V
Vikstrom
Jag är oftast ganska lugn av mig när jag håller på med hästar, om jag leder eller rider en nervös/bråkig häst o.s.v. Inga problem där. Men nu när jag håller på med en häst som är rätt så aggressiv av sig i stallet, eller jag vet inte vad man ska kalla det riktigt. Hon är inte elak, det är inte det. Men jag vet inte hur jag ska få henne att förstå att man inte kan bete sig hur som helst mot en människa. Hon lyssnar inte på mina tillsägningar, har försökt med allt möjligt. Vissa dagar går det bättre, andra inte. Hur som helst, jag kan bli så fruktansvärt arg! Jag tappar helt enkelt humöret när hon trilskas i stallet, vill inte göra det alls, för det blir ju bara värre då, men vet inte hur jag ska bära mig åt för att vara lika lugn som i övrig hantering. T.ex när man borstar så börjar hon veva med frambenen, när man ska hålla på med bakbenen så har hon en tendens att sparka. Och sen på mornarna när man ska ta på grimman och ta ut henne så vänder hon alltid arslet mot boxdörren. Det kan vara en himla procedur, bara att få på grimman. Och det är inte kul när man är stressad och har bråttom. Då kan jag inte heller låta bli att bli arg. Så, jag vill veta om ni har några tips på att inte bli arg, vad mna kan göra istället och hur man får hästen att sluta vända arslet mot en.