"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Nej, man fokuserar inte på huvudet utan på genomsläppligheten , eftergiften, rundheten i rejäl energi-var det blir bäst för dagen/stunden-blir det bäst med LDR för stunden, kanske tom krävs lite större vinkel en stund då rider man ihop hästen med energi bakifrån till rätt känsla- det får man känna och går inte på hästar som inte är utbildade mer än att svänga o stanna.
Det blir ju löjligt att mena på man får full eftergift i nacke på hästar som aldrig får ändra sin vinkel utan enbart ska gå med näsan långt fram och nacke högt-hur får de sin gymnastik? Ingen alls utan ryttare sitter på och tror fast de inte vet hur det egentligen ska kännas.

Vadå inte får ändra sin vinkel i nacken? Vad har du fått det i från? Om man rider med lös tygel så finns där utrymme, mycket mer än du nånsin kan åstadkomma med sträckt tygel. Sen när hästens huvud får vara ifred, och du har uppnått denna "genomsläpplighet" då "hänger" huvudet bara där, eftersom nacken är just avslappnad.

En häst som går bakom lod kan därför aldrig vara "genomsläpplig", den är spänd i nacken eftersom den måste hålla huvudet i den positonen med muskler som fäster i just nacken. Därför kan du aldrig med LDR fokusera på "genomsläppligheten" eftersom du aldrig kan uppnå den.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Lämnar bakomlod diskussionen lite och tar upp det andra som jag tyckte var mer intressant :-)
Angående en följsam sits så räcker det inte i mina ögon att släppa tyglarna. Visst- jag håller med i början, det stör absolut hästen mindre! Men med sträckt tygel blir egentligen kraven på en bra sits ännu större och man ser tydligt på händer och armar om det finns brister i själva sitsen.

Jag menar att när man kommit längre i ridningen är en bra hand som klarar av en följsam kontakt kvittot på en bra sits. Är inte hästen nöjd finns fel i sitsen oftast! Om man då släpper tyglarna för att hästen är missnöjd med kontakten är det lätt att tro att allt är bättre- fast egentligen har man bara tagit bort ett av de störande momenten...

Jag håller ändå med dig om att idealet borde vara att få börja utan tyglar på välslipade hästar- som på spanska ridskolan typ.

När man kommit längre i ridningen kanske ja, men alla måste ju börja nån gång, varför då börja i fel ände? Det tar dubbelt så lång tid att "lära om" som att lära sig något rätt från början, även om det tar längre tid (i början) och är krångligare. Det jag menar är att fokus ligger alldeles för mycket på tygeln och hästens huvud alldeles för tidigt, både när det gäller ryttarens utbildning och hästens.

Sen handlar det inte om att "bara släppa tygeln", man måste ju ha ett träningssystem som från början möjligör en lösare tygel så klart:), ett träningssystem som engagerar hästen bakifrån och fram, utan att kort sträckt tygel. DET finns, tro mig:)...........och det går alldeles utmärkt att korta tygeln sen, även rida med helt sträckt tygel om man vill det, men då är grunden redan befäst, ryttaren har en "indipended seat" och hästen har balansen och styrkan och kunskapen (rutinen, inarbetade reflexer i muskelminnet) om vad signalsystemet och rörelser betyder. Då kan tygeln vara kort, ja tom sträckt, och kontakten kan vara så där trådfin som den behöver vara för att hästen ska känna sig bekväm med svåra och krävande rörelser med denna korta sträckta tygel.

Sen menar jag att det är precis tvärtom mot vad du menar, det är när du släpper tygeln som det visar sig hur bra du egentligen kan rida, då om nånsin vet man hur mycket man egentligen fokuserar på huvudet..............
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag har ridit mycket i min ungdom med slaka tyglar men inte fick jag någon bättre sits av det egentligen:confused:
Däremot när jag lärde mig om bålstabilitet som gör att man kan släppa loss armarna- det var super! Och det är inte så att tränare inte sagt det åt mig- utan det är så himla svårt att greppa att man gärna tar genvägar- typ att släppa tygeln faktisk.

Jag släppte tygeln eftersom hästarna blev så spända annars- och då missade jag ju att ta tag i anledningen till att hästarna inte gillade min kontakt. Vilket var att jag fastnat i "unghästhoppsitsen" och var helt slapp i bålen och därför inte fick fram hästen- vilket gjorde att den var i obalans och satte mig i obalans och då spände jag ben och armar- vilket såklart gör hästen missnöjd. Genom att släppa på tygeln fick jag hästen att bjuda framåt och hade inga större problem förrän jag blev tvingad att rida mer "dressyrigt"...

Jag var följsam men ostabil- och då tappar man följsamheten och klarar inte riktigt av att föra hästen framför sig. Det är ett problem jag delar med många:D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det du kanske saknade var ett verktyg för att kunna fortsätta "rida" hästen även med lös tygel. Ett signalsystem som bygger på eftergift, där hästen svarar på sätet primärt och tygeln sekundärt, där tygeln bara är sträckt korta stunder i taget i början, vilket tvingar ryttaren att hitta balansen i sig själv samtidigt som man kan fortsätta påverka hästen att "hålla" formen utan att ha sträckt tygel hela tiden. Att bara "åka" runt på lös tygel menar jag inte är att rida på lös tygel...
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Ja- fast jag ville ju hopptävla. Inte så många som gör det med slaka tyglar. I ärlighetens namn- ingen gör det med slaka tyglar.
Så det var bättre att lära mig sitta ordentligt tycker jag.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag släppte tygeln eftersom hästarna blev så spända annars- och då missade jag ju att ta tag i anledningen till att hästarna inte gillade min kontakt. Vilket var att jag fastnat i "unghästhoppsitsen" och var helt slapp i bålen och därför inte fick fram hästen- vilket gjorde att den var i obalans och satte mig i obalans och då spände jag ben och armar- vilket såklart gör hästen missnöjd. Genom att släppa på tygeln fick jag hästen att bjuda framåt och hade inga större problem förrän jag blev tvingad att rida mer "dressyrigt"...

Jag var följsam men ostabil- och då tappar man följsamheten och klarar inte riktigt av att föra hästen framför sig. Det är ett problem jag delar med många:D

Ja håller med, been there.....gissa. :D för lös tygel, för följsam sits, eller slapp snarare. Jag hade jobbat på det men med den här nuvarande otroligt heta hästen så föll jag länge tillbaka helt i det träsket, för att försöka få henne mindre het, mindre springig, bl.a. Ja ska inte dra allt men det har tagit tid att hitta det jag ändå hade jobbat mej till innan lite mer i alla fall. Det har varit en utmaning, men sen jag tog tag idet på allvar så trivs hästen oxå mycket bättre :idea:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Ja håller med, been there.....gissa. :D för lös tygel, för följsam sits, eller slapp snarare. Jag hade jobbat på det men med den här nuvarande otroligt heta hästen så föll jag länge tillbaka helt i det träsket, för att försöka få henne mindre het, mindre springig, bl.a. Ja ska inte dra allt men det har tagit tid att hitta det jag ändå hade jobbat mej till innan lite mer i alla fall. Det har varit en utmaning, men sen jag tog tag idet på allvar så trivs hästen oxå mycket bättre :idea:

Men gud vad härligt att höra att det finns fler med samma erfarenhet! Jag kan liksom läsa mycket mellan raderna där haha

Särskilt det där att man så lätt tappar och faller i genvägar när man hamnar på en svår häst... Fast man vet så...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Med 12 h hästeri per dag live orkar jag inte läsa hela artikeln.

Men jag vet en del om författaren redan. Har sett nog kan man säga.
Jag är helt för studier. Men för att jag ska förtroende för en människa måste den ha utbildat x antal hästar till den nivå den pratar om. Och då påvisa resultat. Inte i form av tävlan nödvändigtvis. Men av bättre ridning än bilder/filmer jag sett på författaren och elever till denne.

Man kan inte snöa in på detaljer om det gör att man glömer resten.

Hur en häst skulle lära sig att samla sig av att stå på pall/trumma eller vad man vill kalla det förstår jag inte. Samling är ju kliva in och vinkla bak och böra mer bak. Där bär de mer fram och bakbenen är vinklade bakom hästen tom, påskjut.
Att sen dessutom spänna in en häst i arbete mot samling ser jag inget bra med. Och dessutom spänna in den när de ska upp på en rel hög pall. Nej, tack!
Jag jobbar en del med att stå på pall, stubbar, stenar etc. För att det är roligt och för att det är lite skoj att se om signalerna fram/vänta funkar. Det gör jag dock i trickträning eller skogsridning. Det har inget med samlng att göra. Och till sånt måste de få vara fria i halsen. Fy fan om de råkar snubbla inspända så. Usch!

Och sitsarna människorna har.. Inte fasen är de i balans och då inte genomsläppliga eller starka nog att inte störa.

Jag är all for att tänka utanför lådan! Ingen kan nog kalla mig stelbent eller se mig som en som gör som alla andra.
Men för att få rätt svar av hästen måste den som Axel säga vara utbildad. Och framför allt måste ryttaren ha feeling nog. Det har inte de flesta. Därför behöver folk tränare. Och då tränare som själva har klarat av det de lär ut. För att förstå fullt ut själva.

Har du intresse av att läsa tidning med bilder på hästar som först börjat låga, djupa och runda för att nå bärig piaff kan du köpa senaste Equipage. De kan dessutom göra längningar och övergångar.
Och de har inte hängbukar.

Det står inte heller ut som en stor knöl över bakbenet som bär i trav iom att bakbenet vinklas och magen(ryggen) håller ihop. Dvs hästen bär på riktigt bak. Den har inte bara lyckats vända in bakbenet under sig med hängkula.

För att prata studier kring muskler/skelett måste man också kunna träningslära..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Helt klart ska man fokusera på att lära sig inte störa med sitsen. Inte inverka med sits, hand eller skänkel ionödan. Och inte låsa hästen i för stum kontakt/förmkt tryck i tygeln.
Men har man bara just sträckt tygel och är följsam och dessutom inverkar fram/upp med handen så kommer man inte låsa dem.

Däremot får man ngt att rida fram dem till.

Jag upplever inte att man behöver tyglarna sträckta för att runda dem, formge i övrigt. Men just att få den där sista lilla halsen ut kan man gynnas mkt av kontakten.

Och i skarpt läge så vill man ju ha korta tyglar just för att snabbare kunna fånga upp om sitshjälpen skiter sig. Tex hästen blir skraj och hoppar "av" sitshjälperna. Den kanske slänger sig sidled. Där upplever jag mig betydligt snabbare och mer effektiv om jag har sträckt tygel. Jag är dock snabbare än de flesta på att fånga upp(på de där det är lönt.. vissa måste ju få spelrum.. de outbildade). Men även om mina och elevers svarar för tygel mot halsen så är det inte nog just där och då alltid. Då kan man behöva kontakten. Det blir en dm sidledes ist för 3 och då också ett mentalt avsteg som är större än annars. Lättare att hämta hem balans ju tidigare det görs.. Psykiskt som fysiskt..

Och muskeltonus betyder inte alltid statiskt. Precis som du är aktiv i muskulatur då du står så kan du faktiskt om du är tränad för det släppa igeno. Tom i mkt kraft som i löpning eller om du lyfter tungt.
Precis som en häst kan vara lite i muskeltonus, dock ej spänning a la statiskt, och fortf släppa igenom. Bara det är dynamiskt.

Jag hade idag en ny elev. Duktig ryttare som arbetat med hästar. Hon red sin fd häst som en elev nu har. Den arbetar jag en hel del med själv också. Hästen är nu alltså skolad enligt det signalsystem jag använder. Den har alltid gått sönder i kroppen varje gång den sätts igång förr. Nu efter omlagt system är den fräsch sen 2 år tillbaks. Den är också nu ok skolad, mjuk och rörlig.
Visst är det en bit kvar tills han går det som är hans max.
Men han är frisk och fräsch och villig. Han har aldrig varit villig eller frisk. Stor och slö.. Och trasig..
Han har gått ldr nu.. Dock enligt det signalsystem jag använder, med lätt kontakt och manke upp/hals ut. Nu börjar han höjas upp i formen och då komma i lod. Fortf med manke upp och hals ut. Och nog fasen kommer han in med bakbenen, rejääält!
FD matten har alltid ridit näbb i lod, och kropp i given position a la tävling. Nu fick hon "fulrida" i form av att inverka i annat än tävlings-handposition.
Och då flytta manken (ovanifrån) med tygeln. Och inte försöka flytta tyngdpunkten högst upp genom skänkeln som är nedanför den punkten och längre bak.
Hon var förvånad över att det funkade. Hon ville korrigera med benen.
Men bara hon fick till ställningen i nacken tex spårar ju hästen. Och i den lte lägre form hon fick börja i måste han då gå lite bakom lod.
När han ställer korrekt i nacken och huvudet är helt i lod sidledes sas.. Inte lutande öppnas ganashvinkeln, manken kommer upp, halsen ut och inner höft kommer in. Hästen blir då "rak" i böjning, på linjen.
När man tar i inner tygel måste inner höft svara. Det gör den inte om nacken är styv.

Man kan heller inte rulla hästen fram och tillbaks i ställning helt utan motstånd om nacken är spänd. Det kan jag lova att jag testat i ldr och i lång form. Det är enklare i ldr iom att hästen då mer är i balans och man snabbare kan hjälpa den balansera upp sig.. Och framför allt har de sugit upp underhalsen och inaktiverat mittersta halsmuskeln som annars skapar motstånd genom kroppen och drar ner framdelen.
Allt detta förutsatt att man ger hjälperna korrekt, inte fastnar/låser hästen och ger den långa tyglar nog att röra sig, utbildat den korrekt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Den har nog de flesta gjort. Man undviker saker istället för att lära sig göra dem bra nog. ;)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Med 12 h hästeri per dag live orkar jag inte läsa hela artikeln.
Du orkar inte läsa artikeln och du har sedan tidigare bildat dig en negativ uppfattning om Dr Deb.

Jag har letat efter en artikel som med text och bilder beskriver hästens biomekanik och hur ryttaren påverkar den. Jag hittade en av Dr Deb som beskriver hästens biomekanik på ett sådant sätt att det går att följa med och bilda sig en uppfattning om vad som är rätt/fel. Jag har inte sett att du gjort något sådant försök. Du kan väl leta fram en artikel som beskriver hästens biomekanik enligt ditt sätt att se. Den bör naturligtvis innehålla hänvisningar till hästens skelett/muskler/leder på samma sätt som Dr Debs artikel och vara skriven av någon med minst samma utbildning som Dr Deb.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Till moderator
Jag la upp ett par bilder med en fråga vilka det är. Bilderna visas inte.
Är de borttagna? Varför i så fall?

Sidan där bilderna låg, har tydligen tagit bort bilderna från sin server, så du får mejla och fråga dem varför DE tagit bort bilderna. Det är inget som varken jag eller hjälpmoderator har gjort något med.

Jag har försökt att hålla mig så lite i vägen som möjligt i den här tråden.

Mvh

moderator
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag tycker inte det behövs. Ärligt talat. Jobbar man med hästar och utbildning av dem tillräckligt mycket så märker man vad som funkar och inte.

Den metod jag förspråkar har rekommenderats av några av Sveriges duktigaste veterinärer. Och en av dem kan ju dessutom rida och träna hästar själv. Hon har alltså verkligen arbetat med träning/utbildning. Har tävlat svårklass flera år, är en Kyra-addept.

Att hästar med den här metoden blir hållbara, tom utdömda har lyckats bli fullt ridbara och friska tycker jag talar sitt tydliga språk.
Två av de i artikeln är några år över 20 år. Den ena utdömd av flera veterinärer som ung innan träningsomlägg. Nu har den varit hältfri resterande livoch tävlat svårklass. Om än den mest tränas annat hemma. Tävling är bortvalt just för att fokusera på hållbarheten.

Nej, inga veterinärer har skrivit i den artikeln. Men att man som veterinär remitterar under till viss tränare säger ngt. Att hästarna sen blir ridbara och håller.

Jag tycker inte 20 sidor långa artiklar är lämpligt som diskussionsmaterial.
Men om du har den tiden - fine. Jag tycker nog man lär sig mer live. Om man hittar bra tränare.
Och den rollen kan inte hästen ta. För den har inte läst TR, någon ridlära etc..

Har du läst artikeln jag talar om? Kolla bilderna och se om samling går att få annat än genom nos i lod på en gång.. Det är en rätt rejäl kvalitetsskillnad mot bilderna i din läsning. Jag kan inte tro att man väljer de sämsta bilder man kan hitta på sig själv som illustartion till en sååååå lång text man ansträngt sig skriva. Alltså torde författaren tycka bilderna ÄR bra.
Då är man inte intressant för mig. Tyvärr.
Det finns folk som kan mer.. Om mycket.. Som kan det muskulära och reflexresponsen med. Men som kan utföra har känt och förstår.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Men lämna rollkur nångång:devil:
Tycker du ja. Det finns andra i tråden som inte har något emot det.

Nej- jag håller inte med om att bakom lod hindrar hästen att lyfta manken.
Uppenbarligen inte denna författaren heller eftersom hon rider bakom lod när hästen ska vaa rund.
Nosen bakom lod kommer av att ryttaren begränsar hästen genom att inte vara följsam med sin hand. Detta får till följd att den inte kan aktivera musklerna på ett sådant sätt att den kan lyfta manken.

Dr Deb kanske inte alltid kan göra som hon lär, hon är ju bara människa.

Jag har kortare hals än vad hästen har och jag kan böja huvudet åt massa håll och göra både rygglyft och sit ups och allt annat. Böjer jag huvudet framåt sträcker det ryggen böjer jag det bakåt sträcker det framsidan.

Ska jag göra bra sit ups håller jag in hakan för att sträcka ryggen och se till att det är bukmusklerna jag aktiverar.

Och jag är med på att jag inte är en häst och att jag bestämmer själv var huvudet ska vara. Men jag tror på fullt allvar att man kan rida en häst rund och bakom lod utan större tvång än vad man har i en öppna eller sluta.
Förutom bilden av en häst med ryttare på ryggen som gör sit ups...

Hästen är inte byggd som en människa, därför går det inte att göra dessa jämförelser.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Sidan där bilderna låg, har tydligen tagit bort bilderna från sin server, så du får mejla och fråga dem varför DE tagit bort bilderna. Det är inget som varken jag eller hjälpmoderator har gjort något med.

Jag har försökt att hålla mig så lite i vägen som möjligt i den här tråden.

Mvh

moderator
Tack för svaret.
Tänkte om det fanns några regler som jag inte följt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Tack Ingela för att vi får hållas! Kul med en tråd som är lite mer än hur man rider lätt eller vad man ska matcha etc. ;)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Nej, de är inte som människor. Men en muskel är en muskel..
Och i ytterlägen är det svårare att bära. Dvs låång buk ger att den inte orkar hålla ihop bukmuskulaturen och tappar ryggen.

Brecis som vi måste börja med att ha benen nära kroppen och hakan in då vi ska ligga "fällkniven" så måste hästen också tillåtas vara ngt kortare i buken. Det orkar den inte med hakan ute. Underhalsens mittersta muskel spänns och den drar ner fronten.

Kolla Debs bilder så ser du hur det blir när de pga låst ryttare och för lite energi tappar ryggen/buken.

Hon är säkert teoretiskt kunnig på var saker fäster etc. Men uppenbarligen skiner det sig ngnstans i ridningen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag tycker inte det behövs. Ärligt talat. Jobbar man med hästar och utbildning av dem tillräckligt mycket så märker man vad som funkar och inte.
Det är möjligt, eller så tror man eller tycker.
Den metod jag förspråkar har rekommenderats av några av Sveriges duktigaste veterinärer. Och en av dem kan ju dessutom rida och träna hästar själv. Hon har alltså verkligen arbetat med träning/utbildning. Har tävlat svårklass flera år, är en Kyra-addept.
Det är möjligt. Men du kan inte förklara den och hur den inverkar på hästen. Tycker du att man okritiskt skall godta din metod bara för att du använder den? Du har ju inte det förtroendet för andra.

Att bara hänvisa till att någon tävlat svår klass betyder inte så mycket för dem som inte gillar LDR.
Att hästar med den här metoden blir hållbara, tom utdömda har lyckats bli fullt ridbara och friska tycker jag talar sitt tydliga språk.
Två av de i artikeln är några år över 20 år. Den ena utdömd av flera veterinärer som ung innan träningsomlägg. Nu har den varit hältfri resterande livoch tävlat svårklass. Om än den mest tränas annat hemma. Tävling är bortvalt just för att fokusera på hållbarheten.

Nej, inga veterinärer har skrivit i den artikeln. Men att man som veterinär remitterar under till viss tränare säger ngt. Att hästarna sen blir ridbara och håller.
Nu har jag nog missat något, vilken artikel menar du här? Är det den i Equipage?

Jag tycker inte 20 sidor långa artiklar är lämpligt som diskussionsmaterial.
Men om du har den tiden - fine. Jag tycker nog man lär sig mer live. Om man hittar bra tränare.
Och den rollen kan inte hästen ta. För den har inte läst TR, någon ridlära etc..
Ok, om du tycker det tär för mycket text - ta bara de två silhuettbilderna då och texten runt dem.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Tack för svaret.
Tänkte om det fanns några regler som jag inte följt.

Men om man högerklickade på de trasiga bildlänkarna, ser man ju att den ena heter Edward GAl och den andra Mattias Rath-Totilas, så så hemliga är de ju inte.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Nej, de är inte som människor. Men en muskel är en muskel..
Att rida med nosen mot bringan gör inte att huvudet blir lättare att bära, det blir i stället tyngre.
Och i ytterlägen är det svårare att bära. Dvs låång buk ger att den inte orkar hålla ihop bukmuskulaturen och tappar ryggen.

Brecis som vi måste börja med att ha benen nära kroppen och hakan in då vi ska ligga "fällkniven" så måste hästen också tillåtas vara ngt kortare i buken. Det orkar den inte med hakan ute. Underhalsens mittersta muskel spänns och den drar ner fronten.
Vilken muskel menar du med den mittersta?

Kolla Debs bilder så ser du hur det blir när de pga låst ryttare och för lite energi tappar ryggen/buken.
Vilka bilder avser du?

Hon är säkert teoretiskt kunnig på var saker fäster etc. Men uppenbarligen skiner det sig ngnstans i ridningen.
Det är din uppfattning. Jag är inte säker på att den delas av andra än möjligen de som rider LDR.
Jag gillar heller inte att spänna in hästen som i bilderna med trumman. Det är något hon vill visa - nämligen var inspänningstyglarna skall fästas.
Bilden som visar Oliver bakom lod är inte bra ens i amble. Men hästen är väl rund i alla fall eller ...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 356
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp