Domino_s
Trådstartare
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..
Ja, att ha dem hemma kommer göra allt arbete så mycket lättare. Jag kan kontrollera stallmiljön och vet att det inte t ex sopas med henne inne. Inget damm eller mögel får komma in i mitt stall..
Mvh Domino_s
Det är klart att du ska lita på din veterinär.
Jag hoppas att det går bra med dina hästar.
Ett litet tips som jag har haft en hel del hjälp av är att ge en hosthäst örter. Jag har gett anis och timjan. Det finns recept på detta här i gamla trådar. Den ena ska koka ett tag. Sedan häller man bara det på annat foder. Jag ska kanske tillägga att jag inte är ngn fanatiker för att ge örter utan har en mkt stor respekt för olika örters påverkan och ger aldrig detta i onödan. Vi har haft en travare som fick diagnosen kvickdrag. Den första tiden klarade han sig med hjälp av medicin. Han kunde inte äta hö, stod på spån och åt ensilage, inget krossat kraftfoder eller annat som dammar. Men han fick vara ute mkt, vi öppnade i taket ovanför hans box (upp till loftet) han fick äta en del ute i hagen och han fick avkok på anis och timjan. Efter en tid, ett par tre år, kunde han äta hö igen. Hans hosta kom aldrig tillbaks igen. Nu finns han inte mer men det beror på andra orsaker. Han blev ca 25 och levde med detta i ca 10 år efter diagnosen och avlivades av andra orsaker.
Men det är en hel del jobb och man bör verkligen ta det på allvar. Jag förstår det som att du gör det och hoppas att det går bra.
Sedan är det trevligt att ha hästarna hemma. Vi har nästan alltid haft våra hemma. Det är mysigt och bra med full koll på allt.
Ja, att ha dem hemma kommer göra allt arbete så mycket lättare. Jag kan kontrollera stallmiljön och vet att det inte t ex sopas med henne inne. Inget damm eller mögel får komma in i mitt stall..
Mvh Domino_s