Konstig vinterpäls

Sv: Konstig vinterpäls

Ja, du gör ju som du vill, men man ska ju inte ställa en fråga när man redan från början bestämt sig samt går i försvar trots att ingen anfallit dig. :confused:

Fast jag hade ju inte bestämt mig för någonting.
Jag ställde en fråga men fick inget specifikt svar, därför tog jag ett eget initiativ.
Jag har inte heller påstått att någon har anfallit mig som du kallar det men jag har hängt med på buke ett tag och är väl medveten om att många moraltanter hoppar på en med taggarna utåt såfort man gör något som är "less than perfect". Nu syftar jag inte på någon specifik.

Nej bättre att lägga till mineraler.
Äter de bara grovfoder behöver de definitivt mineraltillskott på sidan om,
våra marker är alldeles för fattiga för att tillgodose mineralbehovet.

kl,

återupplivar denna tråden igen då min häst precis som Ts häst är oklippt(aldrig varit klippt) går på o analyserat hö(eller ja det är ju analyserat men har kommit på dålig sida med personen jag köpte av), 1kg kraft grov och linfrö pellets.

och fröken häst satte svin borst i pälsen efter nyår, nu när hon fäller märks dom mer då de inte vill falla av lika lätt som övriga pälsen.
vill inte analysera nuvarande hö då det bara är en halv storbal kvar och ska köpa småbalar efter.

detta året har jag tyvärr bytt foder lite väl ofta, gick från grund, till rider, till grov. fick billig grov av den jag köpte hö av, så kan inte fortsätta köpa det nu och tänker gå tillbaka till grund. antar att allt detta foder bytande inte gjorde det bättre för hästen. höet i höstas och vintras var inte ngt bra heller.

så, för att hjälpa hästapollen med att sätta en bra sommar päls och fälla svinborsten. vad kan jag ge?
kraft miner blå?
B vitamin?
andra vitaminer?

tidigare år så har hon haft fin, kort, tunn vinterpäls och med linfrö pellets så har päls sättning och fällning gått super. men nu är ju pälsen som den är :(

Den här "svinborstpälsen" med långa, glesa hårstrån som oftast sitter nertill sidorna på buken, under magen, mellan bakbenen och som "getskägg" brukar väldigt ofta komma sig av att hästen har/haft någon sorts infektion i kroppen. Immunförsvaret påverkas ofta av förkylningar men kan även komma av dåligt foder, foderbyten, stress och en massa olika saker. När man tänker efter så kan man ofta minnas att hästen nån dag/dagar t ex såg lite loj ut, hade lös och rinnig avföring eller hostade till nån gång utan andra sjukdomstecken (vilket gör att man snabbt glömmer..). Vi vet ju själva att vi kan ha långa utdragna förkylningar utan andra symtom än att vi är "sega" i kroppen.
Stärk hästens immunförsvar på lämpligt sätt eller bara invänta sommarpälsen om hästen verkar frisk i övrigt.
Håren brukar ju oavsett försvinna i takt med att hästen tappar sin vinterpäls. ;)

Häromåret fick en av femton hästar problem med att skifta till sommarpäls ungefär som du beskriver. Det var en unghingst på två år, inga andra hade samma problem. Alla får analyserat grovfoder med rätt värden för våra hästar och inget kraftfoder därför.
Denna häst fick lite extra vitamin och mineraltillskott samt extra protein i form av ren hackad lusern. Det tog två till tre månader innan allt var till det normala. Detta år har han inte fått samma problem.

Rolle
IpL

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 507
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 442
Senast: Stergo
·
Hästvård Gör ni något särskilt för att motverka att hästarna får så himla dålig päls under senare delen av vintern? Just den här perioden efter...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 095
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 555
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.