Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ja kan man få alla hundar att söka kontakt med en? Eller finns det "omöjliga" hundar?
Så omöjlig hundar tror jag inte det finns, man måste bara vara finurlig och tänka lite utanför ramarna ibland
Nope det är MObiStudiO i kopparberg![]()
Man kan ju jobba på olika sätt.
Jag brukar göra så att jag i princip vid alla tillfällen jag kan komma på så är den först kontakt sen händer det något.
Tex matdags, ställer ner skålen och väntar tills hunden söker kontakt, sen varsågod.
Vi ska gå ut, tar kopplet väntar, hunden söker kontakt, kopplet tas på. När hunden ska vara lös, tar av kopplet, men säger inte "hopp och lek" förrens hunden tar kontakt.
Jag berömmer också när hunen söker kontakt, jag använder rösten men det bestämmer man ju själv om man tex vill klicka eller använda godis.
Om du tex är ute och går och du ser ett rådjur/hare längre bort. Koppla hunden gå mot viltet när hunden ser viltet så kommer den att fokusera på det först, kanske vill den dra. Då gör du ingenting mer än att hålla i naturligtvis. Så fort hunden så mycket som sneglar åt ditt håll så klickar du/berömmer/ger godis.
På så sätt kan du få hunden att skvallra om vilt i stället för att sticka efter. Men då måste berömmet vara mer värt än viltet så man måste öva mycket. (Man kan även använda grannens katt när grannen inte ser.)
Sen finns det ju naturligtvis hundar som inte för all lever i världen skulle låta bli att dra efter en hare, då är det nog bara koppel som gäller.
Ang godismotivering - hur länge måste "rådjuret" åtföljas av mutor.
Min jycke glömmer ju inte direkt bort att det passerade ett rådjur 50 m bort bara för att han får godis - och i en del fall så står rådjuret kvar och glor.
Och eftersom vi träffar rådjur 2-3 ggr per dag + katter + cyklister o lite annat kul som nog kan jagas/skällas på så funderar jag på fortsättningen - när man gett godiset och fått kontakt - vad gör jag då?
Min hund drar också gärna på rådjur och man tror att han är både stendöv och blind när jag vrålar efter honom. MEN, om jag är snabb och själv kutar efter, så kvistar och strån ryker i skogen, vilt gastande okvädningsord, ja, då visar det sig att han VISST både hör och ser, och oftast så vänder han och kommer tillbaka, hur otroligt det än kan låta! Jag tror han blir lite chockad över att jag kan lubba efter på det viset! När jag jagar efter honom kallar jag inte på honom, utan då bara gormar jag och är ARG! (Säkert en syn att skåda!!)