Könsmogen unghingst?

skjona

Trådstartare
När kan man befara att en unghingst kan vara mogen nog att betäcka ett brunstigt sto?Min är 11 månader nu och ska i rappet på hingstbete, på grund av en skada blev det hela fördröjt och han skulle varit iväg för en månad sen.Nu är det en vecka kvar bara ,men nu börjar han kasta lystna blickar på vårt lilla ponnysto.....Vad tror ni??

Huuahua.. han är säkerligen fullt kapabel att betäcka nu med ett villigt sto som trycker upp ändan till honom, det finns t.o.m yngre 'grabbar' som har lyckats!!! :angel:

Vi har en i närheten som låter sin ettårshingst gå med mamma.
När jag påpekade att risken ÄR stor att hon får en gratisbetäckning så tittade ägaren på mig, som om jag vore ett ufo (kanske jag är) och sa:
-Vet precis när hon brunstar. Då går dom i skilda hagar.
-Är ju synd att han får gå ensam annars, eller hur???

Hon hade en almanacka som hon tittade i.

Vad trött man blir på sådana människor...
:smirk:
AM

Kan bara hålla med dig.. och 'suckar' tungt!!!

Finns ju också de som tror att stoet absolut inte tar emot sin egen son.. för så är det hos 'vildhästarna'! :crazy:

Uj, uj...vilken okunskap folk har! Jag blir mörkrädd....
Tror inte Du är ett UFO :rofl:

Det där med att hästarnai det vilda inte sysslar med inavel är rena skrönor. För det gör de visst det! Det är inte enbart så att vi människor styr detta med inavel, för det gör de vilda hästarna också...Fädrar som betäcker sina döttrar, söner som betäcker sina mödrar och syskon som betäcker...
Blir så trött på de människor som envisas med att säga "i det vilda förekommer minsann ingen inavel..." :cry:

Ursäkta, men du misstolkade mig nog liiite ;)

Jag skrev: "Finns ju också de som tror att stoet absolut inte tar emot sin egen son.. för så är det hos 'vildhästarna'!"

Borde kanske lagt till på slutet (igen då!?) att det finns de som *tror* :o

Eller misstolkade jag dig? ;)

Tack snälla Cesam!!
Ibland eller kanske skulle säga väldigt ofta, så känner man sig som ett UFO.
För tänk vad mycket tok man har hört i hästsammanhang :D :D

För att inte tala om märrskrällerna nere i stallet nu.
-Stick och brinn ditt UFO! säger dom när jag tar mina ronder i stallarna. Gäsp...
Finns det någon Bukefalosare som vill gå rond i stället för mig???
Det är 7 stcken som står med bakbenen i kors när man går förbi.

AM

AM

Hörde en som lät sin hingst unge gå kvar hos mamma när hon fölade "för vildhästar låter inte ettåringar dia när nya fölet kommer" men oj det var ingen vildhäst så ettåringen sparkade ijäl sitt småsyskon. :cry: IDIOTI

He, he...Bia jag höll ju med Dig...skulle bara skriva et förtydligande som tydligen inte alls blev ettförtydligande utan ännu mer invecklat...Så det blev misstolkning över allt :rofl:

Jag tycker att du skrev ett mkt bra förtydligande :bow:

Sen att jag tolkar som 'en kråka'.. är inget ovanligt :rofl:

vet ett halvblodshingstföl på 11 månader som betäckte ett sto för några veckor sedan, de trodde inte han var könsmogen men det avrt han tydligenb så de har sprutat stoet nu.

Hi,Hi...det har hänt att folk frågat mej också om en katthane verkligen kan para sej med sin mor!! :rofl:

Hans mor är högdräktig och vill inte ens se på honom eller ens ha honom i närheten,så led är hon på honom nu!
Ponnyn går som tur är i hagen bredvid,men jag märker ju att både han och hon verkar rätt intresserade på ett annat plan än det har varit förut... ;)

Heder till dig, som låtit 'grabben' gå kvar med sin mor så här länge :bow:

Men om ponnyn är brunstig nu och står & provocerar 'grabben'.. tar han sig inte igenom stängslen då???

Jag skulle nog inte våga chansa om det är eltrådar, utan låta dem vara ute halva dygnet var.. den korta tid som är kvar tills betet! ;)

Det var nog nåt av det dummaste jag hört, finns det ingen gräns för hur korkad man kan vara?

Det "värsta" jag hört om var hos en tidigare granne till oss där en brunstig märr "förförde" en kille på knappa 8 månader. Märren tog sej och fölis blev pappa... där hade man vanan att av-vänja och ta undan fölen vid 8-10 mån ålder, men det kan alltså vara försent då.

Föl o märr var inte släkt så det blev ju inte inavel iaf.

/Loriley

men hur VET man när hingstungen börjar bli könsmogen??
jag har funderat på det ett tag nu...
man vill ju att de ska få gå så länge som möjligt med stoet, men samtidigt så vill man ju inte att stoet ska bli dräktigt med sitt eget föl!
När man väl märker att fölis får "såna" drifter kan det ju vara för sent!
Vad brukar man ha för riktmärken? När blir fölungarna könsmogna?

Vad brukar man ha för riktmärken? När blir fölungarna könsmogna?
Det finns bara ett 'riktmärke', och det är hingstungens klättrande på stoet OCH då även har 'full fjong'!!

Könsmognad kan komma redan vid 6 - 7 mån. ålder, men alla får inte 'intresset' redan då (kanske).. det hänger ju mkt på provocerande ston också! :)

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 742
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 346
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 141
Senast: Docka
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg
  • DIY hästvård
  • Atletix