Kontantbetalning

Hoppsan

Trådstartare
Hur funkar det med betalningar för träningar nu? Är faktura enda chansen att vara laglig om man inte har kassasystem eller kortläsare? Ja, de flesta tränare tar helt glatt stora pengar i betalning utan kvitto, troligtvis svart som natten, men jag skulle vilja hålla mig på rätt sida om lagen i mitt företag:) Hur ser reglerna ut?

Sv: Kontantbetalning

Ja, jag skulle också gärna vilja veta. För inte tusan kan man släpa med sig en kassa-apparat till t.ex. en marknad.

Hoppas att svar kommer.

Min tränare fakturerar, så hon tar det i sitt företag. Tycker det är skitbra, slippa krångla med kontanter och så utan nu får jag kanske 3-4 träningar på samma faktura. Supersmidigt.

Du får ta emot kontanter utan kassaapparat om det är i mindre omffattning, just nu kommer jag inte i håg vart gränsen går. Jag har dels kunder som betlar kontant och dels de jag fakturerar, och jag håller mig under gränsen ännu. Du kan ju även skriva kontantfaktura.

Är det reglerna om certifierat kassaregister som infördes för några år sedan som nu undrar över? Eller har det kommit några andra nya regler iår?

För enligt dom så måste man inte ha ett kassaregister om man har verksamhet med kontantförsäljning av obetydlig omfattning (normalt mindre än fyra prisbasbelopp (inkl moms) per år, för 2012 ca 176 000).
Och man behöver inte heller ha kassaregister om man har torg- eller marknadshandel.

KL

Om jag förstått rätt så kan man däremot låt kunden betala fakturan kontant. Kontantfaktura hette det då visst. Blir ju samma sak som ett kvitto men med alla uppgifter om kunden på, som om det var en faktura, vilket det då ju är bara att man kvitterar att den är betald.

Ptr

Jag förstår att tränare vill ha betalt kontant på plats med tanke på hur många det är som INTE gör rätt för sig inom hästvärlden...

Måste ju inte vara svart för det :)

Skatteverket skriver:
---

Många företag bedrivs så att man åker ut till kunden för att sälja varor eller tjänster (gäller t.ex. veterinärer och massörer). Sådan verksamhet omfattas också av kassaregisterlagen, om försäljningen inte sker genom ett distans- eller hemförsäljningsavtal enligt distans- och hemförsäljningslagen (2005:59).
Om du bedömer att du inte kan ha med dig ett kassaregister som uppfyller kraven vid försäljningen, kan du i stället skriva en faktura till varje kund.
---

Här står också om vilka som inte behöver kassaregister: http://www.skatteverket.se/foretago...saregister.4.6efe6285127ab4f1d2580005105.html

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 250
Senast: lizzie
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 731
Senast: Calmiche
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar