Sv: Kontakt

Skulle jag också vilja ha svar på då vår ena tik är både blind och döv för annat än jaktbyte när vi är ute.:angel:

Man kan ju jobba på olika sätt.

Jag brukar göra så att jag i princip vid alla tillfällen jag kan komma på så är den först kontakt sen händer det något.
Tex matdags, ställer ner skålen och väntar tills hunden söker kontakt, sen varsågod.
Vi ska gå ut, tar kopplet väntar, hunden söker kontakt, kopplet tas på. När hunden ska vara lös, tar av kopplet, men säger inte "hopp och lek" förrens hunden tar kontakt.
Jag berömmer också när hunen söker kontakt, jag använder rösten men det bestämmer man ju själv om man tex vill klicka eller använda godis.

Om du tex är ute och går och du ser ett rådjur/hare längre bort. Koppla hunden gå mot viltet när hunden ser viltet så kommer den att fokusera på det först, kanske vill den dra. Då gör du ingenting mer än att hålla i naturligtvis. Så fort hunden så mycket som sneglar åt ditt håll så klickar du/berömmer/ger godis.
På så sätt kan du få hunden att skvallra om vilt i stället för att sticka efter. Men då måste berömmet vara mer värt än viltet så man måste öva mycket. (Man kan även använda grannens katt när grannen inte ser.)

Sen finns det ju naturligtvis hundar som inte för all lever i världen skulle låta bli att dra efter en hare, då är det nog bara koppel som gäller.

ja kan man få alla hundar att söka kontakt med en? Eller finns det "omöjliga" hundar?

Jag brukar göra så med svårmotiverade hundar att jag berömmer all form av kontakt även i vardagliga situationer så att den alltid får ut något positivt av att söka kontakten själv. På träning är det inte förbjudet att till en början prata med sin hund när man tex går fot..allteftersom det går bättre tar man successivt bort småsnacket/köttbullen man har i munnen så att hunden får en förväntan på sitt beröm.

Blandrastik och MrsScabtree :bow:

Det viktiga om man har en hund som inte tar kontakt, är att uppmärksamma all kontakt, minsta lilla! :) Den måste komma på att det är med föraren man ahr både kul och gott!

Jag trodde jag hade en omöjlig hund att få kontakt med, har en Borzoitik som är omplacerad på 4,5 år som jag haft i snart 3 månader.

Hon har mer eller mindre gjort utfall mot alla hundar vi träffat på, som en värsta "mördarhund" :devil: och absolut totalt blockerad.
Började i fredags stoppa munnen full med ost när hon såg en annan hund,även om hon skällde, vilken förvåning från henne :confused:, varför ost till mig nu? har matat henne full varje gång sedan dess, iförrgår la jag till ett tyst nej, vi hälsar inte på det sättet, varpå hon då vänt sig, sökt kontakt och munnen full med ost, i går moffade hon åt två hundar, tittade upp får jag ost? naturligtvis, det var ju kontakten jag ville ha, imorse när jag var ute så tittade hon på den mötande hunden som går bara 1 meter ifrån oss på gångvägen, såg inte när han kom ut från skogen, tar kontakt och naturligtvis massor med ost och beröm.

För en stund sedan gick det förbi en hund utanför som skällde, varpå Doris kommer springande tittar upp på mig, är jag duktig nu :), tur man har godis i alla fickor:laugh:.

Så att försöka få bort utfallen fick jag på "köpet" en hund som söker kontakt nu, vilket är jätte roligt, trodde det skulle ta längre tid eftersom hon var så gammal när vi tog över henne.

Så omöjlig hundar tror jag inte det finns, man måste bara vara finurlig och tänka lite utanför ramarna ibland.

Så omöjlig hundar tror jag inte det finns, man måste bara vara finurlig och tänka lite utanför ramarna ibland

Det är det som är charmen med såna raser! Att man själv får tänka och klura! Nu har jag en terrier av just dne typen, har även haft tax..jag har även en schäfer nu-och där har vi en hund som oavsett metod köper allt. Trevligt förvisso, men ovant. Nu gäller det bara att själv hänga med. Nu är det hon som väntar in mattes reaktion, med terriern är det klara motsatsen :D

Intressant ämne för mig, som har en Beauceronhanne som är otroligt lättlärd, arbetsglad och entusiastisk, och som KAN så jättemycket - men som lätt blir splittrad och okoncentrerad, speciellt på Brukshundsklubben med andra hundar, människor etc . Just nu går vi omkring i utkanten av appellplan och tränar, förhoppningsvis kan vi dra oss närmare och närmare och så småningom "vara med" därinne.
Min hund tappar också koncentrationen på mig, gör utfall mot folk och hundar (glada sådana, men ändå) och jag kämpar oavbrutet. Mest försöker jag givetvis var positiv och rolig och intressant så att han ska välja mig. MEN! En mycket känd svensk hundtränare sa, häromdan, att jag genom att ge honom möjligheten att välja (välja roliga matte med godiset, eller spännande hunden... Hm...) gör honom frustrerad, och splittrad. Jag ska fakatiskt KRÄVA att han håller siag till mig och bara mig och inte tramsar, och på så vis befriar jag honom från frustrationen att måsta välja själv. Han vet ju dessutom att matte alltid finns där och är glad och rolig, så varför inte göra en avstickare då och då och titta på annat/dra mot andra?
Mitt dilemma är då, hur jag ska korrigera honom så han begriper att han faktiskt inte har valmjlighet. Jag är inte den som tar i med hårdhandskarna, även om jag inte är nån mes heller...!
Tills vidare jobbar vi på med positiv förstärkning, och han ÄR jätteduktig och följsam och kan så MYCKET! Men ... hur ska jag visa honom att han inte får välja?

Positiv förstärkning för mig är godis/klicker/beröm när hunden gör rätt och inget annat.

Så vi får väl lämna godispåsen hemma och göra så här. Kopplad hund, gå mot "störningen" dvs katten, andra hundar eller vad det nu är. Så fort hunden väljer att fokusera störningen, och det innebär i princip att öronen spetsas mot den, så kommer korrigeringen. Här kommer ett krux. Du måste korrigera exakt så mycket som det behövs för att din hund väljer bort störningen.

Dvs en känslig hund, kan räcka med en harkling. En tuff hund, kanske en rejäl knuff i sidan. Så du måste själv veta vad som är lagom korrigering. Själv använder jag mig av en stöt med ett finger i sidan på lite tuffare hundar, plus ett dovt morrande från mig. Typ "Hörru du du". Viktigt här att jag inte försöker göra mig rolig.
Tajming är A och O, korrigeringen måste vara snabb och lagom obehaglig och berömmet måste komma bums när hunden tittar på dig.

Jag kan uppleva att många är lite för tama i sin korrigering och lite för snabba, eller långsamma, att berömma, det är viktigt att man "tar igenom" så man inte står och smårycker i sin hund. Då blir det hela lite platt, och skillnaden mellan rätt och fel blir för liten.

En sådan klassiker är ju en dam som piper "Neeej" eller en herre som morrar "Bra!"

Senast ändrad:

Hehe - jag måste säga Bra i morrton - annars så tycker dårfinken att det betyder nu kan du göra som du vill igen.

Ang godismotivering - hur länge måste "rådjuret" åtföljas av mutor.
Min jycke glömmer ju inte direkt bort att det passerade ett rådjur 50 m bort bara för att han får godis - och i en del fall så står rådjuret kvar och glor.

Och eftersom vi träffar rådjur 2-3 ggr per dag + katter + cyklister o lite annat kul som nog kan jagas/skällas på så funderar jag på fortsättningen - när man gett godiset och fått kontakt - vad gör jag då?

Jag har gjort som så, att hon får vänta lite längre på godiset och om retningen inte varit så stark har hon bara fått beröm, och det har fungerat på henne. Men visst kommer det bakslag, och då är det bara fram med godis snabbt.

Peppar peppar, i dag har hon inte gjort några utfall :laugh:.

Men jag menar direkt efteråt, när godiset är svalt och rådjurseländet ändå finns kvar - i psyket eller på gärdet.
Går jag då glatt iväg så kör han ju med sina slita, dra, krupphopp, vill jaga, matte existerar inte.

Jag kan ju stanna och göra om men när det gäller min jycke så behövs det lite mer. Hans jaktinstinkter är väldigt befästa.

Du menar så, första gångerna när jag började på detta sättet, fick jag dra med mig Doris samtidigt som jag stoppade i henne godis.

Fick hålla på så ett tag, det viktigaste var nog att jag var konsekvent, efter det att jag bestämt mig för att testa detta sättet, så fick även gubben min göra på samma sätt när han var med, och varje gång det hände, inte hoppa över någon gång med att stoppa in godiset.

Prova med att börja leka med honom efter han fått godiset, kampa, kasta ut lite godis på backen så han får söka, kasta en boll bakom honom, bara att man bryter på något sätt.

Man kan ju jobba på olika sätt.

Jag brukar göra så att jag i princip vid alla tillfällen jag kan komma på så är den först kontakt sen händer det något.
Tex matdags, ställer ner skålen och väntar tills hunden söker kontakt, sen varsågod.
Vi ska gå ut, tar kopplet väntar, hunden söker kontakt, kopplet tas på. När hunden ska vara lös, tar av kopplet, men säger inte "hopp och lek" förrens hunden tar kontakt.
Jag berömmer också när hunen söker kontakt, jag använder rösten men det bestämmer man ju själv om man tex vill klicka eller använda godis.

Om du tex är ute och går och du ser ett rådjur/hare längre bort. Koppla hunden gå mot viltet när hunden ser viltet så kommer den att fokusera på det först, kanske vill den dra. Då gör du ingenting mer än att hålla i naturligtvis. Så fort hunden så mycket som sneglar åt ditt håll så klickar du/berömmer/ger godis.
På så sätt kan du få hunden att skvallra om vilt i stället för att sticka efter. Men då måste berömmet vara mer värt än viltet så man måste öva mycket. (Man kan även använda grannens katt när grannen inte ser.)

Sen finns det ju naturligtvis hundar som inte för all lever i världen skulle låta bli att dra efter en hare, då är det nog bara koppel som gäller.

Lånar tråden och tackar för tipsen.Allt utom det sista gör vi redan och inne funkar hon kanon med allt vad kontakt heter.Ute spelar ingen roll vad man gör,viltet är viktigast.Som du skrev,koppel som gäller men det är tråkigt eftersom hon drar genom hela promenaden oavsett om det är vilt eller bara att hon ska fram fortare.Den andre är visserligen intresserad av harar men annars är hon ju en lugnare variant som gärna luktar,stannar o kliar sig och går ganska sakta.Det är liute krångligt ibland med två hundar som är så totalt olika

Ang godismotivering - hur länge måste "rådjuret" åtföljas av mutor.
Min jycke glömmer ju inte direkt bort att det passerade ett rådjur 50 m bort bara för att han får godis - och i en del fall så står rådjuret kvar och glor.

Och eftersom vi träffar rådjur 2-3 ggr per dag + katter + cyklister o lite annat kul som nog kan jagas/skällas på så funderar jag på fortsättningen - när man gett godiset och fått kontakt - vad gör jag då?

Planen är ju att hunden ska skvallra till dig, för att det lönar sig. "Kolla matte, därborta står ett rådjur" Och då ska den få beröm. Jag tycker skvaller funkar bäst på yngre hundar, innan de har fått smak för det hela.

Så du har gett godiset/beröm och du har fått kontakt, fortsätt att gå mot rådjuret så fort hunden vänder sig i från dig så korrigerar du, och så fort hunden söker sig till dig så berömer du.
Återigen är det viktigt att du har en lagom korrigering för din hund.

Jag har själv ett tämligen starkt mentalt koppel på min hund, så jag utmanar i en sån här situation. Jag tar av kopplet och ser till att hunden är vid min sida mentalt. Så fort hans mentala del vänder sig mot rådjuret så korrigeras han.
Skulle han, eller jag för den delen, tappa det mentala kopplet och han drar iväg, då vrålar jag och jagar efter och kastar det fysiska kopplet mot honom. Här gäller det att vara skitsnabb, när hunden väljer att vända sig mot dig. Då är det dags att låta jättefjantig och kalla in och berömma, gärna förflytta sig i en annan riktning än störningen.

Det här är inte lätt, man blir helt slut av en hel dag med störningsträning, men träning lönar sig och kom ihåg att det är ok att göra fel. Både för dig och hunden.

Min hund drar också gärna på rådjur och man tror att han är både stendöv och blind när jag vrålar efter honom. MEN, om jag är snabb och själv kutar efter, så kvistar och strån ryker i skogen, vilt gastande okvädningsord, ja, då visar det sig att han VISST både hör och ser, och oftast så vänder han och kommer tillbaka, hur otroligt det än kan låta! Jag tror han blir lite chockad över att jag kan lubba efter på det viset! När jag jagar efter honom kallar jag inte på honom, utan då bara gormar jag och är ARG! (Säkert en syn att skåda!!)

Min hund drar också gärna på rådjur och man tror att han är både stendöv och blind när jag vrålar efter honom. MEN, om jag är snabb och själv kutar efter, så kvistar och strån ryker i skogen, vilt gastande okvädningsord, ja, då visar det sig att han VISST både hör och ser, och oftast så vänder han och kommer tillbaka, hur otroligt det än kan låta! Jag tror han blir lite chockad över att jag kan lubba efter på det viset! När jag jagar efter honom kallar jag inte på honom, utan då bara gormar jag och är ARG! (Säkert en syn att skåda!!)

Har hört att detta är ett bra sätt(att springa efter hunden alltså)för att få hunden "jaktfri".Det jag känner är bara att jag alltid har två hundar med mig och vad ska jag göra med den andra under tiden????Kan ju inte bara släppa henne medan jag springer efter den andra.....Oftast blir det en i lina och en i koppel......

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 148
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
787
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 907
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
881
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V