Tack för att du tar dig tid och svarar så omsorgsfullt och genomtänkt.Du skriver om sårbarheten och det gör att jag förstår hur illa det verkligen är. Förstår du inte att det du ser som helt normalt är långt ner i helvetet? Förstår du inte hur illa det är att han beter sig som han gör? Du är ju en människa för guds skull. Du skulle behöva vara en robot om du inte skulle må dåligt av att leva som du gör. Hade du levt i ett normalt förhållande och kommit hem till detta så hade du backat ut ur huset och undrat vart du hade hamnat. Du hade inte stannat en enda sekund. Du hade flytt för ditt liv.
Sluta bortförklara dina känslor och upplevelser med att det är dina hjärnspöken. Det du känner och upplever är vad du måste agera på. Du kan inte fortsätta leva såhär. Det spelar ingen roll om han så vore heligheten och godheten själv, du mår inte bra i hans sällskap! Du måste börja ta dig själv på allvar, sätta värde på dig själv och inse att du är värd ett bättre liv.
Jag förstår alltför väl att du är livrädd, förändringar är skitläskiga och du vet vad du har men inte vad du får och allt det där men du får helt enkelt uppbåda mod och gå iallafall. Inget kan vara sämre än det du lever i idag. Går du inte så kan det en dag vara försent. Stannar du så kommer du fortsätta intala dig att han är en bättre förälder än dig och du kommer fortsätta intala dig att dina barn inte far illa av att leva i det helvete som de också tvingas leva i. Hur tror du att det känns för dem att pappa struntar i att laga mat till mamma? Hur tror du att det känns inuti dem när han vräker ur sig elakheter mot dig? Hur tror du det känns i dem när de säger att pappa ska krama mamma?
Visst, han kanske är en vettig pappa när de är själva, det vet jag inget om, men absolut inte när ni lever tillsammans. Jag lovar att om du flyttar så kommer dina barn vara dig evigt tacksamma för att du fick ett slut på eländet. Det påverkar dem massor att leva mitt i det här och det är inget positivt med det alls.
Strunta i om det är misshandel eller inte. Det kommer komma en dag, om du går, då du kommer inse att det verkligen var det. Det behöver du inte inse nu. Det viktiga nu är att ta första steget och sedan fortsätta gå.
Jag förstår att du är väldigt omtyckt här på Buke, bland annat pga att du har så mycket vettigt att säga och att du verkligen tar dig tiden. Det berömmet ska du verkligen ta till dig.
Nu vet jag ju inte vad/om du jobbar med något, men coach skulle absolut vara något du skulle passa för.
Du har rätt angående förändringar. Det är ytterst jobbigt för mig och jag har verkligen försökt allt men nu ser jag ingen annan utväg.
Jo, jag förstår på ett vis att det är annorlunda för andra par och andra människor.
I somras var det ett sånt påtagligt tillfälle då mina grannar kom hem, de hade gift sig, var lyckliga osv. Vi pratade lite över staketet, jag var i trädgården och det var så härligt att se dem tillsammans.
Sen gick jag in och....ja, middagen var uppäten och jag hade inte ens blivit tillfrågad om jag skulle vara med och laga den.
Jag brast! Kontrasten med mina gulliga grannar blev för stor.
Den gången höll jag på att sparka sönder en dörr, kan jag säga.
Min sambo fick sitta på mig, jag bet honom och slogs som fan.
Det var nog en sundare reaktion än det som är nu.
Jag är helt säker på att vi måste separera nu.
Det finns ingenting annat kvar än massa destruktivt skit. Jag börjar ta in att jag förtjänar bättre, i alla fall inte det här.
Jag har också förstått att det skadar mina barn. Jag har inte tänkt så förut.
Tack vare dig och alla er andra som har peppat och stöttat mig i tråden så har jag lärt mig väldigt, väldigt mycket. Så tack alla!