Konsten att behålla lugnet, resp. hästarsle i boxen

V

Vikstrom

Jag är oftast ganska lugn av mig när jag håller på med hästar, om jag leder eller rider en nervös/bråkig häst o.s.v. Inga problem där. Men nu när jag håller på med en häst som är rätt så aggressiv av sig i stallet, eller jag vet inte vad man ska kalla det riktigt. Hon är inte elak, det är inte det. Men jag vet inte hur jag ska få henne att förstå att man inte kan bete sig hur som helst mot en människa. Hon lyssnar inte på mina tillsägningar, har försökt med allt möjligt. Vissa dagar går det bättre, andra inte. Hur som helst, jag kan bli så fruktansvärt arg! Jag tappar helt enkelt humöret när hon trilskas i stallet, vill inte göra det alls, för det blir ju bara värre då, men vet inte hur jag ska bära mig åt för att vara lika lugn som i övrig hantering. T.ex när man borstar så börjar hon veva med frambenen, när man ska hålla på med bakbenen så har hon en tendens att sparka. Och sen på mornarna när man ska ta på grimman och ta ut henne så vänder hon alltid arslet mot boxdörren. Det kan vara en himla procedur, bara att få på grimman. Och det är inte kul när man är stressad och har bråttom. Då kan jag inte heller låta bli att bli arg. Så, jag vill veta om ni har några tips på att inte bli arg, vad mna kan göra istället och hur man får hästen att sluta vända arslet mot en. :confused:

Sv: Konsten att behålla lugnet, resp. hästarsle i boxen

för det första (och det här är svårt jag vet) så måste du se till att du har mycket tid när du lär om sådana här beteende.

Om hon viftar med frambenen så säger du nej och "snäpper" till henne på bogen på samma sida som det viftande benet. så fort hon stått stilla en stund (passerat vad hon brukar klara) så berömmer du henne ordentligt och kliar henne på halsen.

Om hon sparkar med bakbenen så säger du nej och "snäpper" till på skinkan som sparakande benet. Så fort hon inte sparkar så beröm ordentlgt, se till att inte hålla på för mycket i taget med bakbenen utan ta korta pass.

Om hon vänder rumpan till i boxen så locka på henne, funkar inte det så hänger du helt sonika tillbaka grimman och gör ngt annat så länge (nonchalera henne helt)en stund typ 5 min, prova sen igen, upprepa tills hon vänder, den proceduren kommer ta mindre oc mindre tid allt eftersom. När hon väl kommer till dig berömmer du riktigt mycket och kliar henne på halsen.

ta det bara lugnt och ta ett djupt andetag när du känner det bubbla inom dig gå gärna ifrån ngn minut och samla dig om det är svårt. Det är inte ilska du känner utan frustration, kan vara npg så jobbigt det iofs.

Lycka till

Av någon anledning så stör det dig att hon beter sig såhär. Det är därför du blir så irriterad. Därför är det enda du kan göra att jobba med dig själv. Varför stör du dig på beteendet? Är det verkligen nödvändigt att försöka få henne att sluta eller är det egentligen helt ovesentligt att hon vevar med frambenen? Nu ska vi alltså utesluta allt som har med principer att göra och vad som är "rätt och fel". Allt sånt. Skadar hon någon? Har hon sönder ngt? Kanske i längden men jag pratar om nuet. Gör det ngt om hon beter sig såhär en dag? Eller två? Eller en vecka? Egentligen...

Vi människor har en förmåga att hålla fast vid saker. Vi har principer, regler och värderingar som faktiskt ibland begränsar oss i vissa situationer. jag säger inte att du ska låta henne hållas i alla år framöver men man får inte tappa humöret pga beteenden hos djuret.

Det är viktigt att kunna släppa. Detta gäller inte bara i djurvärlden utan främst i vardagen. Vi retar upp oss aldeles för mycket. Jag har ingen lust att ägna min tid i livet på såna saker och det tror jag att få egentligen tänker på.

Förstör inte din egen tid på att störa dig på saker. :) Jobba med det istället. Låt henne hållas. Kanske får du mer tid åt att ägna tankarna åt hur hon ser ut i muskulaturen, hur hon verkar må, hur pälsen ser ut, hitta småsår eller annat, när du slipper störas av det faktum att hon viftar med hovarna eller liknande.

Hitta först lugnet, sen jobbar du med ett ev dåligt beteende.

Bara en tanke..
Hon är inte kittlig på benen?
Elelr vevar hon oavsett var på kroppen du befinner dig med borsten? Oavsett hård/mjuk borste?

Det är ju absolut självklart att få henne att sluta med detta! Hovar som far omkring i luften kan få ödestigra konsekvenser.

Och något snäppande och berömmande får inte en stor stark häst att reagera, hon blir möjligtvis irriterad, men antagligen så skiter hon bara i det.

Stod jag och borstade henne och hon tog upp ett bakben och sparkade, ja då åkte hon på en rejäl smäll! Hellre en rejäl smäll som får hästen att reagera, och därmed förstår än en massa duttande utan resultat. Vi pratar flera 100, kanske 500 kg häst!
Och har man sett hästar i en hage, och de smällar som förekommer där, så förstår man att man som liten människa kan ta i allt vad man kan utan i att vara i närheten av en hästs spark.

Jag skulle inte på något sätt tolerera att hon sparkar, varken med fram eller bakbenen. Det är bara dumheter och en vacker dag skadas någon. Det är helt enkelt bara att tydligt tala om att det här accepterar jag inte. Så enkelt är det i mina ögon.

Nu tycker säkert någon här att jag är hemsk och "slår" min häst. Så är det inte, det är helt enkelt det språk hästen talar och ibland behöver man ta till det för att nå resultat.
En väluppfostrad häst är en lycklig häst som kan leva i harmoni bland sina människor och därmed koppla av.... den behöver inte hela tiden hålla på och testa gränser.

tack för tipsen, ska tänka på det. :) Jag har drämt till henne många gånger då hon har hållit på, men funkar inte :S Och jag tycker jag tar i! Hon blir bara ännu surare av sånt. Nu har jag kommmit på att jag kanske har en för hård borste, eller den är egentligen inte hård men har testat med en jättemjuk nu i nån dag och då har hon inte hållt på lika mkt med frambenen.

Angående bakbenen när man ska kratsa, så anar jag att hon har dålig balans, så jag försöker få henne att känna att jag liksom håller stadigt, men det är inte alltid lätt då man samtidigt måste oroa sig för spark..

Så försöker jag även ge mkt beröm när hon faktiskt gör rätt så hon vet att det uppskattas. Jag tror att det går frammåt.. sakta men säkert :smirk:

Förra hästen jag red mycket höll också på med frambenen när man skötte honom, tills jag kom på att han tyckte borsten var obehaglig. Bytte man borste och borstade lugnt blev han mycket bättre. Han kunde fortfarande veva en del men då var det bara att ignorera (eftersom han blev värre när man sa till =/).
Det enda tipset jag har till dig angående bakbenen är att stå lite längre bak så hästen inte kommer åt att sparka. Du får liksom fösa benet långt framför dig utan att för den delen bli ostadig. Och kanske ta ett tag i svansen, ett väl beprövat knep som brukar funka för många ;).
Angående grimman kan man ju undra varför hon reagerar så. Förknippar hon grimman med bråk, arbete, obehag? Försök göra grimstunden till något trevligt. Kanske bara vänta ut henne, och när hon kommer fram tar du på grimman, kelar lite och gör något hon gillar extra mycket (t.ex kliar pannan), och sen släpper du henne igen. Eller som en häst vi hade i stallet som förknippade grimman med att behöva jobba (ridskolehäst). Men kom man med grimskaft i grimman visste han att vi skulle gå ut. Så vi började helt enkelt ta ut honom i bara grimma, och ibland ta grimskaft i grimman och ställa upp i gången för att mysa, och sen släppa in igen. Funkade jättebra, och beteendet är nästan helt borta nu!
MEN, man måste ha tålamod och tid med sånna här hästar och beteende, annars upplever jag iaf att dom bara blir värre. Dom mår inte heller bra av att hålla på som dom gör, det är mycket trevligare att vara glad ;) Hoppas du hittar en bra lösning.

ja.. alla är vi ju oilka.. personligen skulle jag aldrig någonsin ge mina hästar en ordentlig smäll (om de inte bits, vilket de inte gör), utan det har funkat med små metoder, du kan aldrig vinna över en häst med våld så varför ens försöka? snäppande funkar inte som bestraffning utan som en tillsägelse att det där är fel, berömmet funkar som.. ja beröm.

De på vårt stall som använder dina metoder har alla hästar som slänger med huvudet och kan bli rentav farliga (dock inte samma om dessa personer inte är i närheten) medan vi andra har väluppfostrade hästar.. De flesta på stallet är unghästar och har varit ungefär lika när de kom hit. Men din metod funkar säkert för dig, personligen vill jag ha ömsesidig respekt inte avsky..

hästen står säkert inte ochviftar med benen för att vara elak utan för att den inte förstår bättre, precis som ett litet barn så lappar man inte till den om den gör fel.. man tar det lugnt och lär den ett korrekt uppförande istället.

Och ja jag tycker att du gör fel som slår ditt djur, väntar med spänning på när ditt djur slår tillbaka.

Jag har drämt till henne många gånger då hon har hållit på, men funkar inte :S Och jag tycker jag tar i! Hon blir bara ännu surare av sånt.

men det är väl klart att hon blir sur, vad hade du tyckt om ngn drämde till dig utan att du förstått att du gjort fel? :rofl:

fortsätt du med nya borsten och berömmet, verkar ju funka, lyft bara benet en superkort stund om du misstänker dålig balans, hellre att du får lyfta en gång till efter en stund så att hon får förtroende för dig.

Lycka till

Hurvida man "slår# hästen elelr inte beror ju på vad den gör.

lie vift med frambenen är långt ifrån godtagbar anledning i min värld ;)

Som sagt, beror på situation
Är det så att hästen endast visar obehag så kan man leva med det.
Annars inte.
Fått ordentliga smällar av hästar som "vifftat" lite.

Jag har en numera treårigt halvblod som är mycket ranglåg i hagen men som antagligen ser mig som sin ända bundsförvant.
Han naffsar HELA tiden och i allt han får tag i, när vi leder, borstar, tränar går förbi med en sadel ett täcke eller vad som när grimman ska på åker den alltid in i munnen en vända först. det enda som han egentligen har lärt sig att man inte ska ta in i munnen helt frivilligt är bettet. När man pillar på frambenen vevar han med dom, när man är vid bakbenen får man hela tiden vara vaken på kickar. När hovarna skall kratsas eller verkas kickar han alltid ut ett par gånger sen får man ta hoven men bara för att man får hålla den är det inte säkert att den är stilla för det. Benskydd sätter man på med fara för livet.

Jag är uppfödaren och jag har tränat sen dag ett på att lyfta hovar, ta överallt osv.

jag har nonchalerat, jag har duttat, jag har varnat, jag har sparkat (tänkte det kunde likna hästspråket lite) och jag har sagt till på skarpen.
Ibland när man säger till (hur man än gör det) kan han bli RIKTIGT arg. Typ nästan vilja anfalla.

Vad sjutton gör man!?

Måste tillägga att jag också är ute efter ömsesidig tillit och respekt samt harmoni i hanteringen.
Det är därför jag jobbar med hästarna med engång som små.
Känns som att det blivit allt mer naffsande och vevande från denna hästen och tips till att det blir bättre är välkomna.

I det stora hela...svårt när man inte sett er in action sas.. skulle jag säga att är hästen kaxig och har tendenser att "ge igen". Dessa individer är jag stenhård mot.

Veva med benen och kicka= rejäl smäll, spark tillbaka. Sedan forstsätta som ingenting har hänt.

Att små ungar stoppar saker i munnen brukar jag inte bry mig om. Så länge de inte hugger.

Har hästen jämnåriga eller åtminstonde leklystna kamrater i hagen?
Mycket kan nog hänga på det.

Han har en kompis som är ett år äldre som han leker med men de vuxna hästarna brukar också hänga med på skoj!

Det låter ju jättebra.
Av din beskrivning lät det nämligen som han kunde se dig som lekkamrat.

jag tror tyvärr att det enda som hjälper i din situatíon stavas tålamod, sorry men.. ;)

lie vift med frambenen är långt ifrån godtagbar anledning i min värld ;)

Jag har inte slått henne när hon har hållit på med frambenen, bara knäppt till henne på bogen. Däremot har jag reagerat kraftigare när hon har hållit på att sparka mig med bakbenen, där går gränsen. :smirk:

Blizzard, precis som du beskriver var den här hästen från början när jag började med henne. Eller inte alldeles i början, det var när vi började lära känna varandra bättre, men hon har varit så väldigt länge enligt ägaren. Helt hemsk när man skulle sadla, svängde runt så gott det gick och trängde och sparkade. Det har hon slutat med helt nu när hon bytte stall, jättesnäll att sadla. Hade även problem med att leda henne, hon kom på att hon var jättestark så fick ha kedja, nu kan jag gå ut på promenader med henne i bara grimma, har kedja då för säkerhets skull men inte mellan hagen och stallet. Följer som en hund! :) Däremot blir hon sur när jag sätter på henne täcket, det vet jag inte varför. Det är lite klurigt med bakbenen för hon är nämligen jätteduktig på att sparka framåt och ut i sidled, så mna är inte säker nånstans. Känner mig väldigt osäker när jag sätter på benskydden, men det går faktiskt bättre. Hon har inte försökt sparka mig när jag har gjort det hittills men man sitter ju i ett dåligt läge om hon skulle göra det. :crazy:

Hon är också väldigt ranglåg i hagen.

Men nu har jag börjar uteslutande med att berömma mkt och inte bry mig så mkt om hennes dumheter för det blir bara värre då, endast knäppa henne eller så för att markera att det tycker vi inte om. Och dom senaste två veckorna har jag fått en annan häst känns det som:D mkt dumheter fortfarande men hon lyssnar mkt bättre och det känns kul igen att jobba med henne.

Liknande trådar

Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
12 621
Senast: Karoliten
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 046
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 662
Senast: Fraegd
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 872
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar