Konster och trick

Sv: Konster och trick

Sagt och gjort!
Har just varit ute och ridit min häst barbacka i grimma, hittade ett tunt rep som jag drog i genom grimmans ring under hakan.
Vi red först i skritt, och gjorde det vi gör när vi har sadel och träns. Sen provade vi lite skritt/trav övergångar/avsaktningar och det gick kanon! Han var jätte duktig och som belöning fick han hoppa ett litet hinder på 50cm!
Han älskar att hoppa!:bump:
Detta måste vi ju träna vidare på!!!!:banana:

// Mallan

Som jag sa tidigare - du är stollig du, haha!

Jag blir så lycklig när jag ser när ni leker. Ser jättekul ut! Hur gick det att lära honom räkna? Gav ett litet tips i början av tråden. :p

Fast vi är inte helt klar med räkna. Jag har ett spö för att nudda kotan, för att få honom att börja räkna, med tiden ska jag plocka bort det.
Nya trick?! Vi håller på med massor.
Backa lös in i finkan.
Sitta och stå på hans kors, sen glida av honom från korset ner på backen. Men detta ska bli omvänd ordning. Ska hoppa upp på honom bakifrån sen...
Spela fotboll
Bergsgeten uppsuttet
Slänga upp en filt på ryggen
mm:D

:bump:
kan ni inte skriva ut HUR ni lär hästarna de olika tricken? Eller kanotpadllaren, kan inte du skriva ut det på din hemsida? man blir ju så sugen på att öva!

Har skrivit på hemsidan om en del trick.
Men det är ju som jag har lärt min, säkert inget allena rådande!

//Mallan

Idag hade jag Chevan lös på gårdsplanen och vi tränade stå still, backa emot mej då jag står bakom honom, inkallning, flytta bakdelen/framdelen då jag tittar på den delen och puttar i luften med handen. Å lite bollträning hann vi med... Sen så jag åt honom att stanna på gårdsplanen gick bakom snöhögarna till haguppningen och visslade på honom. Han kom i trav och väntade sen medan jag öppnade hagen. Häktade ihop grinhantagen och gick in ihagen, Chevan följde efter in ihagen. Då tappade jag ett handtag, men tänkte, att det var bäst att stänga med dom andra, då dom andra hästarna kom emot oss. sagt och gjort så gjord jag det. Och medans jag backade och stängde, så tog Chevan upp det handtag jag tappat och kom med det!!! Duktigt... Jag hade inte bett om det han tänkte ut det själv:love:

:D:D va bra gjort!!
jag vill gärna lära min kille att apportera men vet inte riktigt hur man börjar? tips?

måste bara säga med..är så stolt!!
igår klarade vi ett riktigt kompliment!! han låg kvar på knät med huvudet i marken tills jag sa till :D:D

Duktigt! Min Chevan klarar också kompliment och stannar nere tills jag säger till. :) Den övningen fattade han på en gång....Men att stanna kvar i en bugning har han lite svårare för....:(

Apport...ta en gammal tuggvänlig skrot grimma och tappa den framför hästen, då hästen sänker huvudet för att kolla läget, då berömmer du, sen om den noppar i den på en gång, så beröm. Jag började så, att tappa nånting framför han, eller lägga den i krubban. Det gäller att berömma då hästen tänker rätt! Även om det är bara en 10 del av tricket. Förstår inte hästen att den ska noppa eller ta grimman, kan du ex "kleta" med ett äpple på den så att dom gillar lukten... När dom fattat att dom ska ta tag i den. Kan du gå en bit ifrån och kasta den mot hästen, eller kasta den ifrån er och följa hästen till grimman. När dom väl fattat Ta tag i det matte tappat. Så kan man utveckla det, och byta grej, göra det uppsuttet mm.:bump:

//Marlene

:D aha men riskerar man inte att dem apporterar lite vad osm hellst sen ?
jag har lärt Ruben att ruska på huvudet på komando, men så fort han itne får ngn uppmärksamhet ruskar han på huvedet.. vilket jag givetvis abra ignoerar..men ändå..

insåg just att de är buga han kan inte kompliment.. hade uppfatatt de två trixen fel..sry :D

Ja och nej, chevan "apporterade ju i det tappade grindhantaget idag. Ibalnad får han en lekgrimma innen, om dt blåser storm så dom får lov att stå inne mkt.
Men han fungerar helt utmärkt som vanlig rid och körhäst, samt helt ok i hantering.
Med detta menar jag att min 11 åriga hjälp tjej rider honom, fixar och donar före och efter ridningen. Min sambo, har prov ridit, Han fungerar utmärkt på Westernkurserna vi är iväg på. Aldrig att han skulle börja med att utföra något trick då nån annan hanterar honom.
Men han kan däremot ett par trick med mej uppsuttet. Han vet då vi trick tränar och då tränar vi trick annars är han en "vanlig häst" utan trick. Det han kan göra är att börja spansk skritta då jag rider, då vi gör halt, om han har överskotts energi, vilket jag ej berömmer....

Så det är klart att en del hästar kanske apporterar vid fel till fällen, eller bugar då hovis ska sko osv.
Men min gör det inte....har väl haft en väldans tur antar jag....:banana:
Det är ju det som är det tråkiga med trick, om hästen utför det i tid och otid....:crazy:

Red Chevan barbacka och med ett rep i grimman nyss, men det kliade i fingrarna...så jag tog repet och la det runt halsen istället, det funkade det med, inte lika lätt, men trav på raktspår, halt, volter och sepentiner fungerade iaf ganska ok. Ibland struntade han i att svänga, men provade jag igen fixade vi det, han är ju bara 4 år, så konsentrationen kan svikta... Men kul var det iaf.....:love:

Håller på att lära min häst Youga :)
Jätte kul :p

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 320
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: valy
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka