Kontakt med försäkringsbolag

nothalfbad

Trådstartare
Jag har min häst försäkrad hos Agr*a (vet inte om man måste skriva så, men men).

Hursomhelst har hon nu blivit halt och jag behöver ta ut veterinär. Jag har hittat en som verkar bra, dom har bland annat mobilt ultraljud och röntgen, vilket är bra då jag gärna undviker klinik eftersom hästen är svårlastad.

Jag vet inte alls vad hältan beror på, men då hon varken är varm eller svullen misstänker jag att det antingen är djupt i nån led eller högre upp i kroppen (är verkligen dålig på sånt, därav att vet måste komma ut snarast).

Hon är inte jättehalt, utan det syns markering ibland i skritt, men tillräckligt för att jag ska få en klump i magen.

Min fråga är nu då, hur lägger jag upp det när jag rInger försäkringsbolaget?
"Hej, min häst är halt, jag har bokat, vart skickar jag räkningen?"

Detta kanske låter som jättedum fråga, men hittills har jag inte behövt kontakta nåt försäkringsbolag, och jag vill inte göra "fel".

Du får skriva Agria =)

Du behöver inte kontakta bolaget innan du varit hos veterinären (däremot kan det om du är osäker vara bra att veta om försäkringen täcker).

Sen finns det två alternativ. De flesta kliniker erbjuder direktreglering. Det innebär att du fyller i ett papper med bla försäkringsnummer osv. Sen skickar kliniken så att säga sin räkning direkt till Agria, och så talar Agria om hur mycket de betalar. Du betalar "resten" endera direkt på plats eller så får du en faktura på resten. Direktreglering är när det finns smidigt och lätt, men det brukar kosta en eller ett par hundralappar.

Alternativ två är att du när du betalt besöket eller fått din räkning så skickar du in räkningen till Agria. Det kan du göra både på nätet och med papperspost. Sen tittar Agria på den och betalar den del de ersätter till dig. OBS att handläggningstiderna kan innebära att du först måste betala hela räkningen och sen få tillbaka pengar.

I ditt fall kanske veterinären inte har direktreglering, och då blir det alternativ två för dig.

Hoppas att du blev klokare, och lycka till med veterinärbesöket.

Tack snälla du för ditt svar! Känner mig mycket klokare på det hela nu :)

Kommer ringa och boka tid på måndag. Hoppas dom hittar något som är lätt att behandla! Älskade lilla djur...

Förslag är att boka tid direkt på klinik, hemma på gårdsplanen har man begränsade resurser och kontentan kan bli att veterinären hänvisar dig vidare till klinik för en djupare utredning. Det tar bara tid i anspråk, lägger man dessutom till att de flesta besökande veterinärer inte har direktreglering så får du först stå för notan för att sedan få en del pengar tillbaka.

Jo, jag hade allra, allra helst åkt till klinik, men hon är svår att lasta, 3 timmar höll vi på senast, utan att lyckas. Jag ska lastträna, men har inte kommit så långt ännu.

Så kontentan, helst vill jag till klinik, men jag får henne hellre tittad på nu av en vet med mobil utrustning än att lastträna en längre tid bara för att ens få henne på transporten.
Men i sak håller jag med dig :)

Du kan skicka din skade anmälan via nätet gå in på hemsidan och kolla. Min häst blev halt i december tog först ut vet som misstänkte hovböld han gipsades o vet kom tillbaka efter några dagar. Fick sedan åka in o röntga x 2 för att utesluta fraktur , sedan kom vet ut på återbesök . På kliniken gjorde jag direkt reglering inga problem snabbt och smidigt. Sedan gjorde jag en skade anmälan på nätet för hembesöken och skickade in kopia på fakturorna.

Tack för ditt svar @kattan1974 , och hoppas din häst mår bättre nu!

Blir nog att jag använder mig av Agiras mina sidor och laddar in kvittona där. Har även kikat runt på olika folk som skulle kunna hjälpa mig med lastträningen. Inser ju såklart att en svårlastad häst inte är optimalt ;)

Tack för ditt svar @kattan1974 , och hoppas din häst mår bättre nu!

Blir nog att jag använder mig av Agiras mina sidor och laddar in kvittona där. Har även kikat runt på olika folk som skulle kunna hjälpa mig med lastträningen. Inser ju såklart att en svårlastad häst inte är optimalt ;)
Agria brukar vilja att man skickar in:
1. Skadeanmälan(de har ett formulär att fylla i)
2. Faktura/kvitto på behandlingen
3. Journalkopia

Skickar man alltid in alltiop direkt så går det snabbare än om de ska höra av sig tillbaka och säga att de vill ha journalkopia också :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 745
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 208
Senast: Hedwig
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 149
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar