Konstig vinterpäls

Sv: Konstig vinterpäls

Man måste ta i beaktning att, nu håller de flesta hästar på att sätta sommarpäls ( nej du kan inte se det än ;)...därför behövs det mycket proteiner. Att behovet är täckt spelar ingen roll. Det går åt massa proteiner för att bygg upp sommarpälsen. Vitaminer som nämnts har hästar nästan aldrig något extra behov av. Sällan faktiskt mineraler med..åtminstone inte då det gäller pälsen.

Sedan så består ju hästpäls av olika lager hårstrån. Tunna, fina hårstrån, hårdare hårstrån som håller upp de finare, hårstrån som skyddar mot regn osv. Allt hänger ju i hop som en kedja. Typ: täcka hästen och du får sån eller sån päls, väderomslag, mycket borsta/tvätta, klippning osv osv osv...Ser inget onaturligt i att en päls inte alltid ser likadan ut.

Så du menar att både mitt russ och min isis får sitt proteinbehov uppnått genom mina mineraler?
Russet har taskig päls även sommatid på bete utan mineraler.

Nej det menar jag inte. Men vissa mineraler och vitaminer kan främja ämnesnmsättningen villket kan ha en gynsam effekt på pälsen. På bete behövs sällan mineraler. Skulle det råda allvarlig mineralbrist i backen så kommer inte gräset att växa speciellt bra och hästarna lär tappa hull.

*delvis kl*
Nu blir jag ju tokig på detta.
Tydligen råder det väldigt delade åsikter om vad orsakerna kan vara, huir ska man egentligen veta vad som är rätt eller fel?
Jag vill ju t.ex inte proppa min häst full med onödiga mineraltillskott om det beror på väder/ ljus osv.

Det finns inga rätt eller fel eftersom det som skrivs är egna upplevelser utöver vad normen säger att det ska vara. Vi kan inte heller hålla på att ta prodprov stup i kvarten för att se alla ev brister och obalanser i hopp om att de ska säga hela sanningen.

Det bästa i detta läge är att helt enkelt prova sig för vad just denna individ behöver, min erfarenhet är att de svarat mycket fort på ev brister och testar man att höja upp mineralerna i nån månad så lär du se skillnad ganska omgående på kvaliten och färg/glans, mjäll bildning mm. Å dito sedan med protein, men att prova båda sakerna samtidigt är dumt för då vet man ju inte.

Under dessa veckor kommer inte en för övrigt frisk häst att ta skada av det man provar.

Min egna står på tvådubbel fullmineral/vitamin dos för att må perfekt ( är iof en EMShäst) men ändå, det är mycket mer än vad han enl. boken behöver. Å det är STOOOOR skillnad på pälsen än när han fick enl. boken eller inte alls innan jag hittade ett han tålde.

jag måste säga att du verkar vara en så där klok människa som kan mkt o gör lite enligt egen bok o får fina resultat:bow:

:bow: Det var vänligt och uppmuntrande...

Försöker vara ödmjuk gällande mina kunskaper men ska sanningen fram så har jag genom åren fått väldigt bra och snabba resultat för många hästars mående i det mesta just för att jag vågar gå egen väg och prova. Som arbetslös så har jag ju haft tid att ifrågasätta boken och som hästägare har jag en skyldighet och ett ansvar att fundera på varför när det inte blir som det står å göra något åt det så gott det går :p

Det låter som ett väldigt klokt val. Så vitt jag vet så kissar väl hästarna ut överskottet och borde väl på så sätt inte ta så mycket skada om mineraltillskotten i detta fall är "onödiga".
Värt att testa iallafall!

Senast ändrad:

Vissa mineraler är fettlösliga och kissas inte ut. Att ge överskott på vissa mineraler kan göra mer skada än nytta.

majjorna
Hästen är avmaskad för ett par månader sen så det är nog inte det. Kan kanske vara vitaminbrist men den "vanliga" pälsen är ju för övrigt jättefin.
Kan även tillägga att de långa stråna sitter överallt på kroppen :grin:
Buck
Hon fyller fyra i år så inte är det åldern iallafall

Enligt min erf kan det bli så när man klipper för sent så att det stör utväxten av pälsen. Kan vara olika när det är för olika hästar men jag klipper numera aldrig första gången efter november - helst. Om det inte är absolut nödvändigt.

Nej så enkelt är det inte. Långtifrån. Det är inte alls bra att köra på med massa mineral/vitamintillskott om du inte har koll på exakt hur mkt den får genom höet och hur mkt och vad du tillför.

Överskott av järn tex är skadligt, och vitamin D och A kan vara giftiga i höga doser. Detta gäller även selen, vilket är tillsatt i 99% av tillskott!

Nu säger jag inte att det är farligt att ge mer än rek daglig intag av vitaminer och mineraler. Jag ger också mer än minsteintag av vissa, ffa för att få rätt balans (för mkt järn och mangan annars). Men då skall man vara medveten om exakt vad man ger så att det inte blir för mkt, och så att kvoten mellan mineralerna inte blir helt åt skogen.

Alla mineralfoder innehåller mkt järn och mangan, vilket de redan får tillräckligt av i höet. Däremot innehåller de för lite zink och koppar, som är viktiga för just päls och hovar! Dessutom hindrar järn upptag av allt annat som ges samtidigt, dvs de andra mineralerna och vitaminerna du tillsätter tas kanske inte ens upp i den lilla dos som är tryckt på burken...
Tragisk att de inte kan tillverka vettigare mineraler, eller sälja de enskilt så man kan pyssla ihop det själv. Jag köper från utlandet vilket innebär stora fraktkostander, men det finns ju inte här...

Så nej, det är verkligen inte så enkelt att du bara kan dubbla mineralerna och anta att hästen gör sig av med det den inte behöver.

Senast ändrad:

Traceys Hästen har aldrig i sitt liv varit klipp och är inte det i dagsläget heller.

Centaur Du måste ha missuppfattat mig lite. Självklart tänker jag inte ge några överdrivna doser utan som du säger "rekommenderat dagligt intag".
Det jag menade var att om pälsen inte beror på mineralbrist och hästen redan får alla mineraler den behöver av fodret så kanske det inte gör något om man tillför lite extra "i onödan".
Så jag syftar inte på några jättemängder utan lite mindre bara så man ser ifall det blir någon skillnad.

Senast ändrad:

Så den får inga minerale öht nu alltså? Har du mineralanalys på höet så du vet om det finns en brist där?

Nej, ger du rekommenderad dos (och inte dubbel!) en kortare period BÖR det inte vara någon fara. Men försök hitta ett som har så låg järn och manganhalt, och så mkt zink+koppar som möjligt. Linfrö är bra, det innehåller protein och mkt omega 3. :)

I min ponnys fall så tror jag det beror på att han skulle behöva lite mer protein under vintern, men han har cushings så kan inte ge lusern eller typ Kraft Muskel. Tänkte försöka få tag på rent potatisprotein.

Hästen får grovfoder, pelleterat kraftfoder och lite kalk. Inga tillskott utöver det.
Stallägaren har tyvärr ingen analys på höt pga den enkla anledning att vi inte har känt något behov av det innan.
Hästen är ju för övrigt pigg, har bra hull osv så tanken var väl att jag kanske kunde prova mig fram lite försiktigt på egen hand eftersom det "bara" gäller pälsen. Självklart med hästens välbefinnande i åtanke.
Eller måste man verkligen ha en strikt analys på precis allt nu för tiden? :crazy:

Om du inte ger stora mängden pelleterat foder så räcker sällan mineralerna hästen får därifrån.

Eller måste man verkligen ha en strikt analys på precis allt nu för tiden? :crazy:

Måste och måste, det är ju i sådana här fall som när hästen visar att den har brist på något som det blir lättare att se vad det kan bero på om man har en analys.

Pontevecchio
Jag fick hem hästen i November och hos förra ägaren har hästen tydligen klarat sig bra på endast grovfoder. Fick endast en liten näve kraftfoder för att hålla sig lugn under fodring.
Jag ger lite mer av både kraft och grovfoder eftersom hästen rids lite mer kontinuerligt hos mig och jag tycker att hon behöver det. Det är dock inga stora mängder kraftfoder och det kanske kan vara som du säger, en anledning till mineralbrist.
Men är det då bättre att ge mer kraft än att tillägga mineraler i hästens nuvarande foderstat?

Gelina
Ja det är klart. Jag har stått i stall innan som hade en höanalys men har inte använt mig av den eftersom jag inte hade något behov av det.
Vet inte om stallägaren är så sugen på att lägga ut dessa hundralappar på en analys när det egentligen bara är en häst som möjligen skulle behöva det.

den primära anledningen att använda sig av en grovfoder analys är för att undvika det läge du står i nu, när du undrar över ngt som inte känns riktigt hundra ang. din häst, och samtidigt inte har en aning om huruvida det är vitamin/mineral brist eller ngt helt annat, eller inget alls.

att ta en analys på sitt grovfoder kostar ca 400 kronor. Det är ca 1 och 1/2 säck av de vanligaste formerna av tillköpt kraftfoder, och nära på en hink med mineraler. Som man annars lägger pengar på utan att veta om de ens behövs - eller om de rent utav kan innebära att hästen får för mycket av tex mineraler eller andra spårämnen som kan orsaka obalans i kroppen på hästen. Med andra ord väldigt smart och ekonomiskt att spendera slanten på.

Jag skulle nog analysera. Om man säger såhär, så länge hästen mår perfekt så behövs ingen analys. Men hamnar man i det läget du är nu, där du misstänker brist på något men inte har en aning om vad det är så behövs en analys. Som Mackan skriver så kostar det pengar att testa en massa foder och tillskott också.

Höet han fick hos fd ägaren kanske hade bättre spårmineralprofil och hade högre proteinvärde? Det kan ju skilja rejält från hö till hö, och din häst kan ha andra behov än övriga i stallet.

Med tanke på att det bara är pälsen och allt tyder på att det är mineral/vitaminbrist så får jag nog faktiskt gå mot strömmen och säga att det är en risk jag är villig att ta. Hästen är trots allt inte döende och det skadar inte att prova mineral/vitamintillskott i ett par veckor, i måttliga mängder såklart.
Och ja, nu kommer hela moraltantgänget på buke överösa mig med skit men det är jag beredd på att ta.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 507
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 442
Senast: Stergo
·
Hästvård Gör ni något särskilt för att motverka att hästarna får så himla dålig päls under senare delen av vintern? Just den här perioden efter...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 095
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 555
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.