"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Tror man att sustainable dressage är en sida som pratar om LDR är man rätt ute och cyklar .

Kl
Hur folk kan vara i toppen trots tveksamma metoder osv är väl knappast ett argument oavsett gren kan jag tycka . Det bevisar våra djur hästarna ständigt att det är fullt möjligt . Tyvärr .
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Nej- jag rider inte bakom lod med avsikt. Jag tror jag skrivit det tidigare. Men om jag har en bra känsla och hästen på en bild är lite bakom så gråter jag inte utan jobbar vidare med att få hästen ärligt fram till bettet.

Det här tycker jag är ett sunt tänk. Man kan inte alltid ha näsan framme, och det är inte alltid det viktiga. Huvudsaken man jobbar mot att ta sig dit.
Rider man Lång/Djup/Låg så innebär ju det att man vill ha hästen innanför för att fortfarande välva överlinjen. Annars hade man lika gärna kunnat kalla det "länga ramen", framåt/nedåt eller helt enkelt stretching.

Finns ju också uttrycket Framåt/Uppåt/Nedåt som förklarar när man vill ha en häst att söka sig så mycket framåt/nedåt den kan och samtidigt hålla manken uppe.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Hur folk kan vara i toppen trots tveksamma metoder osv är väl knappast ett argument oavsett gren kan jag tycka . Det bevisar våra djur hästarna ständigt att det är fullt möjligt . Tyvärr .

Word! :bow:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

... Man kan inte alltid ha näsan framme, och det är inte alltid det viktiga. Huvudsaken man jobbar mot att ta sig dit. ...
Den här tråden handlar om "Kontakt med hästens mun ...". En artikel som diskuterar bl.a. det finns här http://www.equinestudies.org/true_collection_2008/true_collection_2008_pdf1.pdf .

Var nosen är placerad är av avgörande betydelse för vilken kontakt ryttaren/hästen har och vad ryttaren kan göra av den kontakten. De flesta delar uppfattningen att ryttaren är ansvarig för om nosen är bakom lod eller inte. Att hästen har nosen bakom lod kan bero på
  • att ryttaren verkligen drar,
  • att ryttaren inte ger efter när hästen ger efter,
  • för kort tygel i förhållande till hur högt hästen bär huvudet just då,
  • att hästen sedan tidigare har erfarenhet av hårda hjälper/hjälptyglar.
Att nosen är bakom lod kan vara mer eller mindre avsiktligt
  • nosen hamnar bakom lod trots att ryttaren absolut inte vill det
  • nosen är bakom lod för att ryttaren inte bryr sig, tycker det är oviktigt
  • nosen är bakom lod för att ryttaren vill det t.ex. för att det är en del av den metod som ryttaren använder.
Jag är helt övertygad om, genom det jag läst och sett och genom mina egna erfarenheter, att ryttaren gör det svårare för sig genom att rida så att hästen har nosen bakom lod. Visst någon centimeter hit eller dit kanske inte spelar så stor roll för ryttaren. Men det är troligen lättare för hästen att förstå att han "inte alls" skall använda vissa muskler på ett visst sätt än att förstå att han skall använda dem men "bara lite grann".

Hästens kan ha nosen framför lod även när den går i en låg form.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Vilka är det här?
matthias-rath-totilas-piaffe.jpg
edward-gal-rollkur1.jpg
Till moderator
Jag la upp ett par bilder med en fråga vilka det är. Bilderna visas inte.
Är de borttagna? Varför i så fall?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Hästens kan ha nosen framför lod även när den går i en låg form.

Klart den kan men då får man inte den rundhet man kanske för tillfället vill ha- dessutom vad gäller bakom lod så ser jag det som bakom lod först om hästen när den rids upp, och har kvar samma vinklel i ganasch, o nacken blir högsta punkt , att den då ligger bakomlod, inte annars-man behåller ju samma form ibland , bara lägger ner , får rundare.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Men det finns tusen "vetenskapliga artiklar" på nätet om hästens form som alla vinklar saker åt det håll de själva vill och tror.
Det som denna författaren kallar fantastiskt och förberedelse till piruett ser ju i mina ögon framtungt och ingen överlinje ut.

Jag är som sagt inte för krullade hästar och jag rider inte bakom lod i nåt system. Men jag ser inget bevis på att det inte fungerar som en stretch för överlinjen och aktiveringen av bukmusklerna. Ser inget bevis på att det är något problem för de som väljer att rida så. Sen kan jag välja att tycka det finns andra mål med ridningen än att hoppa högt eller krumelutta innanför vita staket och det är ju helt ok...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Har läst igenom hela artikeln nu och det är absolut vettiga saker och inget konstigt alls:laugh:
Förutom förtexten att man inte behöver en tränare och bör lära sig rida själv via trial and error.... Där tror jag att få människor har sådan självinsikt och är så ödmjuka att de inte hamnar fel.

De överdrivna musklerna i överlinjen som skulle komma från graman tyglar tycker jag ser ut som fettdepåer på övergödd cobhästar faktiskt??
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Den här tråden handlar om "Kontakt med hästens mun ...". En artikel som diskuterar bl.a. det finns här http://www.equinestudies.org/true_collection_2008/true_collection_2008_pdf1.pdf .

Var nosen är placerad är av avgörande betydelse för vilken kontakt ryttaren/hästen har och vad ryttaren kan göra av den kontakten. De flesta delar uppfattningen att ryttaren är ansvarig för om nosen är bakom lod eller inte. Att hästen har nosen bakom lod kan bero på
  • att ryttaren verkligen drar,
  • att ryttaren inte ger efter när hästen ger efter,
  • för kort tygel i förhållande till hur högt hästen bär huvudet just då,
  • att hästen sedan tidigare har erfarenhet av hårda hjälper/hjälptyglar.
Att nosen är bakom lod kan vara mer eller mindre avsiktligt
  • nosen hamnar bakom lod trots att ryttaren absolut inte vill det
  • nosen är bakom lod för att ryttaren inte bryr sig, tycker det är oviktigt
  • nosen är bakom lod för att ryttaren vill det t.ex. för att det är en del av den metod som ryttaren använder.
Jag är helt övertygad om, genom det jag läst och sett och genom mina egna erfarenheter, att ryttaren gör det svårare för sig genom att rida så att hästen har nosen bakom lod. Visst någon centimeter hit eller dit kanske inte spelar så stor roll för ryttaren. Men det är troligen lättare för hästen att förstå att han "inte alls" skall använda vissa muskler på ett visst sätt än att förstå att han skall använda dem men "bara lite grann".

Hästens kan ha nosen framför lod även när den går i en låg form.
Men vad har du hittat för ngt?
En massa bushryttare.
trovärdigt? nej.

Se vilka förebilder. en "samlad" trav den travar kort o markbndet. utan samling på¨baken. "pASSAGE DÄR DEN LÄTTAR MER BAK ÄN FRAM, en ökning som ser pajasaktig fram o man skriver att den är fantastisk.

Det är snarare så att nosen bör vara bakom i låg form. den kommer då att ha stärkt sin övriga kropp när den kommer upp i form pga samlingen. Ingen rider sina hästar bakom lod i hög form.- tävlings/ uppvisningsform.

Man kan tro att du ridit många GP-hästar, men med dina beskrivningar av dina erfarenheter av "stöd#, hästens balans mm så är jag ytterst tveksam.

När man skriver att hästen ger svaret/ kvittot så måste hästen innan det varit utbildad för att det ska vli rätt. en outbildad häst kan försöka vara till lags med än det ena än det andra knepet i försök att vara till lags. hästar är också ganska bekväma o få slår knut på sig själva
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Vilka är det här?
matthias-rath-totilas-piaffe.jpg
edward-gal-rollkur1.jpg

Frågan kan ju ställas hur bra hade de varit om de inte använt sig av LDR/RK och arbetat med hästen i st f mot den.

Förstår du inte att i RÄTTA händer är metoden bra. vi såg alla hur det sakta med säkert gick utför med en traditionell ryttare. Hästen tappade all magik!
Tävlingsdressyr är en bedömningstävling. De är i toppen därför att domarna ger dem poäng. Domarna följer inte alltid det som är skrivet i reglerna, t.ex. i TR. Det kan vara omedvetet - domaren förstår inte vad det står i TR (vilket är mänskligt). Det kan vara så att de dömer någon bättre/sämre än prestationen därför att de tjänar på det (det är också mänskligt och inte första gången det händer). Jag har suttit som domarsekreterare och har hört en del.

Har jag verkligen påstått att någon av dessa rider någon häst på bogarna? Men många andra har gjort det. [B]Jag påstår att metoden LDR/RK gör att hästen går på bogarna/i framvikt.[/B] Är du intresserad av att veta mer kan du läsa, förutom de artiklar jag hänvisat till tidigare, den här
http://www.equinestudies.org/true_collection_2008/true_collection_2008_pdf1.pdf


Nja, det där var inte sant.
Jag skrev
Att följa en metod som predikar nosen bakom lod är en återvändsgränd för både hästens och ryttarens utveckling. En sådan metod medför bl.a. att ryttaren tappar en massa möjligheter att inverka med sina hjälper. När hästen går med nosen bakom så går den på bogarna/så är den framtung (vilket inte behöver betyda att ryttaren har mycket i handen). Nosens placering är väldigt viktig för hur hästen arbetar, nosen sitter ju längst ut på hästens balansstav/hals.
Axel frågade
Vad vet du om det
Jag svarade
Allt![/I]

Jag vet för jag har den erfarenheten och önskar att jag inte hade lagt år på att göra något som inte leder nån vart. Jag tror mig inte alls veta allt, jag söker ff trots att jag tror mig veta mer nu än för tio år sedan. Jag rekommenderar läsare av detta forum att ta del av alster av författare som har analyserat fakta och därefter kommit fram till slutsatser/rekommendationer. Jag har sett några av dessa författare rida och utbilda ryttare och hästar, jag har läst deras böcker/sett deras filmer.


Håller med om att man måste tänka själv för att kunna utvecklas. Tyvärr följer de flesta bara med strömmen.


Jag har lagt av tävlingsridningen för många år sedan, det är inte värt den tid/stress det tar. Utvecklar mig hellre för duktiga tränare för att få glädjen av en lätt "dans" med min häst. Jag har utbildat i de vanliga gångarterna, men också kört in fullblod och utbildat till piaff, passage, spansk skritt, mm.


Den frågan är orelevant eftersom jag inte har haft som mål att klara något inom en viss tidsperiod. Det beror på så mycket annat.


Som jag skrev tidigare försöker jag hela tiden utveckla mig. Jag försöker få fram mer fakta om LDR/RK men hittar inget, de flesta försöker bevisa något genom att hänvisa till är att "alla" i tävlingsdressyrens topp rider så. Det är tyvärr inget bevis för att metoden är bra. Ingen har hittills redovisat fakta som övertygat mig om att LDR/RK är en metod som är värd att använda. Ju mer forskning som redovisas desto mer skeptisk blir jag.


du måste sitta på en häst som är riden så o få undervisning så att du INTE drar den dit!
Då o o först då kommer du att fatta.
Känslan ....som man inte kan forska om.
Den måste erfaras.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Fanns fler sidor såg jag.
Bland annat en med en bild på författaren som rider en fux som heter Oliver. He could hardly be any rounder är hennes kommentar. I mina ögon är denna häst bakom lod... Sen går den i nån konstig gångart så jag gör bäst i att inte kommentera hur den ser ut i övrigt! Men bakom lod är det- på slak tygel.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag ser en kvinna lider av hybris o anser att detta skulle vara bra. Ser mer självlärt ut.. vore kul med film...

hästen släpar sina framben å det grövsta. skulle tippa att det är mer likt pleasure. Hästen är lång som ett tåg.

hon har ett nytt påfund. handen vid naveln o då vid hästens nacke.

Ingen där har en schysst handställning eller för den delen armen. Handridning kallas det för när armarna är frånkopplade kroppen.

Lika mkt flum av denna som heuschmann som också tror att hans ridning är den mest gynnsamma o vackraste
Man måste sluta att titta på huvudhalsformen o titta på hela hästen/ ekipaget
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Man måste sluta att titta på huvudhalsformen o titta på hela hästen/ ekipaget

Håller med!
Skulle vilja tillägga också att en viktig grej för att kunna rida hela hästen är att man sitter så bra att man släpper igenom hästens rörelser i sin egen kropp och verkligen är synkad med sin häst. Många problem kommer ju för att ryttaren rider emot hästen med sin sits och då stör man ju hästen hela vägen från bakben till mun.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

delvis kl
Och vad är det man fokuserat på om inte huvudet när man rider hästen bakom lod? Hästen skulle aldrig skaffa sig den iden själv, den iden är inlpanterad av ryttaren, medvetet eller omedvetet, men i båda fallen så har fokus på huvud och tyglar lett till att huvudet hamnat där och det oavsett ståndpunkt i frågan om det är bra eller dåligt. Huvudets position är ett kvitto på hur bra hela hästen rids, därför är det viktigt att känna till när man tränar hästar, det i sig behöver inte betyda att man under ridning fokuserar på huvudet, bara att man medvetandegör sig så att man kan känna igen detta kvitto.

Sen angående att kunna rida hela hästen, varför får nybörjare då lära sig rida med korta sträckt tyglar från första dagen? Är det att lära sig fokusera på "hela hästen"? Det läggs alldeles för stor betydelse på tygel och huvud (kontakt?) redan från början.

Om kunskapen finns bland tränare här i Sverige, om hur viktigt det är att lära sig rida med en "independent seat", att inte "störa" hästen, så skulle man rimligtvis inte börja med sträckta tyglar, varken med nybörjare eller med unga obalanserade hästar som rids av mer erfarna tränare.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Fanns fler sidor såg jag.
Bland annat en med en bild på författaren som rider en fux som heter Oliver. He could hardly be any rounder är hennes kommentar. I mina ögon är denna häst bakom lod... Sen går den i nån konstig gångart så jag gör bäst i att inte kommentera hur den ser ut i övrigt! Men bakom lod är det- på slak tygel.

Som jag skrev så handlar tråden om "Kontakt med ..." och artikeln http://www.equinestudies.org/true_collection_2008/true_collection_2008_pdf1.pdf är ett inlägg i tråden.

Jag ser fram mot mer kommentarer om texten, inte tyckande om bilderna på författarinnan. Vad är rätt/fel i det hon skriver? Snälla tyck inte bara utan försök motivera på samma sätt som författarinnan gör.

Texten är faktabaserad ur författarinnans perspektiv. Hon har trots allt en viss utbildning i ämnet, "ABOUT DR. DEB: Deb Bennett, Ph.D., is a 1984 graduate of the University of Kansas, and until 1992 was with the Smithsonian Institution. She is known as an authority on the classification, evolution, anatomy, and biomechanics of fossil and living horses. Her research interests include the history of domestication and world bloodlines and breeds. She teaches unique anatomy short-courses and horsemanship clinics . ....". Vill du veta mer kandu läsa om henne på http://www.equinestudies.org/dr_deb_classes_clinics/about_dr_deb_bio.html.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

delvis kl
Och vad är det man fokuserat på om inte huvudet när man rider hästen bakom lod? Hästen skulle aldrig skaffa sig den iden själv, den iden är inlpanterad av ryttaren, medvetet eller omedvetet, men i båda fallen så har fokus på huvud och tyglar lett till att huvudet hamnat där och det oavsett ståndpunkt i frågan om det är bra eller dåligt.

Nej, man fokuserar inte på huvudet utan på genomsläppligheten , eftergiften, rundheten i rejäl energi-var det blir bäst för dagen/stunden-blir det bäst med LDR för stunden, kanske tom krävs lite större vinkel en stund då rider man ihop hästen med energi bakifrån till rätt känsla- det får man känna och går inte på hästar som inte är utbildade mer än att svänga o stanna.
Det blir ju löjligt att mena på man får full eftergift i nacke på hästar som aldrig får ändra sin vinkel utan enbart ska gå med näsan långt fram och nacke högt-hur får de sin gymnastik? Ingen alls utan ryttare sitter på och tror fast de inte vet hur det egentligen ska kännas.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Lämnar bakomlod diskussionen lite och tar upp det andra som jag tyckte var mer intressant :-)
Angående en följsam sits så räcker det inte i mina ögon att släppa tyglarna. Visst- jag håller med i början, det stör absolut hästen mindre! Men med sträckt tygel blir egentligen kraven på en bra sits ännu större och man ser tydligt på händer och armar om det finns brister i själva sitsen.

Jag menar att när man kommit längre i ridningen är en bra hand som klarar av en följsam kontakt kvittot på en bra sits. Är inte hästen nöjd finns fel i sitsen oftast! Om man då släpper tyglarna för att hästen är missnöjd med kontakten är det lätt att tro att allt är bättre- fast egentligen har man bara tagit bort ett av de störande momenten...

Jag håller ändå med dig om att idealet borde vara att få börja utan tyglar på välslipade hästar- som på spanska ridskolan typ.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

... att en viktig grej för att kunna rida hela hästen är att man sitter så bra att man släpper igenom hästens rörelser i sin egen kropp och verkligen är synkad med sin häst. Många problem kommer ju för att ryttaren rider emot hästen med sin sits och då stör man ju hästen hela vägen från bakben till mun.
Det kan man inte säga så mycket emot.

Frågan är väl hur man gör för att komma till sådan ridning. Jag hävdar att man med LDR/RK verkligen rider EMOT HÄSTEN. Med nosen bakom lod hindrar man att hästen lyfter manken. Med nosen bakom lod får man hästen att sänka manken, vilket är tvärtemot mot vad man vill.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Usch vad besvärlig du är... Jag pallar inte göra värsta opponeringen på hennes artikel.
Mycket kändes bra, halsen ut och basen på halsen / manken upp!
En stum hand som man trycker fast vid sadeln är inte bra och hästen kommer streta emot och inte lyfta manken.
Man måste ha en tajming i eftergiften eftersom det är den som gör att hästen sträcker ut halsen. Håller med!!!
Sen tänker jag att när halsen kommit ut vill jag tala om att det är nog någonstans. En ram. Jag vill ju att hästen ska sträcka sig efter tygeln när jag tar fram handen. Om jag inte möter upp någonstans ber jag hästen att länga sig tills det inte går längre och då blir den lätt framtung.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det kan man inte säga så mycket emot.

Frågan är väl hur man gör för att komma till sådan ridning. Jag hävdar att man med LDR/RK verkligen rider EMOT HÄSTEN. Med nosen bakom lod hindrar man att hästen lyfter manken. Med nosen bakom lod får man hästen att sänka manken, vilket är tvärtemot mot vad man vill.

Men lämna rollkur nångång:devil:

Nej- jag håller inte med om att bakom lod hindrar hästen att lyfta manken.
Uppenbarligen inte denna författaren heller eftersom hon rider bakom lod när hästen ska vaa rund.

Jag har kortare hals än vad hästen har och jag kan böja huvudet åt massa håll och göra både rygglyft och sit ups och allt annat. Böjer jag huvudet framåt sträcker det ryggen böjer jag det bakåt sträcker det framsidan.

Ska jag göra bra sit ups håller jag in hakan för att sträcka ryggen och se till att det är bukmusklerna jag aktiverar.

Och jag är med på att jag inte är en häst och att jag bestämmer själv var huvudet ska vara. Men jag tror på fullt allvar att man kan rida en häst rund och bakom lod utan större tvång än vad man har i en öppna eller sluta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 356
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp