Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2
Ja, jag tror vi har lite samma tänk kring signalsystem. Och inlärning av det.
Jag lär in att de ska flytta sig utåt från innertygeln. Genom böjning och att de lägger vikten i manken utåt. Jag är också med på att det påverkar diagonala bak så det kliver in mer. Men får de flesta elever så måste man bryta ner det i mer basics när man ska lära in. Dvs böjning, inner fram kliver ut och eftergift från människa. Därefter kan människorna få börja känna när bara manken rör sig ut. När det sitter lägger jag till yttertygeln. För nu går hästen av sig själv med manken utåt. Man får då hästen på yttertygeln. Och den verkar då som du säger som en ram/vägg utåt.
Däremot vill jag också att man när man ställer hästen, i nacken alltså, så ska den komma fram med inner höft.
Och i en vändning vill jag aldrig att hästen kommer in med manken. Just för att då brukar de skjuta ut röven(kan vara någon cm max och man kan se det också endast genom att de lättar av i ytter bak), hamna mer på frambenen och jag vill ha dem på bak i en vändning. De vändningarna blir långsammare. Men jag har inte brådis.
Jag vill att de även i en vändning lägger balansen ut i manken och vänder genom att kliva runt med bakbenen in och fram under sig. Inte genom att lägga vikt på inner fram och pjutta på med ytter bak.
Det blir extra viktigt då man kommer till pirutterna i galoppen. Rider man med ledande som vändande där får man den där pivoteringen kring inner fram lätt. Och hästen tippar också gärna i sidled och lutar innåt.
Har man dem undan innertygeln, ställde i nacken så att man också där får fram inner höft får man inte så himla svårt att rida piruetter.
Man har redan från en volt vänt på samma sätt. Nu måste man visserligen dosera om lite i hjälperna i förhållande till varann. Men signalerna är gjorda för piruetten och skolorna.
Så egentligen måste man ha ridit just galoppiruetter så här för att verkligen förstå det fiffiga med systemet, tycker jag!
Även i kapson i lina vill jag ju att hästen ska svara på samma vis. Jag formger dem genom att de ska kliva ut bla.
Många böjer ju men rider inte med undaneffekten av tygeln, inte manken ut. Då får man inte riktigt behållning av böjningen, tycker jag.
Sen kan man givetvis rida hästen rak med signalsystemet. Men då ska hästen vara just rak i kroppen, liksidig, lika strark/rörlig etc i båda kroppshalvorna.