@Voeux jag håller med övriga om att du är bra mycket skickligare än vad du ger dig själv cred för. Jag tycker du redan till stor del har det uttryck du beskriver att du vill uppnå, men det är klart att det är svårt att se det så när man är perfektionist. Och antagligen beror det lite på motiven du valt men bland det första jag tänkte när jag såg bilderna var att jag tror du skulle kunna vara vass på botanisk illustration, just eftersom du har en känsla för färg, detaljer och små skiftningar. Men i och med att du inspireras av sagovärldar så kanske det skulle kännas begränsande att följa sådana ramar av realism.
Tänker också som andra varit inne på att inte lägga för mycket vikt vid resultat och prestation och särskilt inte när man provar något nytt. Själva poängen när man lär sig något är att det inte kommer bli perfekt alla gånger. Man måste mängd-träna. Jag brukar tänka tvärtom ibland, det ska bli "dåligt" (om jag nu absolut måste lägga en värdering i det, vilket jag försöker låta bli att göra men ibland är det svårt), faktum är att det behöver bli dåligt på vägen mot att det blir bättre.
Ett sätt att komma ifrån perfektionismen kanske kan vara att göra snabba, tidsbegränsade, skisser? Åtminstone har det hjälpt mig något. Se det som uppvärmning. Ger man sig själv 30 sekunder eller en, två minuter att rita något så kommer det med största sannolikhet inte bli perfekt, men man övar upp sin säkerhet och att "bara teckna" utan att hämma sig med för mycket självkritik.