konstiga hopp

gyllebo

Trådstartare
Hej! Jag är ingen duktig ryttare, men har ett sto som är fyrgångare 133cm hög. Efter några meter trav eller tölt oftast i traven gör hon några små skutt eller hopp som om hon skulle börja galoppera, det blir ingen galopp.Jag provar med att bryta av och försöker igen men samma sak.Provar också att driva på och använda rösten för att säga till att det inte är ok. Gör så både på ridbana och uteritt.Hon är inte het eller har bråtom utan en lugn trygg häst. Gör så även med andra ryttare. Funderar på om jag är för lång 172cm eller för tung 75kg för henne. Någon som känner igen detta?

Sv: konstiga hopp

Låter som din häst vixlar.
Sök på Vixling på det här forumet och google.

/Malin

Ok, detta låter mera som rollningar. När hästen tar i ojämnt med bakbenen avspeglar det sig fram. Det känns som hästen skall falla över i galopp. Förekommer både i tölt och trav.

/Malin

Låter precis som vixling. I boken Reynirs ridskola förklaras det på ett bra sätt hur man kommer till rätta med detta. Hästen har helt enkelt tappat balansen och "hovarna har kommit fel" ett ögonblick och försöker hitta rätt igen. Därför detta lilla skutt.

Så gör min travare när hon är otålig i traven (alltså bara går på och inte går i en samlad lugn trav)

Jag håller med de andra och säger att de förmodligen är en roll som hon lägger in för att hon inte hinner med på ena sidan. De grundar sig troligen i att hon skjuter ut ena bogen, rid mycket volter och få henne helt rak innan du töltar henne, har hon gjort så länge tar de ett tag att rätta till och du måste hela tiden, även i tölten driva mer på den sidan där bogen sticker ut.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 124
Senast: zarmino
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 771
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka