Sv: Kontakt

Det där är knepigt, när man har två hundar med olika behov.
Jag rekommenderar då att lämna den ena hemma och gå ut och öva med en. På med konsekvent-kepsen och nu jäklar.
Ge hundarna 10 minuter på var sitt håll, det kommer att löna sig.

Dela upp promenaden i två delar, ena delen är fri, där hunden får gå och nosa bäst den vill, men den får under inga omständigheter dra. Efter halva promenaden så går du in i fas två. Nu ska jycken fokusera på dig, dig och åter dig och det ska den göra ända hem, utan några kompromisser. Öva gärna först med, sedan utan, koppel. Nu pratar jag inte om fot, det är en dressyrövning utan hunden ska ha fokus på dig och gå ledigt vid din sida. Det får alltså inte nosa, inte spana på annat inte ens glo på fåglarna utan det är matte som gäller.
Gå, gå långsamt, gå fort, tvärstanna, vänd och hela tiden kräver du fokus, annars korrigering, ta igenom korrigeringen, var snabb med beröm men beröm inte en halvtaskig insats.

Här jobbar du med den mentala delen på hunden. Jag ser många hundägare vars hund visst står brevid sin husse/matte, dvs själva skinnet/den fysiska delen är på plats. Men hundens mentala del spanar in kisse där borta hos grannen, då har du inte lyckats.

Jobba även med hon som "var en lugnare variant", hon ska järnlåda inte gå med näsan i marken, hon ska också fokusera på dig, jobba på samma sätt som ovan.

Och precis som Lena Furberg skriver, klart man ska lubba efter, om den drar, gapa, gorma och säga fula saker det hjälper och japp, det ser antagligen inte klokt ut.:D

Och precis som Lena Furberg skriver, klart man ska lubba efter, om den drar, gapa, gorma och säga fula saker det hjälper och japp, det ser antagligen inte klokt ut.:D

Det håller jag med om det ser inte klokt ut :D,

Men det där att jaga efter hunden om den sticker, hade två settrar en gång i tiden, och gjorde man det på dom, så skrek dom jippi :banana: vi har fått med oss matte på jakten, med dom fungerade det bäst att bara ropa hej då och sticka för allt vad man orkade åt andra hållet, "tänk att bli ensam lämnad i skogen :cry:" det värsta dom visste var att jag försvann.
Så man ska nog kolla vilket som fungerar bäst, jaga hunden eller få den att följa efter föraren.

Hehe - det där funakde första året med min - jäklar vad förvånad han blev och stannade - mycket förvirrad.
Nu har han klurat ut att jag inte har en chans och vänder sig inte ens om.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 148
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
787
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 907
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
881
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V