Det är lite klurigt att bedöma stillbilder egentligen eftersom det inte är säkert att den frusna ögonblicksbilden speglar ridningen i sin helhet. Men eftersom jag var med och skrev i den förra tråden gör jag i alla fall ett försök! Har i min bedömning försökt ta hänsyn till vad jag
tror är hästens och din egen ungefärliga utbildningsnivå.
1) Nu är jag ingen hoppstjärna - men det är tydligt att ni är på god väg över hindret och att hästen hoppar med positiv attityd. Du ser målmedveten och fokuserad ut och ni ser ut att ha hoppat av på lagom avstånd från hindret. Bra! Jag anar dock att du är något “före” hästen i språnget här. Längre fram i utbildningen får ni säkert öva på att rida med bibehållen mjuk kontakt med hästens mun över hela hindret - men hellre lite slack i tygeln än att du blir hängandes i tygeln och hindrar hästens rörelsefrihet. Hästen ser inte ett dugg störd ut av att tygeln hänger lite. Han klarar sig så bra ändå så!
2) Här ser hästen ut att ha hamnat lite väl mycket på framdelen och han hänger dig lite i handen tror jag, samtidigt som du spjärnar emot med hand, överliv och som resultat får lite spända skänklar och kanske en något uppdragen häl. Det ser lite spänt ut överlag, särskilt i hästens hals och nacke. Den här bilden behöver dock inte spegla helheten - utan kan vara en mindre fördelaktig ögonblicksbild.
3) Här är den spända känslan från föregående bild totalt bortblåst! Detta är min favoritbild av de fem
! Hästen travar avspänt och i balans med god framåtanda och positiv attityd och du ser ut att rida med mjuk hand. Vore jag dressyrdomare skulle jag antagligen vilja att dina händer inte skulle ligga an mot hästhalsen sådär, samt att du höjde blicken och tittade framåt. Nu är inte jag dressyrdomare! Jag ser att hästen ser nöjd och glad ut och då är jag också det!
4) En trevlig bild. Ni rider runt och slappar lite i solskenet. Får känslan att du inte har så stora prestationskrav i det här läget, utan ser det som att ni tagit en paus i det “egentliga” arbetet. Det är helt OK att göra det ibland, men det är kanske inte så mycket att bedöma. Du ser ut att sitta och tänka på annat, kanske på vad ni nyss gjort eller ska göra härnäst. Ridlärare brukar tjata om att hälen ska ner, men det rådet skulle jag inte ge dig idet här läget, även fast hälen är en smula uppdragen. Du rider med så pass korta stigläder att skulle du pressa ner hälen ordentligt här så skulle du få rida med konstant spänning i hela benet - och antagligen skulle du nästan lätta lite ur sadeln också, istället för att komma djupare ner.
5) Vart är startboxarna?
ps - Du och hästen ser ut att passa väldigt bra ihop! Han verkar vara en trevlig prick!