Konstruktiv kritik #2

annaklara

Trådstartare
Hej, för ett tag sedan la jag ut en film på när jag red för att få lite tips osv. Nu några månader senare känner jag att det skulle vara lite kul med ytterligare lite tips och påpekanden och så skulle det vara kul att veta om jag hade utvecklats något. Här är länken till den tidigare tråden:http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=10458795#post10458795
På en bild sitter jag i galoppsadel, därav stiglädrerna :)
Så varsågoda att kommentera människor.
http://www.pixbox.se/pic_show_id22034952.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id22034954.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id22034953.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id22034955.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id22034956.html

Sv: Konstruktiv kritik #2

Det är lite klurigt att bedöma stillbilder egentligen eftersom det inte är säkert att den frusna ögonblicksbilden speglar ridningen i sin helhet. Men eftersom jag var med och skrev i den förra tråden gör jag i alla fall ett försök! Har i min bedömning försökt ta hänsyn till vad jag tror är hästens och din egen ungefärliga utbildningsnivå.

1) Nu är jag ingen hoppstjärna - men det är tydligt att ni är på god väg över hindret och att hästen hoppar med positiv attityd. Du ser målmedveten och fokuserad ut och ni ser ut att ha hoppat av på lagom avstånd från hindret. Bra! Jag anar dock att du är något “före” hästen i språnget här. Längre fram i utbildningen får ni säkert öva på att rida med bibehållen mjuk kontakt med hästens mun över hela hindret - men hellre lite slack i tygeln än att du blir hängandes i tygeln och hindrar hästens rörelsefrihet. Hästen ser inte ett dugg störd ut av att tygeln hänger lite. Han klarar sig så bra ändå så!

2) Här ser hästen ut att ha hamnat lite väl mycket på framdelen och han hänger dig lite i handen tror jag, samtidigt som du spjärnar emot med hand, överliv och som resultat får lite spända skänklar och kanske en något uppdragen häl. Det ser lite spänt ut överlag, särskilt i hästens hals och nacke. Den här bilden behöver dock inte spegla helheten - utan kan vara en mindre fördelaktig ögonblicksbild.

3) Här är den spända känslan från föregående bild totalt bortblåst! Detta är min favoritbild av de fem:love:! Hästen travar avspänt och i balans med god framåtanda och positiv attityd och du ser ut att rida med mjuk hand. Vore jag dressyrdomare skulle jag antagligen vilja att dina händer inte skulle ligga an mot hästhalsen sådär, samt att du höjde blicken och tittade framåt. Nu är inte jag dressyrdomare! Jag ser att hästen ser nöjd och glad ut och då är jag också det!

4) En trevlig bild. Ni rider runt och slappar lite i solskenet. Får känslan att du inte har så stora prestationskrav i det här läget, utan ser det som att ni tagit en paus i det “egentliga” arbetet. Det är helt OK att göra det ibland, men det är kanske inte så mycket att bedöma. Du ser ut att sitta och tänka på annat, kanske på vad ni nyss gjort eller ska göra härnäst. Ridlärare brukar tjata om att hälen ska ner, men det rådet skulle jag inte ge dig idet här läget, även fast hälen är en smula uppdragen. Du rider med så pass korta stigläder att skulle du pressa ner hälen ordentligt här så skulle du få rida med konstant spänning i hela benet - och antagligen skulle du nästan lätta lite ur sadeln också, istället för att komma djupare ner.

5) Vart är startboxarna?:p

ps - Du och hästen ser ut att passa väldigt bra ihop! Han verkar vara en trevlig prick!

Äntligen någon som svarar :)
Tack så jättemycket, det är enormt bra när folk påpekar felen hos en själv när man rider.
I hoppningen är han suvären, så det spelar nog ingen större roll om min inverkan, han har tävlat MSVA så är nog ingenting för honom :)
Vi har tyvärr inga startboxar, men mig gör det inget för han var ändå ingen vidare galopphäst. ( Seg som attan!) :angel:
Mhihi tack, jag älskar honom iaf. Sen om han älskar mig är ju en annan sak men han är hur underbar som helst att rida på :love:

Jag hittade lite mindre "sitsfel" om man kan kalla det för det.

1. Trampa ner hälarna lite mer, och ha inte foten så långt in i stigbygeln.

2. Trampa ner hälarna, och räta på dig lite!

3. Räta på dig och upp med händerna.

4. -

5. -

Det är lite klurigt att bedöma stillbilder egentligen eftersom det inte är säkert att den frusna ögonblicksbilden speglar ridningen i sin helhet. Men eftersom jag var med och skrev i den förra tråden gör jag i alla fall ett försök! Har i min bedömning försökt ta hänsyn till vad jag tror är hästens och din egen ungefärliga utbildningsnivå.

1) Nu är jag ingen hoppstjärna - men det är tydligt att ni är på god väg över hindret och att hästen hoppar med positiv attityd. Du ser målmedveten och fokuserad ut och ni ser ut att ha hoppat av på lagom avstånd från hindret. Bra! Jag anar dock att du är något “före” hästen i språnget här. Längre fram i utbildningen får ni säkert öva på att rida med bibehållen mjuk kontakt med hästens mun över hela hindret - men hellre lite slack i tygeln än att du blir hängandes i tygeln och hindrar hästens rörelsefrihet. Hästen ser inte ett dugg störd ut av att tygeln hänger lite. Han klarar sig så bra ändå så!

2) Här ser hästen ut att ha hamnat lite väl mycket på framdelen och han hänger dig lite i handen tror jag, samtidigt som du spjärnar emot med hand, överliv och som resultat får lite spända skänklar och kanske en något uppdragen häl. Det ser lite spänt ut överlag, särskilt i hästens hals och nacke. Den här bilden behöver dock inte spegla helheten - utan kan vara en mindre fördelaktig ögonblicksbild.

3) Här är den spända känslan från föregående bild totalt bortblåst! Detta är min favoritbild av de fem:love:! Hästen travar avspänt och i balans med god framåtanda och positiv attityd och du ser ut att rida med mjuk hand. Vore jag dressyrdomare skulle jag antagligen vilja att dina händer inte skulle ligga an mot hästhalsen sådär, samt att du höjde blicken och tittade framåt. Nu är inte jag dressyrdomare! Jag ser att hästen ser nöjd och glad ut och då är jag också det!

4) En trevlig bild. Ni rider runt och slappar lite i solskenet. Får känslan att du inte har så stora prestationskrav i det här läget, utan ser det som att ni tagit en paus i det “egentliga” arbetet. Det är helt OK att göra det ibland, men det är kanske inte så mycket att bedöma. Du ser ut att sitta och tänka på annat, kanske på vad ni nyss gjort eller ska göra härnäst. Ridlärare brukar tjata om att hälen ska ner, men det rådet skulle jag inte ge dig idet här läget, även fast hälen är en smula uppdragen. Du rider med så pass korta stigläder att skulle du pressa ner hälen ordentligt här så skulle du få rida med konstant spänning i hela benet - och antagligen skulle du nästan lätta lite ur sadeln också, istället för att komma djupare ner.

5) Vart är startboxarna?:p

ps - Du och hästen ser ut att passa väldigt bra ihop! Han verkar vara en trevlig prick!

Ville bara säga att din kritik var något av det trevligaste och mest konstruktiva jag sett på buke! Kom gärna och kritisera mej någon gång:D Vad glad jag blir när folk verkligen försöker hjälpa på ett bra sätt!

Till TS vill jkag bara säga att jag håller med ovanstående. Väldigt söt häst!

Ville bara säga att din kritik var något av det trevligaste och mest konstruktiva jag sett på buke! Kom gärna och kritisera mej någon gång:D Vad glad jag blir när folk verkligen försöker hjälpa på ett bra sätt!

Till TS vill jkag bara säga att jag håller med ovanstående. Väldigt söt häst!

Tackar, bugar och bockar!:bow: Det var en fin komplimang!:laugh:

Ett första tips jag skulle ge är att korta stiglädren ett par hål! Du behöver nödvändigtvis inte ha dom när du markarbetar, men i alla fall i hoppningen! Då får du mkt stadigare skänkel som ligger stabilare, och du kommer säkert känna dig lite "starkare" i sadeln också när du vant dig! :)
Och efter att du kortat lädren och vant dig vid dom skulle jag hoppa lite studsserier och bara tänka på sitsen och hälen ner!! En nertrampad häl är ju ditt säkerhetsbälte när du sitter i hoppsadeln! Be gärna ngn titta på dig typ en gång i veckan när du hoppar serie så kommer din häl säkert bli jätte-nertrampad på bara ett tag!
Annars tycker jag du har jättebra hoppsits! Fin eftergift och inga skänklar bak i virveln på hästen som man ofta ser. :)

Har tyvärr inte tillgång till det, riderpå rdiskola men rider mest ute i skogen och så på vardagarna :( Mhaha, jag måste ha såna där gummiplattor i stigbyglarna, annars åker jag in. Finns det nåt sätt att träna på att inte "glida in" tror ni? :)

Här kommer ytterligare några bilder jag skulle vilja att ni kommenterade.
IMG_9031.jpg

drwssyr2.jpg

dressyr.jpg

kommenterara bara de sista bilderna. tkr du verkar ha helt okej sits :)
tkr du sitter för lågt med händerna på alla bilderna, tkr även att det ser ut som att du vrider handlederna, tummen överst ! :)
sista bilden ser det ut som en aning stolsits, skulle även ha stigbyglarna lite längre ut på foten och dra tillbaks skänkeln en aning. Tkr mer det verkar vara små detaljer som behöver shusteras (stavning?) att du har händerna lågt kan ju kankse bero på att hästen är lite liten för dej.
Lycka till :)

Håller med tuvisen, helt ok sits, lite småsaker som behöver justeras (så stavas det;))
Jag vet inte om det är vinkeln som får det att se ut som att stigbygeln är lite långt in, tror det kan bero på vinkeln, men annars kan du ta fram den lite.
Sen händerna tycker jag också är aningens låga. Upp två-tre cm och nån cm fram, så du inte har händerna i knät (ska jag säga, som rider med händerna i knät jag med). Däremot tycker jag inte att hästen är liten. Såg att du hade lagt upp en fråga på längd och vikt-tråden. Tycker verkligen inte du är för stor, så oroa dig inte för det.
Jag tycker du har väldigt fin hållning i ryggen och sitter snyggt.

En grej till som jag tror du kan peta lite med är axlarna, på den översta bilden (i sista serien) så liksom lutar du lite så att vänsteraxeln tippar ner. På mittenbilden ser axlarna lite framsjunkna ut. (det kan ju bero på muskulationen i dina axlar, eller vad som helst, alla är vi olika) Prova att slappna av i axlarna och se om du kanske spänner dig lite så att det är därför de åker fram lite. Du ska ju inte sitta och dra bak axlarna, för då blir det spänningar i skuldrorna (har jag lite problem med om någon vet nåt bra tips mot det, jag gör det omedvetet). Men se om de sjunker bak lite när du slappnar av.
Annars är det nog inget problem, om du är så i kroppen så kan det bero på att du är mer musklad i bröstmuskulaturen än i ryggen. (Vanligt på killar som kör bänkpress, men väldigt många tjejer är också lite ojämna) om det är så kan du behöva träna ryggmusklerna lite mer.

Oj det här blev långt.
Tycker iaf du sitter snyggt, inte så mycket att ändra på.

Liknande trådar

Träning Innan ni ev. svarar rekommenderar jag att läsa om hur min häst fungerar, min relation till henne och vad jag är övertygad om att...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 250
Senast: juni_cool
·
Träning Med anledning av denna tråd som gick från en skadetråd till en hanteingstråd men låstes i slutänden så vill jag ändå starta upp en ny...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
11 812
Senast: Lydia
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 405
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17