Konstig lucernhack? Hjälp tack

Tussinussen

Trådstartare
Köpte ikväll en ny säck lucernhack till pojkarna på GG men när jag öppnade det i stallet sen så tyckte jag att det verkade lite konstigt.

Det lucernhack jag har haft hittills har varit grönt, nästan gräsgrönt, detta var lite brukaktigt (samma färg som boxspån blir när det är lite gammalt o fuktigt) o luktade inte likadant, inte lika friskt liksom. Okej tänkte jag, det kanske är olika färg på olika partier och det luktar väl bara instängt för att det är en ny säck, och la ut i boxarna. Men sen när jag kollade igen och grävde ner handen i säcken lite så tyckte jag att det kändes varmt i säcken....så ska det väl inte vara? undrade rentav om den hade börjat jäsa på ngt sätt :eek:

Jag gick faktiskt och tog bort lucernet från boxarna igen för att jag kände mig så osäker på om det var bra. Tänkte, jag ska lita på min instinkt. Men nu ifrågasätter mig själv förstås och undrar om jag gör mig löjlig om jag går till GG i morgon och reklamerar säcken....

Någon som har använt lucernhack mkt som varit med om konstig lucern? Kan lucern börja jäsa i säcken? Och isåfall varför, säcken verkade hel?

Tacksam för svar :banana:

Sv: Konstig lucernhack? Hjälp tack

Jag köpte ett par säckar i vintras som verkade ha fått en överdos av melassen, lusernet var klibbigt och något mörkare än normalt. Luktade dock inte konstigt eller verkade dåligt, så jag använde det som vanligt.

Ditt verkar ju dock vara något fel på, det hade jag inte använt!:eek:

Köpte ikväll en ny säck lucernhack till pojkarna på GG men när jag öppnade det i stallet sen så tyckte jag att det verkade lite konstigt.

Det lucernhack jag har haft hittills har varit grönt, nästan gräsgrönt, detta var lite brukaktigt (samma färg som boxspån blir när det är lite gammalt o fuktigt) o luktade inte likadant, inte lika friskt liksom. Okej tänkte jag, det kanske är olika färg på olika partier och det luktar väl bara instängt för att det är en ny säck, och la ut i boxarna. Men sen när jag kollade igen och grävde ner handen i säcken lite så tyckte jag att det kändes varmt i säcken....så ska det väl inte vara? undrade rentav om den hade börjat jäsa på ngt sätt :eek:

Jag gick faktiskt och tog bort lucernet från boxarna igen för att jag kände mig så osäker på om det var bra. Tänkte, jag ska lita på min instinkt. Men nu ifrågasätter mig själv förstås och undrar om jag gör mig löjlig om jag går till GG i morgon och reklamerar säcken....

Någon som har använt lucernhack mkt som varit med om konstig lucern? Kan lucern börja jäsa i säcken? Och isåfall varför, säcken verkade hel?

Tacksam för svar :banana:

Det är inte bara du som fått konstigt hack, det har varit problem över hela landet. Det är brunt, kan damma och vara mögligt. Reklamera säcken, och pilla ett litet hål i den nya du köper och lukta, så du slipper göra om samma sak. Hos min GG så har dem svårt att få in hacket, det restas vid varje beställning. Kanske är det något problem vid tillverkning?

Det var ju ett besvärligt skördeår förra året, så det drabbade säkert lusernproduktionen också...:(

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 298
Hästvård Skrev om mitt problem i en äldre tråd, men den hade försvunnit så långt i listan att jag tog med friheten att skapa en ny. Min häst...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 815
Senast: Nafayette
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 294
Senast: Lobelia
·
P
Hundhälsa Hej! Min hund (stor pudel, hane, 6 år) har hela sitt liv haft ostabil mage. Jag har genom åren använt olika foder till honom och...
Svar
9
· Visningar
4 511
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka