Vilka är det här?
Frågan kan ju ställas hur bra hade de varit om de inte använt sig av LDR/RK och arbetat med hästen i st f mot den.
Förstår du inte att i RÄTTA händer är metoden bra. vi såg alla hur det sakta med säkert gick utför med en traditionell ryttare. Hästen tappade all magik!
Tävlingsdressyr är en bedömningstävling. De är i toppen därför att domarna ger dem poäng. Domarna följer inte alltid det som är skrivet i reglerna, t.ex. i TR. Det kan vara omedvetet - domaren förstår inte vad det står i TR (vilket är mänskligt). Det kan vara så att de dömer någon bättre/sämre än prestationen därför att de tjänar på det (det är också mänskligt och inte första gången det händer). Jag har suttit som domarsekreterare och har hört en del.
Har jag verkligen påstått att någon av dessa rider någon häst på bogarna? Men många andra har gjort det. [B
]Jag påstår att metoden LDR/RK gör att hästen går på bogarna/i framvikt.[/B] Är du intresserad av att veta mer kan du läsa, förutom de artiklar jag hänvisat till tidigare, den här
http://www.equinestudies.org/true_collection_2008/true_collection_2008_pdf1.pdf
Nja, det där var inte sant.
Jag skrev
Att följa en metod som predikar nosen bakom lod är en återvändsgränd för både hästens och ryttarens utveckling. En sådan metod medför bl.a. att ryttaren tappar en massa möjligheter att inverka med sina hjälper. När hästen går med nosen bakom så går den på bogarna/så är den framtung (vilket inte behöver betyda att ryttaren har mycket i handen). Nosens placering är väldigt viktig för hur hästen arbetar, nosen sitter ju längst ut på hästens balansstav/hals.
Axel frågade
Vad vet du om det
Jag svarade
Allt![/I]
Jag vet för jag har den erfarenheten och önskar att jag inte hade lagt år på att göra något som inte leder nån vart. Jag tror mig inte alls veta allt, jag söker ff trots att jag tror mig veta mer nu än för tio år sedan. Jag rekommenderar läsare av detta forum att ta del av alster av författare som har analyserat fakta och därefter kommit fram till slutsatser/rekommendationer. Jag har sett några av dessa författare rida och utbilda ryttare och hästar, jag har läst deras böcker/sett deras filmer.
Håller med om att man måste tänka själv för att kunna utvecklas. Tyvärr följer de flesta bara med strömmen.
Jag har lagt av tävlingsridningen för många år sedan, det är inte värt den tid/stress det tar. Utvecklar mig hellre för duktiga tränare för att få glädjen av en lätt "dans" med min häst. Jag har utbildat i de vanliga gångarterna, men också kört in fullblod och utbildat till piaff, passage, spansk skritt, mm.
Den frågan är orelevant eftersom jag inte har haft som mål att klara något inom en viss tidsperiod. Det beror på så mycket annat.
Som jag skrev tidigare försöker jag hela tiden utveckla mig. Jag försöker få fram mer fakta om LDR/RK men hittar inget, de flesta försöker bevisa något genom att hänvisa till är att "alla" i tävlingsdressyrens topp rider så. Det är tyvärr inget bevis för att metoden är bra. Ingen har hittills redovisat fakta som övertygat mig om att LDR/RK är en metod som är värd att använda. Ju mer forskning som redovisas desto mer skeptisk blir jag.