Jag har lärt mig detta av en jätteduktig tjej som tränar NH, och hoppas att det är okej att jag "lånar hennes text" om detta. Då det också kommer hjälpa er. Vill skriva hennes namn, och vill poängtera att detta inte är reklam då hon verken sköter ett företag eller är en tränare, utan bara en väldigt smart 16 årig tjej
Tjejen heter Norah Kohle.
Hästar är stolta djur som är noga med att visa varandra respekt innan de tränger in i varandras utrymmen. Samtidigt tillåter de inte alltid att bli berörda överallt, eller att man befinner sig på en speciell plats runt dem. Ett vanligt exempel är högersidan, många hästar blir lite obehagliga till mods när man hanterar dem från höger sida. Ni har säkert hört talas om hästar som blivit "knäppa" när man försökt hoppa upp från höger sida. Varför? För att vi är så inrutade att allt ska ske på vänster sida! Ledning, sadling, uppsittning, avsittning, lastning.. Hästen hanteras till 90 % på vänster sida och högersidan "glöms bort", och när man väl är på den sidan tycker hästen att det är lite otäckt.
Samtidigt är hästar så otroligt välvilliga och tålmodiga att de inte protesterar särskilt mycket. Eller i många fall kan de inte protestera om vi t ex ryktar och har hästen uppbunden i två kedjor. Därmed inte sagt att den lite försynt försöker! Hur ser man detta då?
Tänker man efter kan man nog komma på rätt snart att hästen faktiskt försöker blockera en att gå in på högersidan men man ignorerar det. Detta gör den genom att, om man kommer från vänstersidan och går över förbi huvudet, vänder huvudet åt höger så att man inte riktigt kommer förbi. Många tar då tag i grimman och helt enkelt trycker tillbaka huvudet så att man kan komma in på högersidan. Jag skulle faktiskt kunna vara så fräck och likna detta med ett överfall.
Hästen vill uppenbarligen inte ha oss där för att den inte känner sig trygg, och detta försöker den tala om. Blir den då bestämt tillrättavisad och sedan pillad på, ökar inte direkt tilliten. Vi måste istället lära oss att låta hästen bestämma när vi får gå över!
Jag gör detta genom att säga visst, jag behöver absolut inte vara på högersidan om du tycker det är otäckt! Vi grejar lite till från vänster istället. Och så tränar vi lite från vänster sida, flyttar bakdelen och sådär. Tills hästen "säger" äh detta var jobbigt, kan du inte vara på höger sida istället? Vips, så har hästen skickat över oss till den "otäcka" sidan.
Sedan handlar det givetvis också om hantering från högersidan. Vi måste tänka på oss själva och att vi spenderar lika mycket tid på båda sidorna, så att det blir en självklarhet för hästen. Givetvis kan hästen blockera båda sidorna lika mycket, främst om man inte ännu vunnit dess förtroende. Den vill ha en framför sig så att den kan se vad vi gör och se till att vi inte rör den utan tillåtelse!
Med en häst som blockerar är det alltså viktigt att alltid gå över till andra sidan genom att gå framför huvudet, inte krypa under halsen eller gå bakom. Dels får hästen ingen chans att säga till, dels utsätts vi för fara om vi klampar runt bland benen "utan tillstånd" från hästen.
Hoppas detta hjälpte er
Tänk också på att hästen har TVÅ hjärnhalvor som inte skickar signaler särsklit bra till varandra, därför måste man lära in hästen saker från båda hållen. TEX. det kommer upp nånting "farligt" från högersidan, flera gånger, till slut är inte hästen rädd för det. Sedan kommer samma sak igen fast på vänster sida, och hästen blir rädd igen. Detta pga att det två hjärnhalvorna inte kommunicerar med varandra lika bra som våra