"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

När du beskriver det här med sväv och mankens lyft så förstår jag att
Våra mål är väldigt olika och jag förstår
varför vi inte tycker att de filmer som visats står för samma sak.

Sväv tycker jag låter lite som balanstrav- hoppas att du inte missförstått tuas fråga. Vad är egentligen skillnaden på sväv och schvung?
För mig är en svävande trav en trav med låst rygg och svansen i taket men långt svävmoment och antingen ganska raka ben eller att de rycker upp benen lite onödigt...
För att det ska vara schvung ska den ju vara lösgjord och då blir det mer flyt i rörelsen. Jag tolkar alltså sväv lite negativt även fast jag tror jag vet vad tua menade!


Ja allt beror ju på vad man har för referensramar och vad man lägger in i orden! :)
Sväv kan vara negativt om det genererar att hästen inte kan "dröja kvar" med fötterna i backen. Men en häst som har mycket sväv kan ändå få ett väldigt elegant uttryck när den väl är skolad. Som sagt - med tiden vill man ha ett större register. En markbunden häst blir mer "lätt" tack vare skolning och schwung, och blir väl oftare åt det lite maffigare hållet när det börjar bli bra, en "svävande" häst behöver lära sig dröja kvar också, men kan bli mer åt det eleganta "dansande" hållet när det börjar bli bra. :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Haha! Tänkte precis på vad jag skulle få för svar... "Rid bättre då!" :D

Bra tränare kan vara bra på olika saker tycker jag. Jag har en tränare som förklarar massor, där vi diskuterar en hel del och laborerar. Sen har jag en tränare som jag blankt bara lyder. får jag höra "rid bättre" så gör jag det efter min bästa förmåga. Den tredje är bra på att berömma när det blir rätt, men säger inte så mycket när det blir fel. Där rider jag efter eget huvud och får feedback.

Så att hitta bra tränare som hjälper mig att lägga mitt pussel är svårt, och jag suktar alltid efter mer. Jag har insett på att "den bästa" tränaren som har alla perspektiv och nivåer finns inte. Alla är bra, på olika vis. Man får lixom hitta guldkornen i dem och ta vara på dem.

Vart finns "gilla"-knappen? :p
Bra skrivet!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Finns många som bara gnäller på tränarnas ansvar och glömmer att det egentligen är eleven som har ansvaret för att lära sig. Gäller att hitta en bra matchning mellan elev och lärare- där man kommunicerar på samma nivå på nåt vis.
:bow::bow::bow:
Du har SÅÅÅ rätt! En tränare kan försöka "lära ut" ridning till sina elever, men en bra tränare ser till att eleven "lär sig självt" tycker jag.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Grova hjälper är aldrig ok. En del smörjer hästens mungipor med mjukgörande salva. Varför? Troligen för att de blivit hårda av en för hård hand/för stort tryck. Fina hjälper som leder hästen åt ... kan väl vara minst lika illa. Sår i munnen kan läka relativt snabbt jmf med frambenshältor och andra skador som beror på spänningar.

Var nosen är (framför/bakom lod) beror på ryttaren oavsett det är ryttarens vilja eller inte. I vissa metoder förespråkas att nosen skall vara bakom, att det är en del av metoden
(läs http://www.schleese.com/documents/How%20the%20Horse's%20Back%20Works.pdf).

Att följa en metod som predikar nosen bakom lod är en återvändsgränd för både hästens och ryttarens utveckling. En sådan metod medför bl.a. att ryttaren tappar en massa möjligheter att inverka med sina hjälper. När hästen går med nosen bakom så går den på bogarna/så är den framtung (vilket inte behöver betyda att ryttaren har mycket i handen). Nosens placering är väldigt viktig för hur hästen arbetar, nosen sitter ju längst ut på hästens balansstav/hals.
Vad vet du om det:confused:

Den går heller inte på bogarna om man inte tror som du- att den dras dit.

HF är INTE samma sak som LDR
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

:bow::bow::bow:
Du har SÅÅÅ rätt! En tränare kan försöka "lära ut" ridning till sina elever, men en bra tränare ser till att eleven "lär sig självt" tycker jag.

Om eleven inte lyssnar, försöker, övar på sin hemläxa så har eleven brustit i sitt intresse mm.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Vad vet du om det:confused:

Den går heller inte på bogarna om man inte tror som du- att den dras dit.

HF är INTE samma sak som LDR



Dina inlägg är korta men förklarar väl-fattar inte att vissa inte fattar.

Det är ju så, LDR kan man inte bara börja rida sådär på sin häst som inte är dressyrmässigt kommen så långt, då blir det som så många skriver, på bogarna o framstupa, egna erfarenheter från de som skriver så sas.

Har man kommit lite längre så är den runda lite djupare formen en nödvändighet för mer eftergift o genomsläpplighet-och att komma vidare, har man inte kännt det själv o utbildat dit så förstår man inte skillnaden mellan det o prova på en häst som kanske inte är kommen till LC ens-som såklart inte har någon nytta av att ridas så.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Den bästa läraren, den som har "alla" svaren är hästen.

Då är det viktigt att ryttaren i ALLA lägen, vid ALLA missförstånd, vid ALLA sina små egna fallgropar som man lätt hamnar i, vet hur man ställer ALLA frågorna, och kan förstå ALLA svaren som man får.

Hästen har alla svar, frågan är bara om ryttaren förstår sig på dem, alla. Och där kan hästen ibland vara svår att lita på (alltså ryttaren själv har missuppfattningar om språket), för den dömer ju inte sig själv precis. Är det bekvämt, så funkar det.

Jag är osäker på om jag någonsin skulle våga låta mig själv ledas av enbart hästen, jag kan för lite.

Det är lätt att hamna i en helt egen värld av "rätt och fel". Man tror man gör rätt och att det känns rätt, men inser inte konsekvenserna för vad man gör, tills hästen långt senare i sin utbildning visar "problemen".

Att likställa hästen med tränaren tror jag kan vara mycket farligt. Det behövs tre parter för att det skall bli rätt. Mästare, elev och tränare. Ett perspektiv utifrån hjälper ryttaren att med intellektet reda ut sina "missuppfattningar" som ryttaren fått för sig är rätt på egen hand. På hög nivå kan ekipage få ungefär som en koreograf/regissör som leder ekipagets dans till nya höjder. Hästen dömer aldrig sina egna rörelser, vilket gör att den inte på ett enkelt vis kan förklara för ryttaren när den jobbar rätt ergonomiskt samtidigt kraftfullt, om inte ryttaren själv innan vet hur rätt ergonomiskt känns i precis ALLA lägen och hur man når dit om det inte "känns rätt" på alla olika sätt som det kan kännas fel.

Ja, du förstår vad jag menar. Solklart :grin: :)
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det är bättre om grundläggande pusselläggning kan göras före ridpasset så att eleven är förberedd och vet vad övningen går ut på. Lång diskussion tar även tid från själva ridningen. Man kan ju också få en sammanfattning via sms/mail efter ridlektionen..
Bättre än vadå? Vadå "tar tid från själva ridningen"? Varför skulle den göra det? Det kallas ju indoor school. Hur tränare och ryttare väljer att lägga upp sina pass är ganska mycket upp till dem själva, hur de föredrar att undervisa och vilka metoder eleven föredrar för att lära sig. Blir det bättre för dig så som du beskriver, ja då ser du till att få det upplägget och letar tränare som kan erbjuda det. En mall passar sällan alla. Själv behöver jag flera olika sätt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Bättre än vadå? Vadå "tar tid från själva ridningen"? Varför skulle den göra det? Det kallas ju indoor school. Hur tränare och ryttare väljer att lägga upp sina pass är ganska mycket upp till dem själva, hur de föredrar att undervisa och vilka metoder eleven föredrar för att lära sig. Blir det bättre för dig så som du beskriver, ja då ser du till att få det upplägget och letar tränare som kan erbjuda det. En mall passar sällan alla. Själv behöver jag flera olika sätt.

Värst vad du tar i! Visst, ordet bättre kanske inte var så lyckat. Är det "indoor school" även fast man tränar terränghinder?

Det var bara ett förslag att gå genom övningen före ridpasset. Under ridpasset kan det finnas så mycket annat som vill ha uppmärksamhet så eleven kanske inte uppfattar allt som läraren säger. Det kan vara svårt att höra och göra samtidigt. Naturligtvis lägger man upp det som eleven/tränaren vill ha det och visst kan man använda olika sätt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Värst vad du tar i! Visst, ordet bättre kanske inte var så lyckat. Är det "indoor school" även fast man tränar terränghinder?

Det var bara ett förslag att gå genom övningen före ridpasset. Under ridpasset kan det finnas så mycket annat som vill ha uppmärksamhet så eleven kanske inte uppfattar allt som läraren säger. Det kan vara svårt att höra och göra samtidigt. Naturligtvis lägger man upp det som eleven/tränaren vill ha det och visst kan man använda olika sätt.

Jag tar inte i, jag bara ställer många frågor. :)

Terrängen är outdoor school ;)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det är nog inte så mycket att man inte fattar, som att man inte håller med.
Kan väl bara prata för mig själv, men jag försöker inte pracka på någon mina åsikter, snarare förklara varför jag anser att det kan finnas "andra rätt" än de klassiska. Klart man själv tycker saker och ting är fel om det finns anledningar att man valt bort det, men att älta det leder nog ingen vart.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Vad vet du om det:confused:

Den går heller inte på bogarna om man inte tror som du- att den dras dit.

HF är INTE samma sak som LDR

Allt!

Vad jag tror vet du inget om!! Vad jag tror/tycker spelar heller ingen roll. Om du inte är intresserad av fakta är det ditt problem.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Allt!

Vad jag tror vet du inget om!! Vad jag tror/tycker spelar heller ingen roll. Om du inte är intresserad av fakta är det ditt problem.

Du påstår att de främsta ryttarna någonsin baserat på deras tävlingsprestationer, bla Avg och Gal, rider sina hästar på bogarna när de tränar LDR....
Hur kan de då vara i toppen i dressyren?

Du vet allt säger du? Att det är fakta, källhänvisning???

Enligt mig är *att veta allt* en inställning som är mycket farlig.
Den som tror sig veta allt har enligt mig stänkt av all logiskt, analytiskt tänkande och stagnerar i all utveckling!
Nu vet inte jag om du tävlar i dressyr men om man nu ska se tävlingen som ett instrument, kvitto som bevisar på något sätt att den träning, utbildning av hästen man nu gör, är på rätt väg......

Hur långt har du då kommit?

Hur lång tid har det tagit dig att komma dit?

Du behöver egentligen inte svara, men!!
Om man nu tänker på detta sätt, att alltid utvecklas och följa en utbildningsväg, aldig stänga sinna sinnen för bra vägar som såååå många lyckas med och då speciellt de som har lyckas med att utveckla, förstärka en utbildning som nu LDR...kommer man enligt mig utvecklas hela sitt ryttarliv.

Du å andra sidan, verkar gå baklänges.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Allt!

Vad jag tror vet du inget om!! Vad jag tror/tycker spelar heller ingen roll. Om du inte är intresserad av fakta är det ditt problem.

Om du menar vetenskapliga fakta har jag inte läst nåt än som är värt namnet! Vems fakta???
Det är olika åsikter och det finns inget bevisat. Allt är vinklat från ett eller annat håll ;-))
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Du påstår att de främsta ryttarna någonsin baserat på deras tävlingsprestationer, bla Avg och Gal, rider sina hästar på bogarna när de tränar LDR....
Hur kan de då vara i toppen i dressyren?
Vilka är det här?
matthias-rath-totilas-piaffe.jpg
edward-gal-rollkur1.jpg

Frågan kan ju ställas hur bra hade de varit om de inte använt sig av LDR/RK och arbetat med hästen i st f mot den.

Tävlingsdressyr är en bedömningstävling. De är i toppen därför att domarna ger dem poäng. Domarna följer inte alltid det som är skrivet i reglerna, t.ex. i TR. Det kan vara omedvetet - domaren förstår inte vad det står i TR (vilket är mänskligt). Det kan vara så att de dömer någon bättre/sämre än prestationen därför att de tjänar på det (det är också mänskligt och inte första gången det händer). Jag har suttit som domarsekreterare och har hört en del.

Har jag verkligen påstått att någon av dessa rider någon häst på bogarna? Men många andra har gjort det. Jag påstår att metoden LDR/RK gör att hästen går på bogarna/i framvikt. Är du intresserad av att veta mer kan du läsa, förutom de artiklar jag hänvisat till tidigare, den här
http://www.equinestudies.org/true_collection_2008/true_collection_2008_pdf1.pdf

Du vet allt säger du? Att det är fakta, källhänvisning???
Nja, det där var inte sant.
Jag skrev
Att följa en metod som predikar nosen bakom lod är en återvändsgränd för både hästens och ryttarens utveckling. En sådan metod medför bl.a. att ryttaren tappar en massa möjligheter att inverka med sina hjälper. När hästen går med nosen bakom så går den på bogarna/så är den framtung (vilket inte behöver betyda att ryttaren har mycket i handen). Nosens placering är väldigt viktig för hur hästen arbetar, nosen sitter ju längst ut på hästens balansstav/hals.
Axel frågade
Vad vet du om det
Jag svarade
Allt!

Jag vet för jag har den erfarenheten och önskar att jag inte hade lagt år på att göra något som inte leder nån vart. Jag tror mig inte alls veta allt, jag söker ff trots att jag tror mig veta mer nu än för tio år sedan. Jag rekommenderar läsare av detta forum att ta del av alster av författare som har analyserat fakta och därefter kommit fram till slutsatser/rekommendationer. Jag har sett några av dessa författare rida och utbilda ryttare och hästar, jag har läst deras böcker/sett deras filmer.

Den som tror sig veta allt har enligt mig stänkt av all logiskt, analytiskt tänkande och stagnerar i all utveckling!
Håller med om att man måste tänka själv för att kunna utvecklas. Tyvärr följer de flesta bara med strömmen.

Nu vet inte jag om du tävlar i dressyr men om man nu ska se tävlingen som ett instrument, kvitto som bevisar på något sätt att den träning, utbildning av hästen man nu gör, är på rätt väg......
Jag har lagt av tävlingsridningen för många år sedan, det är inte värt den tid/stress det tar. Utvecklar mig hellre för duktiga tränare för att få glädjen av en lätt "dans" med min häst. Jag har utbildat i de vanliga gångarterna, men också kört in fullblod och utbildat till piaff, passage, spansk skritt, mm.

Hur lång tid har det tagit dig att komma dit?
Den frågan är orelevant eftersom jag inte har haft som mål att klara något inom en viss tidsperiod. Det beror på så mycket annat.

Om man nu tänker på detta sätt, att alltid utvecklas och följa en utbildningsväg, aldig stänga sinna sinnen för bra vägar som såååå många lyckas med och då speciellt de som har lyckas med att utveckla, förstärka en utbildning som nu LDR...kommer man enligt mig utvecklas hela sitt ryttarliv.
Som jag skrev tidigare försöker jag hela tiden utveckla mig. Jag försöker få fram mer fakta om LDR/RK men hittar inget, de flesta försöker bevisa något genom att hänvisa till är att "alla" i tävlingsdressyrens topp rider så. Det är tyvärr inget bevis för att metoden är bra. Ingen har hittills redovisat fakta som övertygat mig om att LDR/RK är en metod som är värd att använda. Ju mer forskning som redovisas desto mer skeptisk blir jag.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Om du menar vetenskapliga fakta har jag inte läst nåt än som är värt namnet! Vems fakta???
Det är olika åsikter och det finns inget bevisat. Allt är vinklat från ett eller annat håll ;-))

Jag antar att fakta kan vara hur hästen är uppbyggd, hur skelett, muskler, leder mm fungerar. Det finns beskrivet i vetenskaplig form.

FEI hade säkert vetenskapliga fakta som grund för att ändra sina bestämmelser så att RK inte längre är tillåtet. FEI har börjat lyssna till fakta.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag antar att fakta kan vara hur hästen är uppbyggd, hur skelett, muskler, leder mm fungerar. Det finns beskrivet i vetenskaplig form.

FEI hade säkert vetenskapliga fakta som grund för att ändra sina bestämmelser så att RK inte längre är tillåtet. FEI har börjat lyssna till fakta.

Jag pratar fortfarande inte om rollkur??? Har aldrig gjort. Och det är inte LDR som fei förbjudit ... Jag anser att en låg form är där man börjar och alltid ska kunna återvända till. För att det är viktigt att hästen är lösgjord.

I allt du visar handlar det om nosen i bringan, hård hand, dålig ridning...
Om du nu inte tycker Anky rider hästen på bogarna fattar jag inte hur du kan säga att en häst som rids bakom lodplan bygger fel muskler? Dessutom verkar de kunna hålla rätt bra trots att de rids så himla fel.

Nej- för mig finns inga bevis. Bara folk som tycker olika. Dock får man känslan av att vi är några som haft känslan av att rida dn häst låg rund och inte framtung. Och när du diskuterar känns det som du inte gjort det- vilket låter mycket konstigt tycker jag. Eller så gillar du att spela lite " oförstående" för att få folk att förklara sig...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag pratar fortfarande inte om rollkur??? Har aldrig gjort. Och det är inte LDR som fei förbjudit ...

Det är möjligt att du inte pratar om rollkur. Jag pratar inte om låg form utan om nosen bakom lod. Hur mycket bakom lod är ok för LDR? När blir det RK?

Vad är det för mening med att rida hästen bakom lod? Rider du hästen med nosen bakom lod med avsikt?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det är möjligt att du inte pratar om rollkur. Jag pratar inte om låg form utan om nosen bakom lod. Hur mycket bakom lod är ok för LDR? När blir det RK?

Vad är det för mening med att rida hästen bakom lod? Rider du hästen med nosen bakom lod med avsikt?

Nej- jag rider inte bakom lod med avsikt. Jag tror jag skrivit det tidigare. Men om jag har en bra känsla och hästen på en bild är lite bakom så gråter jag inte utan jobbar vidare med att få hästen ärligt fram till bettet.

Jag har förståelse för vad man vill åt i LDR.
Jag tror lite att den moderna sporthästen har mkt lättare för att hamna där än hästar med lite annan exteriör utan att det föregås av något våld eller ens hårdhänt ridning.
Hela hästen sitter ihop i min tanke, jag rider inte halsen på nåt speciellt ställe utan den hamnar där hästen vill ha den lite- och är jag inte nöjd ändrar jag på hela hästen.
Jag ser ryttare som rider sina hästar bakom lod och enkelt rider upp dom i form med bibehållen lösgjordhet och ryggverkan.
När jag lägger ner en äldre häst efter jobb och den bjuder till att vara riktigt rund så hindrar jag den inte för att den är bakom lod- om hela hästen är rund och manken är uppe. Det är inget stort tabu i mitt liv var lodplanet är. Fattar inte varför i lod är ok och fem cm bakom är skadligt?
Många gånger tider jag säkert en dm framför lod oxå- eller mer:angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 356
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp