Konstiga filformat

A

aniara_lenson

RAR-fil, R11-fil, FIL-fil
Dessa format stöter jag på ibland när jag laddar hem musik, film, program. Går de ens att använda? Hittar inget på nätet som vill öppna dessa filer heller. Har med WinXP...
 
Det enda system som jag vet om som använder .fil-filer är Zenworks Snapshot, detta är ett systemverktyg som är till för att distribuera mjukvara central via Novell Zen-works for desktop.
Om det är en sådan fil är den tämligen värdelös, för det kan vara vilket typ av fil som helst i botten.
Känneteknande för dessa filer är att dom alltid heter ett löpnummer.fil, alltså 1.fil, 2.fil osv.

R11 vet jag inte, men tankarna går direkt till Autocad v11, men det behöver ju inte stämma!
 
r#-filer är delar av rarfilen.

Ett rarpaket går antingen att packa som en enda .rar-fil, men de går även att dela upp i mindre delar, med en .rar och sen en följd av .r01 och framåt. Detta gjordes förr för att kunna packa ner filer till flera disketter, men nu antagligen för att förenkla nerladdning.

För att packa upp dem behövs exempelvis winrar. Med winrar behöver du bara att välja att packa upp .rar-filen så fixar den de andra också om de ligger i samma mapp. (Du behöver alla filerna i serien om det ska fungera)
 
FIL är ett format som inte är standard utan kan vara utvecklat för just det program som det tillhör. Finns många sådana varianter på filer med andra slut. t ex: .uyy
 

Liknande trådar

Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
1 349
Senast: sjoberga
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 270
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 842
Senast: Juli0a
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 940
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp