Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2
Ja allt beror ju på vad man har för referensramar och vad man lägger in i orden!
Sväv kan vara negativt om det genererar att hästen inte kan "dröja kvar" med fötterna i backen. Men en häst som har mycket sväv kan ändå få ett väldigt elegant uttryck när den väl är skolad. Som sagt - med tiden vill man ha ett större register. En markbunden häst blir mer "lätt" tack vare skolning och schwung, och blir väl oftare åt det lite maffigare hållet när det börjar bli bra, en "svävande" häst behöver lära sig dröja kvar också, men kan bli mer åt det eleganta "dansande" hållet när det börjar bli bra.
När du beskriver det här med sväv och mankens lyft så förstår jag att
Våra mål är väldigt olika och jag förstår
varför vi inte tycker att de filmer som visats står för samma sak.
Sväv tycker jag låter lite som balanstrav- hoppas att du inte missförstått tuas fråga. Vad är egentligen skillnaden på sväv och schvung?
För mig är en svävande trav en trav med låst rygg och svansen i taket men långt svävmoment och antingen ganska raka ben eller att de rycker upp benen lite onödigt...
För att det ska vara schvung ska den ju vara lösgjord och då blir det mer flyt i rörelsen. Jag tolkar alltså sväv lite negativt även fast jag tror jag vet vad tua menade!
Ja allt beror ju på vad man har för referensramar och vad man lägger in i orden!
Sväv kan vara negativt om det genererar att hästen inte kan "dröja kvar" med fötterna i backen. Men en häst som har mycket sväv kan ändå få ett väldigt elegant uttryck när den väl är skolad. Som sagt - med tiden vill man ha ett större register. En markbunden häst blir mer "lätt" tack vare skolning och schwung, och blir väl oftare åt det lite maffigare hållet när det börjar bli bra, en "svävande" häst behöver lära sig dröja kvar också, men kan bli mer åt det eleganta "dansande" hållet när det börjar bli bra.