Konsten att backa

E

enduro

Pinsam fråga men hur backar jag en häst med mig på mer än några få meter?

.. Har försökt mata på lite ytterligare med tyglarna och skänklarna men det ger sällan den responsen jag önskar. Oftast börjar de att svänga av sig självt, så nästa fråga blir..

.. hur svänger man samtidigt som man backar? Exempelvis om hästen börjar kliva till höger samtidigt som jag backar, hur korrigerar jag det då så att den fortsätter rakt bakåt?

Om svaret är att "trycka med skänklarna som vanligt" så vill jag gärna vet hur, för jag lyckas inget vidare ;)

:angel:

Sv: Konsten att backa

Hästen kanske inte är stark nog att backa en längre bit? Det är jobbigt! Ta det lugnt och öka långsamt.

Om hästen trycker ut rumpan åt ett håll är den kanske lite sne i kroppen. Kolla gärna igenom den. För att flytta baken i ryggningen flyttar jag bak skänkeln och trycker in arslet igen.

Jag ryggar ofta min häst i serpentinger och volter, just för att muskla bakkärran och för att träna att rygga rakt. Hon skjuter gärna ut rumpan åt höger.

När jag ryggar sätter jag mig tungt på baken, väger hästen bakåt genom att förhålla lätt i tyglarna, när hästen tänker bakåt släpper jag efter på tygeln och driver bakåt. Oftast driver jag en gång, släpper skänklarna och låter hästen backa tills jag säger stopp. Slutar den självmant tar jag lätt i tyglarna igen, väger bak och driver på.

Sv: Konsten att backa

Några få meter, låter väldigt mycket i mina öron.
Man brukar tala om några steg.

Beror på gren. Inom dressyren ryggar man oftast bara några få steg, men inom t.ex Working Equitation är ryggningen en del av hinderbanan och då kan man behöva kunna rygga några meter, i olika vinklar och vändningar.

TS: Som sagts ovan, det är jättejobbigt för hästen att rygga längre sträckor om den är ovan. Börja försiktigt och öka på efterhand. Tänk på att berömma tydligt när hästen gör det du ber om, med både röst och eftergift! Om hästen bara får tryck bakåt utan att veta om den gör rätt när den backar så kommer den till slut att ignorera hjälperna (varför göra nåt jobbigt om man inte måste?)
Börja med att ge tryck bakåt, backa några steg, släpp efter och beröm. Ge nytt tryck bakåt, backa några steg, släpp efter och beröm. Men återigen, börja försiktigt och sluta en bra bit innan du vet att ni hamnar i det låsta läget.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 074
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 281
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 565
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar