inte har tid helt för honom? låter ju knappast som ett bra medryttarmateriel....

Har nu pratat med min vän som har lika mycket hästvana som jag och som jag litar på till 110%. Och ska bli medryttare på honom. Så länge hon håller sig i paddocken är det inga problem.. ;)

vad är anledningen till att du vill ha medryttare?

Jag vill ha medryttare för att jag ska få en dag i veckan där jag enbart kan ägna tid åt att plugga. Börjar 9:an nu till hösten. :)

Har nu pratat med min vän som har lika mycket hästvana som jag och som jag litar på till 110%. Och ska bli medryttare på honom. Så länge hon håller sig i paddocken är det inga problem.. ;)

Fast tja, det står i ditt kontrakt att paddocken ligger över vägen. Vad gör du om denna svåra, speciella häst blir rädd för en bil när din medryttare leder över honom?

Ursäkta, men jag får inte ihop det. Medryttaren får inte rida ut för att det riskerar din hästs samt hennes egen säkerhet, men du har inga problem med att låta henne hantera din häst i övrigt?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 839
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 884
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar