Kontorslanskap

Jag har suttit i kontorslandskap,totalt hopplöst om en är intresserad av sin omgivning, alltså utåtagerande och har ett koncentrationsjobb. Vidrigt totalt, nålsticksmatta. Äldre städtant , någon diagnos verkade hon ha, på två våningar. Ett väldämpat tak. Det enda positiva var att ljudnivån var låg, taket var alltså väldigt dämpat , det var få och alltid långt till fönster.

Det var personlig liksom bås, blev som små villatomter liksom, så integriteten upplevde jag var inget problem.

Eftersom ändå folk var så utsatta för varandra tror jag stämningen var sämre än om det till exempel hade varit obligatorisk gemensam fika och gemensam lunch varje dag.

Folk blev generellt introverta eftersom jag antar att folk ville skydda sig. Grannen på andra sidan "höga" väggen kände jag knappt igen utan bara i min gång och mina kollegor i gruppen i gången bredvid. Varför tog jag jobbet? Bra betalt, bra villkor, utbildning, hög meritvärde. Resultat, bra SGI.

Jag har bara suttit i kontorslandskap sedan jag började jobba 2008. Det går att göra det riktigt bra om man avgränsar med mötesrum, samtalsrum mm och jobbar med ljuddämpande material. Jag sitter hellre i landskap än i rum för det är mer socialt och främjar samarbete. Ju längre avstånd jag har till mina kollegor, desto mindre tar jag hjälp av dem.

Det stora störningsmomentet är som flera varit inne på telefonpratare, och värst är de som går runt och pratar. Tyvärr går det ju inte att ha tillräckligt med telefonrum om inte alla (eller minst 80%) har egna rum. På mitt förra jobb var det ett fåtal som hade egna rum varav en ALLTID gick ut ur sitt rum och vandrade runt när han pratade telefon :banghead:

Nu sitter vi i aktivitetsbaserat landskap sedan ett par månader. Ganska tramsigt. Platserna räcker bara precis till så de som kommer tidigt väljer sina favoritplatser och resten får ta vad som finns. Nästan hälften av platserna är "tysta" platser där vi inte ska prata, men det är aldrig tyst där för vi måste få prata med varandra och i telefon om vi ska kunna sköta våra jobb. Det funkar rätt okej ändå men jag skulle hellre ha fasta platser så att man vet var man hittar sina kollegor.

Låter inget vidare med så stort landskap. Små avgränsade landskap funkar bra för mig som gillar att ha en ganska social arbetsmiljö men det måste finnas rum för att prata i telefon eller om t ex två kolleger behöver prata mer än att bara utbyta några ord,

Vad tycker ni om att sitta i kontorslanskap?
Bra dåligt?
Ca 100 människor i samma rum utan avgränsningar?
Oj, det låter lite väl.
Jag arbetar i kontorslandskap, men har möjlighet att gå undan till mindre, isolerat rum, vilket många också gör, så vi har det väldigt bra med flera valmöjligheter. Utan den möjligheten hade jag nog inte mått så bra. Vi har även ett kontor som inte är så centrerat, utan det finns flera våningar och gångar som skiljer av. Jag behöver sitta avskilt (läs eget rum) när jag arbetar med vissa uppgifter då jag är ganska lättdistraherad, speciellt när jag är lite trött.
Annars brukar jag sätta på mig hörlurar för att stänga ute jobbiga ljud.

Nä, jag vill ha ett eget rum eller dela med en eller två lugna kollegor. Men helst eget. Jag skulle inte alls trivas i ett kontorslandskap!

Jag ogillar kontorslandskap generellt. Men på ett ställe funkade det, då satt jag och min närmaste kollega i bås DN bit bort från de andra och det var så skönt! Men jag som redan har koncentrationssvårigheter är inte kontorslandskap att föredra. Numera jobbar jag i kök. Det är ju lite likt ett kontorslandskap egentligen. Men i och med att jag inte behöver prata i telefon och sitta och skriva viktiga saker så funkar det och då gillar jag det eftersom det blir mycket mer socialt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
816
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 358
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 465
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Jag reser en del i jobbet, en del minns säkert min gnälltråd om resor i arbetet 😄 det är mycket bättre nu och jag har vettigare resor... 2
Svar
25
· Visningar
1 181
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Bråkande hundar
  • Vad heter den här?