Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille
Jag åkte 24 h-buss från Kapstaden till Windhoek en gång och precis innan gränsen till Namibia stannade vi och chaffören meddelade att vi hade "en liten punka" på släpet vi hade baggaget i, så att de behövde "några starka män" som kunde hjälpa till att flytta över baggaget från släpet till bussen, då vi skulle lämna släpet i bushen. "Punkan" visade sig vara att ett helt däck hade sprängts bort...
Männen började sträcka på sig och lite försiktigt resa sig upp, och jag såg såklart lite rött över att de bara trodde att männen kunde. Jäklar vilken fart det blev på grabbarna när jag som 19-årig tjej var först ut ur bussen och började öppna släpet. När de väl var framme slet de väskorna ur händerna på mig och skuffade undan mig och sa: "Du är tjej, du behöver inte göra det här. Låt oss sköta det."
När de sen skapade en kedja för att lättare langa väskorna hoppade jag in och där var det samma sak, männen som var efter mig i ledet gick förbi mig för att ta väskorna innan jag hann, och de jag väl fick tag i slets ur händerna på mig.
Gentlemän ut i fingerspetsarna, men på ett så fel sätt. Vill jag hjälpa till för att det ska gå snabbare, låt mig då göra det och beröm mig sedan istället om det är en sån fantastisk sak att jag som frisk, stark, ung tjej kan bära några väskor.
Men efter ett tag så lärde man sig att service man får som tjej där nere, är oftast inte för att de inte tror man kan, utan för att de vill hjälpa. Särskillt i jobbet bland hästarna, där man kunde få en fråga om hur en sak ska göras, man förklarar, och grabbarna säger, "Okej, nu vet vi hur man gör! Då fixar vi det så kan du göra något annat du behöver göra." Fina människor.