konsigt beteende..

C

coyote

jag sköter en häst som är världens underbaraste varmblod man kan tänka sig.. Följer mig över allt.. lite för väl..

min undran är då av ett av hans beteende... om ja står framför honom.. så följer han mig med huvudet när ja ska gå åt hans sida.. som att han inte vill släppa in mig på vänster eller höger sida.. om jag rör mig till vänster och sen direkt till höger och tillbaka så är han som en magnet att "stoppa" mig ser det ut som. de händer när ja ska ex borsta honom... jag brukar vänta ut honom när han gör så.. men ja vet inte om det är rätt att göra så eller om han markerar sitt space...

tacksam för tips om vad det kan vara

Sv: konsigt beteende..

Du har helt rätt i ditt antagande, han vill inte släppa in dig på sidan. Vela inte med vilken sida. Bestäm t ex vänster och så tar du vänster, gör ingen affär av det utan bara gör, lugnt och betämt.

Så gör min häst ockå emot mig ibland. Då vill hästen inte släppa in dig på den sidan. Det handlar om ledarskap.. Ledarhästen kan bestämma vart de andra ska stå.. Min häst är 4år och blev hanterad enligt min mening för mycket som unghäst då han bland annat opererades som 2åring på klinik, -han respekterar inte människan riktigt och är man inte hård emot honom så tar han över.

Så gör hästen så, inte låter dig gå över på andra sidan så gör dig stor och "vifta" bort hästen, flytta på den utan att röra den.

jag sköter en häst som är världens underbaraste varmblod man kan tänka sig.. Följer mig över allt.. lite för väl..

min undran är då av ett av hans beteende... om ja står framför honom.. så följer han mig med huvudet när ja ska gå åt hans sida.. som att han inte vill släppa in mig på vänster eller höger sida.. om jag rör mig till vänster och sen direkt till höger och tillbaka så är han som en magnet att "stoppa" mig ser det ut som. de händer när ja ska ex borsta honom... jag brukar vänta ut honom när han gör så.. men ja vet inte om det är rätt att göra så eller om han markerar sitt space...

tacksam för tips om vad det kan vara

Jag tror som 'Ridtravare' att du bara lugnt och bestämt och -enligt mig- ÖDMJUKT fortsätter. En gissning är att hästen är osäker över att släppa in dig på sidan, och då förlorar du på att pressa hästen genom att vifta bort den och börja med en ledarskapskamp.

Du kan få en liten liten indikation genom att flytta framdel respektive bakdel på din häst. Är framdelen relativt lätt att flytta undan och bakdelen svår, betyder det ofta att den är av lite mer ranglåg och osäker karaktär. Tvärtom tyder på det motsatta. Det har att göra med att hästen som är säker och gärna visar detta och tar disussion gör detta med framdelen och inte gärna flyttar undan denna för dig. Han bekymrar sig inte över flyktposition och kan vara okej med att flytta undan rumpan. Det gör inte en osäkert lagd häst- den vill vara beredd att sätta av så baken behöver vara i position. Den tycker å andra sidan att framdelen är okej att flytta undan, eftersom den inte alltid behöver flytta undan precis varenda häst med den. Generellt talat.

Prova att bara försiktigt 'blockera bort' huvudet. Om du står mittemot hästen och vill in på höger hästsida så lägg din högeraxel mot hästen och sträck ut höger arm och tryck försiktigt tillbaka huvudet som är på väg. Håll den positionen som en fryst karateblockering ungefär, vänd dig lugnt mot hästen, ta ett steg, och lägg vänster hand fint på manken. Sedan kan du nog få förtroende att göra det du ska.
Lycka till!! Annika

Jag har lärt mig detta av en jätteduktig tjej som tränar NH, och hoppas att det är okej att jag "lånar hennes text" om detta. Då det också kommer hjälpa er. Vill skriva hennes namn, och vill poängtera att detta inte är reklam då hon verken sköter ett företag eller är en tränare, utan bara en väldigt smart 16 årig tjej :) Tjejen heter Norah Kohle.

Hästar är stolta djur som är noga med att visa varandra respekt innan de tränger in i varandras utrymmen. Samtidigt tillåter de inte alltid att bli berörda överallt, eller att man befinner sig på en speciell plats runt dem. Ett vanligt exempel är högersidan, många hästar blir lite obehagliga till mods när man hanterar dem från höger sida. Ni har säkert hört talas om hästar som blivit "knäppa" när man försökt hoppa upp från höger sida. Varför? För att vi är så inrutade att allt ska ske på vänster sida! Ledning, sadling, uppsittning, avsittning, lastning.. Hästen hanteras till 90 % på vänster sida och högersidan "glöms bort", och när man väl är på den sidan tycker hästen att det är lite otäckt.

Samtidigt är hästar så otroligt välvilliga och tålmodiga att de inte protesterar särskilt mycket. Eller i många fall kan de inte protestera om vi t ex ryktar och har hästen uppbunden i två kedjor. Därmed inte sagt att den lite försynt försöker! Hur ser man detta då?

Tänker man efter kan man nog komma på rätt snart att hästen faktiskt försöker blockera en att gå in på högersidan men man ignorerar det. Detta gör den genom att, om man kommer från vänstersidan och går över förbi huvudet, vänder huvudet åt höger så att man inte riktigt kommer förbi. Många tar då tag i grimman och helt enkelt trycker tillbaka huvudet så att man kan komma in på högersidan. Jag skulle faktiskt kunna vara så fräck och likna detta med ett överfall.

Hästen vill uppenbarligen inte ha oss där för att den inte känner sig trygg, och detta försöker den tala om. Blir den då bestämt tillrättavisad och sedan pillad på, ökar inte direkt tilliten. Vi måste istället lära oss att låta hästen bestämma när vi får gå över!

Jag gör detta genom att säga visst, jag behöver absolut inte vara på högersidan om du tycker det är otäckt! Vi grejar lite till från vänster istället. Och så tränar vi lite från vänster sida, flyttar bakdelen och sådär. Tills hästen "säger" äh detta var jobbigt, kan du inte vara på höger sida istället? Vips, så har hästen skickat över oss till den "otäcka" sidan.

Sedan handlar det givetvis också om hantering från högersidan. Vi måste tänka på oss själva och att vi spenderar lika mycket tid på båda sidorna, så att det blir en självklarhet för hästen. Givetvis kan hästen blockera båda sidorna lika mycket, främst om man inte ännu vunnit dess förtroende. Den vill ha en framför sig så att den kan se vad vi gör och se till att vi inte rör den utan tillåtelse!

Med en häst som blockerar är det alltså viktigt att alltid gå över till andra sidan genom att gå framför huvudet, inte krypa under halsen eller gå bakom. Dels får hästen ingen chans att säga till, dels utsätts vi för fara om vi klampar runt bland benen "utan tillstånd" från hästen.

Hoppas detta hjälpte er :) Tänk också på att hästen har TVÅ hjärnhalvor som inte skickar signaler särsklit bra till varandra, därför måste man lära in hästen saker från båda hållen. TEX. det kommer upp nånting "farligt" från högersidan, flera gånger, till slut är inte hästen rädd för det. Sedan kommer samma sak igen fast på vänster sida, och hästen blir rädd igen. Detta pga att det två hjärnhalvorna inte kommunicerar med varandra lika bra som våra:)

Jag har lärt mig detta av en jätteduktig tjej som tränar NH, och hoppas att det är okej att jag "lånar hennes text" om detta. Då det också kommer hjälpa er. Vill skriva hennes namn, och vill poängtera att detta inte är reklam då hon verken sköter ett företag eller är en tränare, utan bara en väldigt smart 16 årig tjej :) Tjejen heter Norah Kohle.

Hästar är stolta djur som är noga med att visa varandra respekt innan de tränger in i varandras utrymmen. Samtidigt tillåter de inte alltid att bli berörda överallt, eller att man befinner sig på en speciell plats runt dem. Ett vanligt exempel är högersidan, många hästar blir lite obehagliga till mods när man hanterar dem från höger sida. Ni har säkert hört talas om hästar som blivit "knäppa" när man försökt hoppa upp från höger sida. Varför? För att vi är så inrutade att allt ska ske på vänster sida! Ledning, sadling, uppsittning, avsittning, lastning.. Hästen hanteras till 90 % på vänster sida och högersidan "glöms bort", och när man väl är på den sidan tycker hästen att det är lite otäckt.

Samtidigt är hästar så otroligt välvilliga och tålmodiga att de inte protesterar särskilt mycket. Eller i många fall kan de inte protestera om vi t ex ryktar och har hästen uppbunden i två kedjor. Därmed inte sagt att den lite försynt försöker! Hur ser man detta då?

Tänker man efter kan man nog komma på rätt snart att hästen faktiskt försöker blockera en att gå in på högersidan men man ignorerar det. Detta gör den genom att, om man kommer från vänstersidan och går över förbi huvudet, vänder huvudet åt höger så att man inte riktigt kommer förbi. Många tar då tag i grimman och helt enkelt trycker tillbaka huvudet så att man kan komma in på högersidan. Jag skulle faktiskt kunna vara så fräck och likna detta med ett överfall.

Hästen vill uppenbarligen inte ha oss där för att den inte känner sig trygg, och detta försöker den tala om. Blir den då bestämt tillrättavisad och sedan pillad på, ökar inte direkt tilliten. Vi måste istället lära oss att låta hästen bestämma när vi får gå över!

Jag gör detta genom att säga visst, jag behöver absolut inte vara på högersidan om du tycker det är otäckt! Vi grejar lite till från vänster istället. Och så tränar vi lite från vänster sida, flyttar bakdelen och sådär. Tills hästen "säger" äh detta var jobbigt, kan du inte vara på höger sida istället? Vips, så har hästen skickat över oss till den "otäcka" sidan.

Sedan handlar det givetvis också om hantering från högersidan. Vi måste tänka på oss själva och att vi spenderar lika mycket tid på båda sidorna, så att det blir en självklarhet för hästen. Givetvis kan hästen blockera båda sidorna lika mycket, främst om man inte ännu vunnit dess förtroende. Den vill ha en framför sig så att den kan se vad vi gör och se till att vi inte rör den utan tillåtelse!

Med en häst som blockerar är det alltså viktigt att alltid gå över till andra sidan genom att gå framför huvudet, inte krypa under halsen eller gå bakom. Dels får hästen ingen chans att säga till, dels utsätts vi för fara om vi klampar runt bland benen "utan tillstånd" från hästen.

Hoppas detta hjälpte er :) Tänk också på att hästen har TVÅ hjärnhalvor som inte skickar signaler särsklit bra till varandra, därför måste man lära in hästen saker från båda hållen. TEX. det kommer upp nånting "farligt" från högersidan, flera gånger, till slut är inte hästen rädd för det. Sedan kommer samma sak igen fast på vänster sida, och hästen blir rädd igen. Detta pga att det två hjärnhalvorna inte kommunicerar med varandra lika bra som våra:)
Hej allihopa! tack så jätte mycket för era svar. jag ska vara lite mer uppmärksam idag och kolla det där. och prova det ni föreslagit. Vem vet ni kanske förbättrar min och simons relation till något obeskrivbart!
tack så mkt ! kramar marie

Din häst har förmodligen hittat ett förtroende i att ha full koll på dig med sina båda ögon. Det är ofta osäkerhet det grundar sig i. Men det är inget negativt, vissa hästar som är mer flyktiga/distraherade gör tvärtom, och har jättesvårt att lägga all uppmärksamhet (båda ögon) på sin ägare. Men självklart är det på plats att lära hästen att du får vara på både dess vänster och höger sida.

Det kan vara så att du med ditt kroppsspråk bjuder in hästen att följa dig, tex genom att röra dig med huvudet mot hästen runt den i en halvcirkel, eller genom att du har fokus på bakdelen och hästen därmed svänger ut bakdelen och följer dig med blicken.

Ett tips är att släppa fokuset på att hästen ska flytta sig/följa dig. Stryk hästen på huvudet, och placera dig sen ståendes snett framför den. Förflytta dig längre bak för att få komma in på ena sidan och börja stryka halsen. Försöker hästen flytta på dig med huvudet eller bogen, flytta tillbaks den lugnt men bestämt. Flyttar han sig ifrån dig försöker han också omplacera dig till hans trygghetszon. Och då är det bara att följa med. Se till att du får plats att följa med, inte i en trång stallgång tex., för du kan få gå efter honom bra länge ifall han är mkt osäker. Det kan hända att han lägger till med en mer extrovert sida och "flyr" ifrån dig. Men försök behålla ditt lugn och bara guida honom till att det är okej.:)

Jobba igenom en sida i taget tills han är okej. Är han väldigt osäker av sig, börja på vänster sida=den lättaste sidan.

Liknande trådar

• Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 228
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
20 227
Senast: Fibusen
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 149

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka