"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Och eftersom man är rädd att få för mycket tryck i handen engagerar man inte hästen bakifrån utan låter hästen vara lång och framstupa... Och pillar lite med fingrarna för att hålla hästen loss i munnen....

.


Ja så tänker jag också att han menade.

Andra tolkningar här gör att man förstår avgrunden när det gäller förståelse för begreppet kontakt och vad man tror det är.:crazy:

Undra på att man helt vill släppa tyglarna då....
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Ja, jag tror vi har lite samma tänk kring signalsystem. Och inlärning av det.

Jag lär in att de ska flytta sig utåt från innertygeln. Genom böjning och att de lägger vikten i manken utåt. Jag är också med på att det påverkar diagonala bak så det kliver in mer. Men får de flesta elever så måste man bryta ner det i mer basics när man ska lära in. Dvs böjning, inner fram kliver ut och eftergift från människa. Därefter kan människorna få börja känna när bara manken rör sig ut. När det sitter lägger jag till yttertygeln. För nu går hästen av sig själv med manken utåt. Man får då hästen på yttertygeln. Och den verkar då som du säger som en ram/vägg utåt.

Däremot vill jag också att man när man ställer hästen, i nacken alltså, så ska den komma fram med inner höft.
Och i en vändning vill jag aldrig att hästen kommer in med manken. Just för att då brukar de skjuta ut röven(kan vara någon cm max och man kan se det också endast genom att de lättar av i ytter bak), hamna mer på frambenen och jag vill ha dem på bak i en vändning. De vändningarna blir långsammare. Men jag har inte brådis. ;)
Jag vill att de även i en vändning lägger balansen ut i manken och vänder genom att kliva runt med bakbenen in och fram under sig. Inte genom att lägga vikt på inner fram och pjutta på med ytter bak.
Det blir extra viktigt då man kommer till pirutterna i galoppen. Rider man med ledande som vändande där får man den där pivoteringen kring inner fram lätt. Och hästen tippar också gärna i sidled och lutar innåt.
Har man dem undan innertygeln, ställde i nacken så att man också där får fram inner höft får man inte så himla svårt att rida piruetter.
Man har redan från en volt vänt på samma sätt. Nu måste man visserligen dosera om lite i hjälperna i förhållande till varann. Men signalerna är gjorda för piruetten och skolorna.
Så egentligen måste man ha ridit just galoppiruetter så här för att verkligen förstå det fiffiga med systemet, tycker jag!

Även i kapson i lina vill jag ju att hästen ska svara på samma vis. Jag formger dem genom att de ska kliva ut bla.

Många böjer ju men rider inte med undaneffekten av tygeln, inte manken ut. Då får man inte riktigt behållning av böjningen, tycker jag.

Sen kan man givetvis rida hästen rak med signalsystemet. Men då ska hästen vara just rak i kroppen, liksidig, lika strark/rörlig etc i båda kroppshalvorna.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Ja... Det är svårt Med ridning...
Och själva diskussionen är bra för det är viktigt att vi ryttare gör så gott vi kan mot hästen! Sen råder det delade meningar om vad som egentligen är bra för hästen- men jag vill i alla fall känna att jag behandlar hästar schysst utifrån mitt synsätt;-)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Tvärtom, dom blir mjuka i nacke och hals!

Och veka i nacken. :angel:

Man tänker ju olika, tur är väl det.
Vill jag ha en uträtad halskotpelare och genom det kunna höja manken, känns det otaktiskt att få till en markant krök vid nacken, som riskerar att låsa även andra "kröken" av den s-formade halskotpelaren från att längas ut. Och sabbar jobbet för bakknäna.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

OK, då förstår jag. kanske jag också förstår vad nu vad du menar med yttertygeln som en "ram" på utsidan. Det är ju så jag ser på ramen också ju:)

Det jag menar med att börja med insidan, är något liknande det du pratar om, men vi lär in två eller egentligen tre, olika tygelsignaler. Dom verkar på insidan och lär hästen flytta utåt, i sideld, i grunden, vilket på sikt när det blivit en reflex som svarar bara på handens vridning, även fungerar på utsidan, fast hästen är böjd åt "andra hållet" eller hur man nu ska förklara.

Intressant att det är så lika, det är detta jag menar med grunden i alla fall, vilket sen kan användas till annat, även på "rak" häst, dvs man går tillbaks till böjdningen/ställningen, så fort hästen "tappar" formen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Och veka i nacken. :angel:

Man tänker ju olika, tur är väl det.
Vill jag ha en uträtad halskotpelare och genom det kunna höja manken, känns det otaktiskt att få till en markant krök vid nacken, som riskerar att låsa även andra "kröken" av den s-formade halskotpelaren från att längas ut. Och sabbar jobbet för bakknäna.

Du är ju väldigt genomtänkt i din filosofi- du har verkligen tänkt igenom hur du ser på ridning :bow:
Men jag förstår inte alla tankarna såklart ;-) detta fattar jag inte?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Och veka i nacken. :angel:

Man tänker ju olika, tur är väl det.
Vill jag ha en uträtad halskotpelare och genom det kunna höja manken, känns det otaktiskt att få till en markant krök vid nacken, som riskerar att låsa även andra "kröken" av den s-formade halskotpelaren från att längas ut. Och sabbar jobbet för bakknäna.

Ja men då har du gjort fel.. tanken med LDR är ju att du får ett så mkt mer fantastiskt resultat när du sedan rider upp hästen i formen.. Du beskriver ju ett scenario som utgår ifrån att någon har dragit in både hals och huvud.. så rider man inte i LDR .. det verkar väldigt få i denna tråden förstå :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Ja men då har du gjort fel.. tanken med LDR är ju att du får ett så mkt mer fantastiskt resultat när du sedan rider upp hästen i formen.. Du beskriver ju ett scenario som utgår ifrån att någon har dragit in både hals och huvud.. så rider man inte i LDR .. det verkar väldigt få i denna tråden förstå :confused:

Det är inte meningen att få det låta som att man "dragit ihop" hästen, snarare att man inte ridit ut halskotpelaren. Hästarna kan ju "dra ihop" halskotpelaren mer av sig själva än vi som ryttare orsakar också.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Du är ju väldigt genomtänkt i din filosofi- du har verkligen tänkt igenom hur du ser på ridning :bow:
Men jag förstår inte alla tankarna såklart ;-) detta fattar jag inte?

Hästens halskotpelare är formad som ett "S" dvs du har en böj bakom nacken och sen motsatt stor böj innan manken. Som normalläge. Om man vill höja manken behöver man minska böjen på bakre delen av halsen vilket lättast (vad jag har fått lära mig iaf) görs genom att hela halsen längs ut/rätas ut.
Sen är det såklart inte hela sanningen, finns flera komponenter som ska klaffa för att det ska bli en höjning i manken i praktiken. Ett av kriterierna helt enkelt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jo det förstår jag.
Men hur hindrar nosen bakom lod detta? Hur hindrar vinklingen i nacken bakknäna?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Halsen på en häst har väldigt stora muskelgrupper som hästar använder på olika sätt. Får du dessa mjuka o mer elastiska kan du rida med bättre ergonomi genom övriga kroppen om den är påkopplad till resten. Det är lättare att få hästen att vara rak i halsen- rakriktad där o mer böjd i bålen. Rakriktad i hela kroppen.

De flesta hästarna har en stelare sida o du kan tvärtemot din tanke göra hästen med liksidig bak. Även vi som hö/ vä hänta rider till dem mer i ena sidan för vi är som regel även starkare i samma sidas ben.
Det påverkas även sinnesstämningen gynnsamt. hög form= tittar o spänner sig för minsta lilla- hästar med kontrollbehov eller osäkerhet.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det är inte meningen att få det låta som att man "dragit ihop" hästen, snarare att man inte ridit ut halskotpelaren. Hästarna kan ju "dra ihop" halskotpelaren mer av sig själva än vi som ryttare orsakar också.

Fast det är ju precis det man gör i LDR om något.. dvs rider ut halskotpelaren, därför är det så viktigt om det ska blir rätt att man får ut halsen framför manken.. tror du fortfarande blandar ihop saker och ting här..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Mackan!
....
Så till hoppningen då. Här kollade jag upp var det var jag hade sett det för att få med vad jag ville få fram. Det är en bok av P Karl. Han har faktiskt mycket bra att säga! ....

Ludson det verkar som om du har lite koll ridböcker skrivna av fransmän. Har du läst den här boken "DRESSAGE IN THE FRENCH TRADITION" av Dom Diogo de Bragança? Hittade den på http://shop.xenophonpress.com/DRESSAGE-IN-THE-FRENCH-TRADITION-by-Dom-Diogo-de-Braganca-5131.htm
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jo det förstår jag.
Men hur hindrar nosen bakom lod detta? Hur hindrar vinklingen i nacken bakknäna?

Som sagt - det är svårt att rida. Det är ännu svårare att förklara hur man gör och varför. Jean-Claude Racinet gör i sin bok "Falling for Fallacies: Misleading Commonplace Notions of Dressage Riding" ett försök att reda ut en del missförstånd/myter.

Så här beskrivs boken på Amazon.com
"The world of modern dressage includes a broad canon of doctrines that are rarely if ever questioned. Despite their constant use, many riders are confused by the exact meanings and implications of numerous terms and approaches. What does it really mean, for instance, to drive the horse "onto the bit?" Does a stronger application of the rider’s aids really encourage the horse to place its hind legs further under its body? Is the term “collection” really synonymous with the increased forward engagement of the hind legs under the center of balance? This complete review of every aspect of dressage provides a thorough investigation and a critical analysis of the anatomical and biomechanical aspects of riding. It offers a long-overdue explanation of the sense and nonsense of commonly-used training doctrines and reveals prejudices in order to support the art of horse-orientated equitation."
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Har du läst den?
Fruktansvärt svårt att sätta ord på en känsla! Det märker vi ju här att man tänker och känner helt olika om samma ord- ibland tror jag inte man är så långt ifrån varandra som det låter men man har fokus på helt olika saker...

Ibland kan en instruktör säga till en elev att nu är det bra- känner du att bl.a. Bl.a. ? Och eleven säger "ja absolut"- men det är inte sant. Eleven fick många gånger inte med hela känslan, man klarar inte av det i alla lägen! Man kan vara med på hur det kändes i handen men missa hur man kände bakbenen. Eller känna bjudningen men missa hur det var när hästen var korrekt böjd.
Det är nog därför det blir så olika i slutändan- vi rider för tränare och tror vi förstår, men hamnar fel när vi provar själv.
Rida är sjukt svårt!!!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det är livsfarligt att som tränare ställa frågor man bara behöver svara ja eller nej på. Man måste fråga VAD känner du nu? VARFÖR tror du det är så? Bla bla.. Så elven måste tänka och man kan veta att de faktiskt kännt eller förstått.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Att rida ut halsen går utmärkt i rund och låg. Bara man som ryttare behärskar tekniken. Men det gör inte alla vare sig de rider nos i lod eller rund och låg.
Oavsett tänk där måste halsen ut. Och det går fint i LDR.

Du svarade aldrig förut: Hur ser du på sväv? Är det något du vill ha? Varför?
Hur får du det och lyft i manken?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det är livsfarligt att som tränare ställa frågor man bara behöver svara ja eller nej på. Man måste fråga VAD känner du nu? VARFÖR tror du det är så? Bla bla.. Så elven måste tänka och man kan veta att de faktiskt kännt eller förstått.

Men håller du inte med om att det kan vara svårt att helt greppa HELA känslan ändå ? Även om tränaren i och för sig får koll på vad man har fattat och inte. Men själv tycker jag att jag kan ha svårt när jag tränar att hinna koppla mina hjälper och hästen och lyssna på tränaren.
Dagen efter kan jag pula lite själv och då är det lättare att hänga med...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det håller jag absolut med om!
Men man gör folk en otjänst att bara fråga ja/nej-frågor. Många svarar på reflex, andra vågar inte säga nej, vissa säger nej.
Men man lär sig så mycket mer när man tvingas tänka mer.
Ibland lär man sig av att säga saker högt, tvingas hitta ord på känslorna. Och ibland av att skriva ner dem.

Man kanske heller inte får till det ultimata resultatet och därmed inte den ultimata känslan på en gång.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Har du läst den?
Fruktansvärt svårt att sätta ord på en känsla! Det märker vi ju här att man tänker och känner helt olika om samma ord- ibland tror jag inte man är så långt ifrån varandra som det låter men man har fokus på helt olika saker...

Ibland kan en instruktör säga till en elev att nu är det bra- känner du att bl.a. Bl.a. ? Och eleven säger "ja absolut"- men det är inte sant. Eleven fick många gånger inte med hela känslan, man klarar inte av det i alla lägen! Man kan vara med på hur det kändes i handen men missa hur man kände bakbenen. Eller känna bjudningen men missa hur det var när hästen var korrekt böjd.
Det är nog därför det blir så olika i slutändan- vi rider för tränare och tror vi förstår, men hamnar fel när vi provar själv.
Rida är sjukt svårt!!!

Ja, jag har läst den. Kanske inte lika noggrant som jag läst hans tidigare böcker. Racinet är analytiker och skriver ur ett faktaperspektiv, dvs inte ur ett känsloperspektiv. Boken innehåller också teckningar som förklarar vad han menar (... och teckningar kan många gånger förklara tydligare än fotografier).

Vi rider för tränare och vill vara till lags/inte visa att vi inte kan, dvs hålla med fast vi inte vet vad tränaren menar. Frågar tränaren vad vi känner är det lätt att vi säger det vi tror tränaren vill höra oavsett vi bara behöver säga ja/nej eller beskriva med egna ord.

Ofta när man frågar hur träningen gått får man svaret att hästen var så bra/dålig. Om man då frågar vad personen lärt sig får man ett frågetecken till svar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 356
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp