Alltså, det finns så många konstiga komplimanger folk hasplar ur sig. Ibland är det som
@tanten skriver att det blir bara fel när det kommer ut men är menat som en riktigt fin komplimang.
Däremot blir jag lite ledsen över de komplimanger där mottagaren blir stött om någon ger komplimang för att man sminkat sig, klätt upp sig eller bara bytt från vardagskläder. Det gäller dock inte alla här, såklart.
Man klär väl upp sig för att bli finare än vanligt? Man sminkar sig väl också av samma anledning? Annars kan man ju sluta med det om det inte gör skillnad, menar jag.
Är det kanske typiskt svenskt att klanka ner på sig själv när någon ger komplimanger? Man kan liksom inte ta att man ser fin ut eller piggare ut, mer feminin eller renare. Man ser hellre då att man annars INTE ser snygg, pigg eller feminin ut när man inte gör dessa saker.
Det gör det egentligen inte. Det betyder inte att du är ful annars.
Att det kommer ut som otänkta, konstiga ord kanske är för att de är så spontana och uppriktiga? Jag ser dig, typ.
Tänk dig tvärtom, att ingen uppmärksammar dig då du gjort något speciellt. Det skulle vara fruktansvärt att inte bli sedd alls.