Könsroller, jämlikhet och BARN

Det där med matcha skrev någon annan också om, men spelar roll! Huvudsaken är väl att ungen har kläder som passar för ändamålet just då.
Jag ser ofta ungar som har typ lilablommiga leggings till grönrutig jacka med rödprickig tröja under och jag tycker bara det är gulligt, för då har ungen förmodligen valt själv och det blev det allra finaste i garderoben :love:

Ungar som ser ut som stylistens våta dröm tycker jag är mer ledsamt, isåfall.

Ja alltså det där förstår jag verkligen inte varför någon annan har en åsikt om. Klär jag på ungen ser hon ut som tja, hej kom och hjälp mig hade nog vissa tyckt (är världens trendmiss) & klär sambon på henne så, ja det blir väl ungefär samma. Han kanske kör lite mindre kaos än jag, typ i samma färgskala eller så. :D

Det där med matcha skrev någon annan också om, men spelar roll! Huvudsaken är väl att ungen har kläder som passar för ändamålet just då.
Jag ser ofta ungar som har typ lilablommiga leggings till grönrutig jacka med rödprickig tröja under och jag tycker bara det är gulligt, för då har ungen förmodligen valt själv och det blev det allra finaste i garderoben :love:

Ungar som ser ut som stylistens våta dröm tycker jag är mer ledsamt, isåfall.

Eller hur!

Och ren?
Tja det går ju över ändå. Sådant som luktar illa brukar ju man ju inte vilja ha ändå och en fläck är ju inte hela världen.

Eller hur!

Och ren?
Tja det går ju över ändå. Sådant som luktar illa brukar ju man ju inte vilja ha ändå och en fläck är ju inte hela världen.

Det som stör är latheten att inte orka byta kläder så ungen slipper ha nedspydda illaluktande kläder på sig. föräldern skulle aldrig sätta på sig nåt liknande och får den bebiskräks på sig så byts det fort.

Det som stör är latheten att inte orka byta kläder så ungen slipper ha nedspydda illaluktande kläder på sig. föräldern skulle aldrig sätta på sig nåt liknande och får den bebiskräks på sig så byts det fort.
Just sådant kan ju också vara anledningen till tokmatchningar. Spyr barnet ner överdelen behöver man ju inte byta den matchande underdelen också, om man inte har OCD. Man hugger väl en ny tröja vilken som helst i högen av rent.

Eller hur!

Och ren?

Jag har tänkt som så att jag har samma standard för barnen som för mig själv. Om jag är fullt nöjd med att gå ut i gredelinprickigt och skotskrutigt utan tanke på vad som passar ihop, eller om det är rent, så kan ju barnen också göra det. Men om jag själv tänker att det där skär sig eller är för smutsigt, det får jag byta, då klär jag inte barnen på det sättet heller. Varför ska de gå i knasigare, lortigare eller trasigare kläder än vad jag tycker är ok för egen del?

Och samma för pappan, om han inte själv går i kläder som är smutsiga, trasiga och inte alls passar ihop, så uppenbart är han kapabel att matcha ihop något som ser ok ut, och borde alltså kunna göra detsamma för barnen.

Jag har tänkt som så att jag har samma standard för barnen som för mig själv. Om jag är fullt nöjd med att gå ut i gredelinprickigt och skotskrutigt utan tanke på vad som passar ihop, eller om det är rent, så kan ju barnen också göra det. Men om jag själv tänker att det där skär sig eller är för smutsigt, det får jag byta, då klär jag inte barnen på det sättet heller. Varför ska de gå i knasigare, lortigare eller trasigare kläder än vad jag tycker är ok för egen del?

Och samma för pappan, om han inte själv går i kläder som är smutsiga, trasiga och inte alls passar ihop, så uppenbart är han kapabel att matcha ihop något som ser ok ut, och borde alltså kunna göra detsamma för barnen.
Fast barnet kanske gillar det du tycker är knasiga matchningar?

Nej snarare att du, som du skriver, antar att vi som hade fel inte brydde oss eller hade koll.
Nej för det första, du hade ju inte fel, du hade rätt. Han blev också primärförälder efter att han tagit föräldraledigt.

För det andra kan jag inte minnas att jag i något inlägg skrivit - Ni som valde noga och letade efter en jämställd man men så gick det fel, det är ert fel, för att... Jag tror inte ens jag skrivit något inlägg om val av man.

Jag skrev kanske att om man har en vision om det perfekta hemmet (om man nu skulle ha det... inte alla, inte du) samtidigt som ens man inte när samma dröm, så kanske en väg är att släppa lite av de bitarna. Vilket nog beror på att jag läste Vi föräldrar och enstaka exemplar av Mama när jag hade litet barn och häpnade över hur mycket man måste kämpa för att leva upp till det. Det var antagligen dumt av mig att skriva eftersom folk nog inser att det är ganska mycket i sådana tidningar själva.

Just sådant kan ju också vara anledningen till tokmatchningar. Spyr barnet ner överdelen behöver man ju inte byta den matchande underdelen också, om man inte har OCD. Man hugger väl en ny tröja vilken som helst i högen av rent.

Jag brukar ta det som är enkelt att hitta. Gärna det som ligger i det nytvättade typ. :o Sambon är nog egentligen mer för att leta igenom garderoben efter nåt när han klär på. Har svårt att se att jag skulle vara lat eller oengagerad eller så. Jag är bara inte så intresserad av kläder. Mer intresserad av att hon ska vara klädd efter väder så att vi kan komma iväg nån gång.

Ja alltså det där förstår jag verkligen inte varför någon annan har en åsikt om. Klär jag på ungen ser hon ut som tja, hej kom och hjälp mig hade nog vissa tyckt (är världens trendmiss) & klär sambon på henne så, ja det blir väl ungefär samma. Han kanske kör lite mindre kaos än jag, typ i samma färgskala eller så. :D
Jag har också helt missat det där. Jag tror det är omöjligt att missmatcha A med kläder ur hans garderob och då har vi definitivt inte tänkt på matchning när vi köpte kläder heller.

@Vallmo
Du skrev något om att vi enbart har "din version". För mig är det helt ointressant att fråga efter "båda sidor", som ofta kommer upp i trådar om dåliga förhållanden.

Grejen är ju att när man mår som du mår och säger sådant som du säger, då ÄR man i fel förhållande. Det kvittar om han gör fel, du gör fel, han ser annorlunda på det, han är den onda eller ingen är ond.

Relationen med honom är riktigt djävla dålig för dig oavsett. Du mår ju inte alls bra med honom. Så om du "överreagerar" eller är "skyldig", vad spelar det för roll? Du mår ju inte bra med honom.

Det du beskriver är din upplevelse och den är hemsk!
Ja, du har självklart rätt. Det räcker med min upplevelse och jag försöker verkligen ta in vad du och alla andra säger.

Det sjuka är att jag får dåligt samvete av att skriva om honom.

Smutsiga och trasiga behöver man ju inte erbjuda dem, men att de från ganska låg ålder själva väljer sina kläder om de vill, kan ju resultera i ganska udda kombinationer som de dock är helt nöjda med själva. Där är det väl mer kläder efter väder, som vuxna kan behöva hålla lite koll på.

Jag är mest van vid att barn från mycket tidig ålder har väldigt starka åsikter om vad de ska ha på sig, och då har jag inte funnit det mödan värt att försöka matcha efter mina preferenser.

Många tonåringar klär sig ju också extremt - knasigt, tokigt om man så vill - efter egna preferenser och det tillåter uppenbarligen deras föräldrar, och jag tillät det. Dock utan att själv klä mig på samma vis.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka