Könsbestämning på ej tam kattunge

Itchie

Trådstartare
Hur avgör jag om förvildade kattungen som flyttat in i mitt stall är hona eller hane? Den går än så länge inte att komma nära. Jag bedömer åldern till runt fyra månader (svårt att säga på en undernärd unge - i storlek är den som de tio-/tolvveckorsungar jag hämtade för fyra år sedan...).

Sv: Könsbestämning på ej tam kattunge

Försök kika hur den ser ut under svansen när den lyfter på svansen. Är det en hane bör du se kulorna rätt bra.

Du har inte så tur att det är en sköldpaddsdärgad katt? Då hade man med 99,9% säkerhet kunnat säga att det är en tjej.

Sv: Könsbestämning på ej tam kattunge

I normala fall är det bara honkatter som blir sköldpaddsfärgade. Det pga. att det locus som reglerar om pigmentet skall bli svart eller rött finns på X-kromosomen.

En honkatt har två X-kromosomer och kan därför ärva anlag för röd färg och svart färg från sina föräldrar och blir då sköldpaddsfärgad. En hane har dock bara en X-kromosom och de medför att han bara kan ärva ett färganlag och det ärver han av sin mamma (från pappan får han ju Y-kromosomen). Har hanen en sköldpaddsfärgad mamma kan han bli röd eller svart, men inte båda delarna.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
227
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 985
Senast: fixi
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 650
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 966
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar