"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag tror ganska få här undgått hur metoden jag nyttjar funkar. Jag har förklarat så du trodde dig förstå med förut.

Jag ser däremot att du inte vet hur LDR ser ut. LDR och rollkur är inte detsamma. Och man drar inte in en häst. man får heller inte rida den där med tryck i tygeln.
Visst gör en del så. Men det funkar då inte. Precis som du säger.
Däremot funkar det fint om man börjar med att lära dem släppa ut halsen och tänka fram till handen.
Det är dock en konst att rida bra. Och för att man säger sig rida LDR behöver man inte rida bra. Inte heller för att man rider näbb framför lod.

Jag har aldrig sett en häst gå med svävmoment i traven som ridits med näbb i eller över lod hela tiden. De släpper ej heller underhalsens spänning.
Det är inte jag ensam om att se/tycka.

Nej, man behöver inte vara bra på att rida hållbart för att man tävlar svårklass. Men iom att den veterinärer rekommenderar ANNAT än traditionell tävlingsridning kan vi ju sluta oss till att hon iaf tänker utanför lådan och har insett att det där ger resultat. Visserligen förlorar hon då kunder. Men hon bryr sig mer om hästar och människor än pengar och att få skriva böcker, artiklar och bli känd..
Vilket också är skälet till att mina tränare i så många år inte nappat på intervjuer, tv etc. De vill ge sina kunder den tiden ist. Som de tar lite betalt för. De vill hjälpa hästar irl. För de har fattat att där gör man mest jobb. Och där lär man sig mest själv. Sen kan man någon gång kanske göra tv eller artikel.. Men större delen av tiden spenderar man med hästar och elever. Även om man själv kan läsa lite på kvällarna så är det inte huvudfokus att bara läsa och skriva och inte göra, uppleva och hitta känslan.

De siluettbilder som avbildas i både artikeln och Sustainable dressage är som jag tidigare sagt gjorda på det kassa inom Rollkur(vilket INTE är LDR, skilda saker!). Och tom där det sämsta inom RK.
Det går att trigga andra reflexer i hästen och få annat resultat i halsbasen, trots att den inte är i lod. men bakom lod måste ju ske i LÅG form. I hög form, färdiga slutresultatet, blir den i lod.

Det är en lång väg innan de är färdigutbildade. Varvid jag inte anser dem starka nog att spänna buk i ytterläge. De är för svaga/otränade och även outbildade i HUR de ska göra det. Det är onaturligt för dem att samla sig i framåtrörelse genom kroppen(ej i tempo). Vilket är det jag ser som samling. Att sätta sig i en stegring, hopp, backning, kast etc i hagen är inte samling. Samling måste gå fram till handen och leda till att bakbenen kliver in och inte bara kroppsklumpen flyttats bak över dem tillfälligt genom att fram puttat ifrån..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

In mot bringan är inte LDR. Rollkur möjligen..
Ska vi diskutera LDR får vi nog iaf diskutera just LDR och inte RK. Det är en helveeetes skillnad.;)

Att huvudet är bakom lod gör det inte lättare nej. Men iom att huvudet är i den vinkel det är tillåter det en annan form på halsens bakre del. Som jag tidigare pratat om med var muskler fäster och vilka som inverkar på vad.
Jag nämde var muskler fäster och och går även om jag inte kan alla namnen på dem.
Jag anser att de tre muskler(complex muscle) som går från överlinjen och fäster i halskotorna längre bak måste arbeta och lyfta upp halskotpelaren.
Jag anser att man får hästen att släppa ut halsen ur manken genom att runda dem låga så att Splenius muscle stretchas ut.
Jag anser också att de måste släppa aktiviteten i Sternocephalius för att den inte ska dra ner dem i framkärran sas. Att den behövs för att lyfta framben tror jag inte iom att den är delad och fäst i bogen innan den når frambenen.
Dessutom kan Brachiocephalius ta över frambenslyft. Den muskeln får också en annan form då den mittre (sternblabla..) är inaktiverad. De upplevs runda sig uppåt på vardera sidan hals. Och det gör också att ganashvinkeln upplevs som större och faktiskt blir det.. Iom att halsen kommit upp i sin bakre del..

När Sterniocephalius är avslappnad är hästen i balans. Den är deras balansmuskel om de är i obalans.
Och tyvärr är den aktiverad på många bilder då man rider utan kontakt eller framför lod innan hästen är stark nog i bålen att hålla buklinjen kort med halsen lång.

När halsen är uppriden i den bakre delen, (upp inte bak!) kan de långa ryggfileerna(m spinalis) som är fästade i bakre halskotorna och bakre ryggen verka stabiliserande och bärande ihop med buk, bäcken.. Inte innan..

Så tänker jag. Vilket jag redan förklarat..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jo fast vad har det att göra med när man som nybörjare ska lära sig rida och hitta balansen? Eller en ung häst som ska hitta balansen? Att man förespråkar ridning med kort sträckt tygel och kontakt då är för mig ett mysterium men också en förklaring till varför folk i så stor utsträckning fokuserar på just huvdet, vilket var det mitt inlägg handlade om.

Sen angående bakom lod och nacken, så kan inte nacken vara avslappnad då, det går emot naturlagarna och mekaniken, hästen måste hålla sitt huvud där med muskelkraft, muskler som fäster i nacken, hur kan då nacken vara avslappnad? Det går liksom inte. Att sen hästen släpper spänningen i nacken när den får räta upp sig och blir mindre spänd, är en sak, men just där bakom lod så är den spänd.

Sen blir jag fundersam om vi menar samma sak med avslappnad nacke, skulle vara intressant att träffas nån gång så du får visa, min erfarenhet är att dom allra flesta inte kan få till det ens med flex i sidled på helt stillastående häst.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Sen angående bakom lod och nacken, så kan inte nacken vara avslappnad då, det går emot naturlagarna och mekaniken, hästen måste hålla sitt huvud där med muskelkraft, muskler som fäster i nacken, hur kan då nacken vara avslappnad? Det går liksom inte.



Bara för att man rider hästen med eftergift i nacken, en eftergift som möjliggör variation både vad gäller nacke o arbete energi hos hästen-har man eftergift så blir det en avslappning dock inte på det sättet du menar nacken- huvudet bara hänger ner .
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Sen blir jag fundersam om vi menar samma sak med avslappnad nacke, skulle vara intressant att träffas nån gång så du får visa, min erfarenhet är att dom allra flesta inte kan få till det ens med flex i sidled på helt stillastående häst.


Men vad har du för nytta i förlängningen om hästen står still helt energilös och du bara gör det då?, rid med energi bakifrån fram till handen, stäm av och gör samma.

Jag tror grunden till att det kan påstås det finns eftergift i hängande oaktiv nacke, grunden till att det påstås fungera bra med hängande tygel är det att du/ni som menar så faktiskt rider tamt alltså oenergiskt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Men vad har du för nytta i förlängningen om hästen står still helt energilös och du bara gör det då?, rid med energi bakifrån fram till handen, stäm av och gör samma.

Jag tror grunden till att det kan påstås det finns eftergift i hängande oaktiv nacke, grunden till att det påstås fungera bra med hängande tygel är det att du/ni som menar så faktiskt rider tamt alltså oenergiskt.

Man BÖRJAR med stillastående häst, för att lära in eftergiften så att hästen vet hur det ska kännas sen när man sen rider med den framåt. Dom allra flesta klarar inte ens av att bibehålla eftergiften och nackens avslappning ens då, hur i hela fridens namn ska man då klara det i energi framåt?

Sen så syftar jag på en tradition att träna boskapshästar, tror du att dom rids tamt och energilöst?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Bara för att man rider hästen med eftergift i nacken, en eftergift som möjliggör variation både vad gäller nacke o arbete energi hos hästen-har man eftergift så blir det en avslappning dock inte på det sättet du menar nacken- huvudet bara hänger ner .

Finns det olika sätt att vara avslappnad på? Antingen är muskeln spänd (aktiv) eller så är den avslappnad (inaktiv). Oavsett hur mycket eller litet du håller i tygeln. Det finns ingen gråson där annat än att man kanske nöjer sig med att nacken inte är helt avslappnad då, vilket i sig, enligt er egen definition på "genomsläpplighet" ,innebär att häsen inte kan vara "genomsläpplig" när huvudet är bakom lod.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Om du har nacken som hösta punkt och nos framför lod och menar dig av detta ha full avslappning i nacke, lägger ner hästen med samma vinkel i ganasch i LDR, varför skulle inte din avslappning då följa med?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Man BÖRJAR med stillastående häst, för att lära in eftergiften så att hästen vet hur det ska kännas sen när man sen rider med den framåt. Dom allra flesta klarar inte ens av att bibehålla eftergiften och nackens avslappning ens då, hur i hela fridens namn ska man då klara det i energi framåt?

Det hör till utbildningen att den ska vara loss i sin energi framåt, vad har du för nytta om det bara går stillstående?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Man BÖRJAR med stillastående häst, för att lära in eftergiften så att hästen vet hur det ska kännas sen när man sen rider med den framåt. Dom allra flesta klarar inte ens av att bibehålla eftergiften och nackens avslappning ens då, hur i hela fridens namn ska man då klara det i energi framåt?

Sen så syftar jag på en tradition att träna boskapshästar, tror du att dom rids tamt och energilöst?
Jag anser att man rider till eftergiften som kommer när den arbetar rätt o blir lösgjord i trav o galopp.
I skritten måste den unga hästen få använda halsens pendelrörelse. varav man inte skrittar inspända hästar- trav direkt.

du utgår hela tiden från ryttarens starka hand o inte att det kommer sig av arbetet.

rider man utan energi kan man inte få ngn manke uppe eller en bra form- ja då får man släppa.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Om en häst jobbar med energi kan man inte rida fort hela tiden- energin måste förvaltas/ fångas upp/ stämmas av tillbaka till balans.
Som man drar upp en leksak med fjäder. Får fjong eller schwung.

du kan inte rida övergångar i harmoni med långa tyglar som kräver en fin känslig kontakt. Hästen blir störd av för stora hjälper. Man kan inte driva i vart steg med benen o då få fånga upp i handen hela tiden. skänkeln ska betyda framåt- alltid. Gör man inte så blir det inte crank and spank.

Varken Brille, Fiador eller ngn annan som PÅSTÅR att LDR ger framtungt skriver någonsin om hur energin går från bakhovarna via ryggen över till halsen o vikten att även magmusklerna är i arbete. Man ser endast ngn enstaka muskelgrupp istället för att se hela hästen kropp som en ihopsatt länk- dess funktion. Arbete börjar bak- i motorn.

Bara för att man inte kan själv innebär det inte att det är fel. Troligen är det fel på tillvägagångssättet. Gör om- gör rätt.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

En annan teori är att vi människor fokuserar på det vi kan se- dvs halsen framför oss. Och det enkla att se är hur nosen är i lod- det kan en tre åring greppa. Och det greppar vi innan vi fått så mycket rutin att vi kan känna eller se hur hästen arbetar med resten av kroppen.
Sen vill jag påstå att när man börjar rida har man ganska lång tygel! Just för att inte störa hästen.
Problemet tycker jag är att vi rider för mycket själva och för lite med tränare och då hamnar vi lätt fel. Det är svårt att rida bra! Innan man har lite koll på helhetskänslan så skulle man behöva tränare varje dag- inte lätt att ha råd med det..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

:bow:
Visst har det blivit fel om man tror att hästen "går på tygeln" innebär- böj på nacken.
Jag har skojat om mina stora häst att jag behöver backspeglar- som en långtradare.:angel:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

:bow:
Visst har det blivit fel om man tror att hästen "går på tygeln" innebär- böj på nacken.
Jag har skojat om mina stora häst att jag behöver backspeglar- som en långtradare.:angel:

Det där ska jag ta med mig, även mindre hästar behöver backspegel.:)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

KL

Jag har följt den här diskussionen med stort intresse. Jag är en högst medioker ryttare som absolut inte har den kunskap som många som har diskuterat i tråden sitter inne med. Några svar har jag verkligen inte. Däremot har jag en fundering. Jag läser en hel del om ridning och försöker förstå hur det hänger ihop. På senare tid har jag läst t.ex. Dag Netterqvists artiklar och en bok av Bertalan de Némethy. De var ju hyfsat rutinerade och meriterade herrar (om än främst inom hoppsporten) och båda synes - som jag uppfattar dem - mena att nosen bakom lod leder till att hästen inte kan använda sin muskulatur på rätt sätt och att hästen hamnar i framvikt. Dadde var tämligen allergisk mot "böjande av hästhalsar". Hade de fel, eller menar de något annat som jag inte förstår?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Dadde trodde ju inte på det där med bukmuskulaturen. Om jag inte minns fel tyckte han den var rätt meningslös och förklarade det med att en hjort kan springa fastän den är skottskadad i sin bukmuskulatur.

Axel- backspeglar:love:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Men det är milsvids skillnad på att systematiskt jobba hästen "i lod" om man kan säga så eller bakom lod, med flit, mot att helt enkelt inte ha kommit till att kunna rida ut näsan ännu. Eller att man kan rida ut näsan men klarar inte av att hålla det länge, får använda lite jobba-vila-tänk.
Alla har inte lyxen att ha de kvalitéer du beskriver direkt. Och vissa hästar har redan lärt sig fel, då kan det ta tid att lära om.

Men som jag också skrev i något tidigare inlägg så har man kanske också lite olika tidsaspekter på hur länge det är ok att det tar innan man kommer dit. Dels att man anpassar dessa kriterier utifrån ekipaget, vad man har för utgångsläge att jobba ifrån, dels har vi nog olika prio. En proffsryttare har redan tagit sig förbi stadiet att inte KUNNA rida fram nosen (kan man ju verkligen hoppas) där är det ett val man har gjort = har inte prio på att nosen ska vara framme, snarare tvärtom (om man rider så vill säga).
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

KL

Jag har följt den här diskussionen med stort intresse. Jag är en högst medioker ryttare som absolut inte har den kunskap som många som har diskuterat i tråden sitter inne med. Några svar har jag verkligen inte. Däremot har jag en fundering. Jag läser en hel del om ridning och försöker förstå hur det hänger ihop. På senare tid har jag läst t.ex. Dag Netterqvists artiklar och en bok av Bertalan de Némethy. De var ju hyfsat rutinerade och meriterade herrar (om än främst inom hoppsporten) och båda synes - som jag uppfattar dem - mena att nosen bakom lod leder till att hästen inte kan använda sin muskulatur på rätt sätt och att hästen hamnar i framvikt. Dadde var tämligen allergisk mot "böjande av hästhalsar". Hade de fel, eller menar de något annat som jag inte förstår?
Dadde var en hoppryttare o skolad av militären där Graman användes frekvent. Om man använder den erfarenheten så förstår jag tillfullo varför man tror att det går till så. Fransmän rider också med stark hand. Glöm inte att det är MÄN som påstår detta- styrka

tillägg... MÄN från.. förr.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Men det är milsvids skillnad på att systematiskt jobba hästen "i lod" om man kan säga så eller bakom lod, med flit, mot att helt enkelt inte ha kommit till att kunna rida ut näsan ännu. Eller att man kan rida ut näsan men klarar inte av att hålla det länge, får använda lite jobba-vila-tänk.
Alla har inte lyxen att ha de kvalitéer du beskriver direkt. Och vissa hästar har redan lärt sig fel, då kan det ta tid att lära om.

Men som jag också skrev i något tidigare inlägg så har man kanske också lite olika tidsaspekter på hur länge det är ok att det tar innan man kommer dit. Dels att man anpassar dessa kriterier utifrån ekipaget, vad man har för utgångsläge att jobba ifrån, dels har vi nog olika prio. En proffsryttare har redan tagit sig förbi stadiet att inte KUNNA rida fram nosen (kan man ju verkligen hoppas) där är det ett val man har gjort = har inte prio på att nosen ska vara framme, snarare tvärtom (om man rider så vill säga).

Man rider i lägre rundare form. när hästen är mer utbildad kan man rida den i lod....o högre. Kruxet är att man behöver arbeta hästen i en mer ergonomisk arbetsställning till vardags varav den rundare formen eller som uppvärmning/ nedtrappning. Hästen blir stel av att hela tiden bära upp huvudet- med ryttare på. ryggen är viktigast.

Det finns filmer på både S. Peters o I. Werth rider fram o sen travar av efter i rund o djup- dagens mer effektiva stretch. De är förmögna att hålla hästarna i balans med sin ridning.
Om man tittar på filmer som visats här så tappar hästarna balansen av framåtstupa o huvet kommer upp hela tiden för att den inte ska snubbla o ramla. Kan den trava med bibehållen balans o energi så rids den troligen betydligt bättre.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det hör till utbildningen att den ska vara loss i sin energi framåt, vad har du för nytta om det bara går stillstående?

Fast jag skrev inte att det "bara går stillastående", jag skrev att många klarar inte ens av det på stillastående häst och hur tror man då att man kan få till det framåt med energi, det är en faslig skillnad. Du får faktiskt lov att läsa det jag skriver lite bättre.

Att den ska var "loss", vad innebär det, har den suttit fast då innan?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 356
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp